Hier had ik op moeten springen toen ik het dacht na aflevering twee - maar het idee leek me iets te absurd om waar te zijn. Naar mijn gevoel was er in de eerste afleveringen een héél grote focus op DUO'S. Natuurlijk zou dat toevallig kunnen zijn, maar het viel me op dat er méér duo-opdrachten leken te zijn dan andere jaren.
En nu het risico er in zit dat we een finale krijgen met 4 kandidaten, zou het toch mooi zijn als die finale bestond uit... nou ja, een gelijke verdeling kandidaten en mollen. Want de Mol zoekt het dit jaar in "uitersten" - wijst dat op twee mollen die elkaar in balans houden? Eéntje glanzend rood en eentje maagdelijk wit?
Aflevering 1:
Opdracht 1: In duo's op zoek naar geld in Hong Kong.
Opdracht 2: Tijdens de lasershow vormen Freek en Tygo een duo, de andere kandidaten worden in duo's verdeeld om hen te vinden.
Aflevering 2:
Opdracht 1: Susan en Owen vormen het "onoverwinnelijke duo". De mol is "onoverwinnelijk" omdat ie nooit naar huis moet - een onoverwinnelijk duo spreekt dus voor zich.
Opdracht 2: In de tv-studio gaan de kandidaten in duo's op zoek naar de opdracht.
Aflevering 3:
Tijdens de eliminatie worden de kandidaten verdeeld in 4 duo's. Per duo wordt er een keuze gemaakt - de twee spelers spelen dus onder één hoedje.
Aflevering 4:
Opdracht 2: Tijdens de onderhandeling wordt er telkens onderhandeld tussen twee kandidaten; twee spelen onder een hoedje.
Opdracht 3: Duo's bij het abseilen. Combinaties van twee.
Aflevering 5:
Opdracht 1: Een duo met oog voor detail.
Opdracht 3: Twee duo's gaan op pad door het stadje.
Aflevering 6:
Opdracht 1: Twee duo's op zoek naar een duo dat zich verstopt in de optocht. Zijn er op dit moment ook twee duo's op zoek naar een duo mollen?
Opdracht 2: Drie jeeps waarin drie duo's zitten.
En dan komen we bij...
Aflevering 7:
Art merkt dat niemand reageert op de hints van de vorige aflevering en zegt het dan maar letterlijk luidop. "Het spel wordt met zoveel vindingrijkheid gespeeld, dat het lijkt alsof er soms meerdere mollen zijn." (Helaas volgt hij dat wel op met "de molverdeling staat vast; één mol, vier kandidaten." - dat gooit effe roet in het eten, Art.)
Nee, nee, ik weet ook wel dat het vrijwel onmogelijk is en absurd klinkt. Ik ben natuurlijk niet helemaal overtuigd, maar ik moest het even gezegd hebben. Just in case. Het grootste probleem is natuurlijk de test en executie, omdat er dan veel meer antwoorden juist gerekend moeten worden. Wanneer heeft iemand het dan bij het juiste eind?
Ik herinner me het moment tijdens de roltrap-opdracht waarop Tygo zei dat hij "de woorden al twee maanden had" en ik héél even dacht dat we één mol te zien zouden krijgen in beeld, maar de tweede mol voor de kijkers nog steeds een geheim ging blijven. Het had een leuke manier geweest om ons een stapje voorsprong te geven op de kandidaten. Maar misschien gebeuren er al genoeg vreemde dingen en is een extra mol nergens voor nodig.