Ik zit helemaal niet te wachten op dit soort speciale series. Ik ben juist altijd wel benieuwd naar de nieuwe deelnemers, ook al ken ik ze meestal toch niet, ik vind het altijd wel leuk om te ontdekken wat voor mensen het dit jaar zullen zijn. Dat zou dan een jaar volledig wegvallen. Wie geweest is, heb ik gezien en dan vind ik 't wel prima.
Daarnaast creëert het verschillen tussen deelnemers. De eerste afvaller van 2014 heeft tenminste nog als lotgenoten de eerste afvallers van 2013, 2012, 2011, ..., en 1999. De eerste afvaller van een eerste-afvallers-allstars is de ultieme kneus. Wil je echt dat iemand die wordt? (nog even los van de vraag of die mensen zèlf überhaupt oprecht enthousiast worden om nog eens mee te doen)
Idem met winnaars. De winnaar van een winnaars-allstars is dan de ultieme winnaarwinnaar - wil je op die manier de andere winnaars een lagere positie toeschrijven? Zit ik niet op te wachten, op zo'n hiërarhie.
En met oud mollen zie ik ook niet zitten. Kees is de mol, klaar. Ik zit niet te wachten op een serie waarop Kees ineens niet de mol is.
Daarnaast krijg je gewoon verwarring in de communicatie. "Ja, Kees Tol, de mol. Nee, helemaal niet de mol, hij was toch derde afvaller?" Nee dank je. En wie gaat productie als mol kiezen?
Janine, Roeland, Manuel is ook een ingewikkelde. Van Janine snap ik het, daarvan staat redelijk buiten kijf dat die door omstandigheden is afgevallen. Ik geloof dat Manuel's ziekte en daardoor afvallen ook in beeld is genoemd. Hoe zit dat met Roeland? En wat doe je met de eerstvolgende deelnemer die gaat zeggen, "ja maar ik voelde me eigenlijk ook niet helemaal toppie tijdens die en die test"?
Ik vind het eigenlijk wel juist een charme hebben dat elke serie op zichzelf staat. Ik kan 2013 en eerder nooit hebben gezien en toch volledig meedoen met alle theorieën en hersenspinsels over wie de mol 2014 is. Een serie waarbij we per deelnemer ook nog die andere serie hebben waarin we gedrag kunnen analyseren en vergelijken, zou voor mij de charme een beetje eruit halen. Dan zou ik oude series moeten terugkijken om dezelfde informatie te hebben als de andere molspeurders.
Eigenlijk zie ik alleen maar argumenten tegen...