Er liggen 3 stembriefjes dus 3 stemmen. Het zou zo kunnen zijn dat er bijvoorbeeld 2 winnaars uit het 5 op een rij-spel komen. De 3 afvallers mogen dan stemmen op degene die ze de vrijstelling het meest gunnen, zo krijg je sowieso een winnaar.
Goed gezien en slim bedacht.
Morgen voor het sluiten van de pool nog maar eens goed naar de promo e.d. kijken of daar iets uit af te leiden is.
---
EDIT> Hier maar even wat speculatie over de opdracht waar vermoedelijk twee kandidaten uitkomen die de vrijstelling toegewezen kunnen krijgen, omdat er niet echt een ander geschikt topic voor is.
In het volgende week stukje, zien we Susan met een rode schijf in haar hand.
We zien het bord gevuld met 6 rode schijven (waarvan 5 op een rij) en 7 gele en 2 blauwe. Dus ongelijke aantallen.
Tijdens het spel kunnen kandidaten weggespeeld worden (opmerking Tygo over wegspelen Freek).
We zien bakken: Gele schijven voor Tygo, gele schijven voor Sofie, iets wat lijkt op groen in de bak van Susan, blauw in een bak daarachter.
Jan-Willem zien we niet in beeld als er gesproken wordt over het wegspelen van Freek. In de weerspiegeling van de zonnebrillen van Susan en Freek lijkt het bord dan al aardig gevuld.
Mijn aannames en gevolgtrekkingen over de opdracht o.b.v. bovenstaande punten:- De schijven van Tygo en Sofie zijn niet allebei geel, maar geel en oranje. (Dit is echt overduidelijk een aanname, maar anders kan ik geen logica in de opdracht vinden op basis van de onvolledige informatie die we nu hebben).
- De kandidaten zijn om beurten aan de beurt en mogen een schijf naar keuze pakken. (Daardoor ongelijk aantal per kleur en Susan in hand met rood terwijl er groen in haar bak zit).
- Als er 5 op een rij wordt gespeeld in een bepaalde kleur, dan valt de speler met die kleur af.
- Jan-Willem heeft rood en wordt als eerste weggespeeld. (Dat betekend dat Freek blauw heeft.)
- Als gesproken wordt over het wegspelen van Freek is Freek net aan de beurt geweest. Er staan al 2 blauw schrijven. De 3 kandidaten die achtereenvolgens aan de beurt zijn kunnen dus alle 3 een blauwe schijf daarboven plaatsen waardoor Freek de tweede afvaller wordt.
(Als het plan van Tygo niet wordt doorgezet, (bijv. door pact Susan met Freek) dan zijn onderstaande stappen niet meer relevant.)- Vervolgens staat Sofie (of Tygo) er als slechtste voor.
- Vijf op een rij krijgen als je nog met zijn tweeën over bent is te lastig, daarom stop dan het spel en zijn de twee keuzemogelijkheden voor de stemming bepaald.
- Susan en Tygo (of Sofie) lijken mij daarom de meest aannemelijke kandidaten om op gestemd te kunnen worden.
- De afvallers van dit spel mogen stemmen.
- Als de bovenstaande aannames kloppen, worden volgens mij de kandidaten die het minst verdacht worden binnen de groep als eerste weggespeeld. Als die lijn doorgetrokken wordt bij de stemming (mol de vrijstelling geven) dan wint Tygo de vrijstelling over Susan (op basis van de verdenkingen zoals Art ze opnoem in een presentatie tekstje in aflevering 7). Of Sofie over Susan.