Er is voor mij een hemelsbreed verschil tussen kandidaten die in deze eindfase van het spel tactisch beginnen te spelen om hun kansen om door te kunnen gaan te vergroten en de nepmoltraditie in WIDM. WIDM is verwaterd tot 'De Mol voor Dummies', terwijl in de Vlaamse versie de toon, de kwaliteit en de manier van spelen van de oorspronkelijke (en nooit geëvenaarde) drie reeksen gehandhaafd is.
In elke reeks zijn er kandidaten die naar het einde van het spel beginnen na te denken en zichzelf verdacht willen maken zodat ze eventueel andere kandidaten kunnen doen twijfelen. Dat hoort erbij, naïviteit brengt je immers niet ver in dit spel. De kunst is om dit subtiel te doen zodat je echt geloofwaardig zou zijn als Mol. Dus proeven doen slagen en je heel hard inzetten, maar af en toe vreemde voorstellen doen of eens iets over het hoofd te zien. Daarnaast falen er ook proeven door andere factoren zoals onkunde, chaotische toestanden, te weinig overleg voor aanvang van de proeven en miscommunicatie. Niet alles wat fout gaat is het gevolg van bewuste (nep)molacties.
Dit alles is niet te vergelijken met BN'ers die een luxereis cadeau krijgen om gezellig het molletje te spelen en ook om (als het even kan) hun carrière een boost te geven. Ik zeg dit al jaren op dit forum, maar pas nu - wanneer je ze rechtstreeks met elkaar kunt vergelijken - gaan de ogen van de meeste mensen open hier.
Na het totale debacle dat S16 geworden is voor WIDM hoop ik vurig dat ze back to basic gaan.
VIER toont dat het wel nog kan en dat het tegelijkertijd ook populair kan zijn.