Ik ontken ook nergens dat Belgie dit format heeft verzonnen.
Kijk, Belgie is ermee begonnen en heeft 3 leuke seizoenen gemaakt. Niet spectaculair, maar leuk.
Dat is niet negatief, dat is gewoon omdat Wie is de mol zich in die jaren erna pas echt heeft ontwikkeld met extreme mindfucks, montage, opdrachten etc. Dat geldt net zo goed voor de Nederlandse beginseries. We houden van ze, omdat het doet terugdenken aan een verliefdheidsgevoel, het begin van iets. Het gevoel van iets heel tofs. De basis. Maar Wie is de mol heeft zich qua opdrachten, mindfucks, plottwists, montagespel echt wel ontwikkeld sinds toen.
Dat is wat ik hier vergelijk. Dus streep even de 1e 3 seizoenen (bij Nederland heeft het 1 seizoen langer geduurd) tegen elkaar af. Belgie is toen gestopt, en ook Nederland was van plan toen te stoppen. Sindsdien zijn er bij ons nog 13 seizoenen (and counting) gemaakt. Het spel is ontwikkeld.
Dus als je gaat vergelijken moet je de Mol 4 afstrepen tegen wat wij toen WIDM5 vonden. We vonden het allemaal hartstikke geweldig dat het spel doorging, het zich ontwikkelde etc. Er werd toen ook vooral naar de basis gekeken, zonder alle poespas. Inmiddels zijn we 14 jaar verder en heeft het spel zich moeten ontwikkelen. Dat is logisch en een must. Natuurlijk is kwaliteit goed, maar het is een persoonlijk gevoel als je een seizoen minder vond. Dat heeft niets te maken met de algemene kwaliteit die de crew jaar na jaar brengt. Pas vorig jaar zat het voor het eerst minder in elkaar door bepaalde dingen. Daarvoor hebben we nooit echt hevige kritiek dingen gehad, je kon altijd een voorkeur hebben voor een seizoen/land/groepsdynamiek maar sinds vorig jaar is de klaagzang begonnen en nu De mol belgie weer op tv is lijkt dat erger te worden. Het lijkt echt vergeleken te worden terwijl dat dus echt niet kan. Het kan wel, maar dan moet je andere regels gebruiken dat de huidige series tegen elkaar afstrepen.
Ik ben het eens met dat de opdrachten tekort schieten in de Nederlandse versie de laatste tijd. Vorig jaar vond ik dat echt, en dit jaar hebben we ook al opdrachten die echt zwaar beter hadden kunnen worden uitgedachte. De gelaagdheid mist. Maar ga er maar aan staan, om 17 jaar 3 opdrachten per aflevering te verzinnen die stuk voor stuk gelaagd zijn, toch te snappen vallen (want 3 miljoen kijkers en niet allemaal slimme molloten) en mooi beeld opleveren..
Nogmaals, geniet gewoon van beide series. Ik spreek jullie als Belgie in hun 17e seizoen zit.