Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 1  (gelezen 18095 keer)

Offline Waardenburg

• Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1
« Reactie #80 Gepost op: 7-02-2017, 21:05:33 »
Soms denk ik dat ik een oude zeur ben. Ik kijk WIDM op NPO nog in de hoop en de verwachting dat het ooit weer beter wordt. Dan zie ik de Vlaamse Mol en denk: zie, het kan dus nog wel! Wat is dat oneindig veel beter, mooier, spannender, humoristischer, dieper.

Neemt niet weg dat ik nog steeds een oude zeur kan zijn, natuurlijk  ::rofl::

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 7-02-2017, 21:06:20 »
Ik denk echt dat met bekende nederlanders dit niet mogelijk is.
Los van Evt beter montage werk, geluid etc. het is vooral de groepsdynamiek, de emotie onderling. En ik denk dat dat met bners of bv.s gewoon niet past..

Allen al het gegeven dat de deelnemers elkaar echt totaal niet kennen geeft een heel andere sfeer.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 7-02-2017, 21:06:49 »
Schitterende eerste aflevering: opdrachten, locatie, kandidaten ...

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 7-02-2017, 21:10:04 »
Denk dat zeker de mensen bekend van tv zich altijd bewust zijn van de kracht van beeld, montage. Altijd weten waar de camera is en daar onbewust altijd rekening mee houden. Alleen al dat neemt een deel van de spontaniteit weg. Plus het feit dat mensen die op zich al een paar keer modaal verdienen mogelijk niet kijken op een paar honderdjes meer of minder in de pot. Niet dat onbekende mensen het alleen voor het geld moeten doen of bekende mensen geen waarde hechten aan geld. Ik denk wel, dat bekende mensen meer bezig zijn met het maken van een tv-programma en onbekende mensen met het doen van een spel.

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #84 Gepost op: 7-02-2017, 21:55:01 »
De Belgen zijn niet zo subtiel met hun hints. ::rofl::

In de test een vraag stoppen 'Hoe heet de Mol?'; vervolgens daar Sam door heen blurren en hem vervolgens 'Wie is de Mol? Bam in your face' laten zeggen.

Dat is zeker 'in je gezicht'. Ik zeg case closed.  8)
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 21:56:57 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #85 Gepost op: 7-02-2017, 22:46:48 »
Zo vervelend als je net enthousiast wordt over de Nederlandse serie dat de Vlaamse versie er ineens tussendoor komt ;D
Echt twee totaal verschillende reeks - in geen van beide gevallen negatief bedoeld.

Maar ik moet zeggen dat het me even niets meer kan schelen wie de Hollandse Mol is ::schaam:: (Dat weten we immers ook al ;D)
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 23:08:16 door Pac »
...óf niet!

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #86 Gepost op: 7-02-2017, 22:49:19 »
We moeten het niet zo vergelijken met het Nederlandse seizoen. Wees blij dat er 2 seizoenen zijn. Alleen jammer dat ze voor een deel overlappen.

Ik vond het een leuke psychologische aflevering. Begin was heel erg goed. Dat hele Hans-verhaal is geniaal bedacht!

De opdrachten vond ik zelf wat minder. Viel niet zoveel te mollen of te speuren. Die kritiek was er op de NL versie ook weleens, terwijl ze daar in mijn optiek een erg goed seizoen hebben gemaakt.

Leuke groep kandidaten zo lijkt het. Moet ze nog wel beter leren kennen. Jolien, Moeke en Sam verdacht
You'll never walk alone

anoniem 17618

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 7-02-2017, 22:53:50 »
 ::love:: Wat een fantastisch begin! ::love::

Driewerf chapeau aan de makers. Wat een dynamiek, ritme. Het was heerlijk om naar te kijken!

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 7-02-2017, 23:01:25 »
We moeten het niet zo vergelijken met het Nederlandse seizoen. Wees blij dat er 2 seizoenen zijn. Alleen jammer dat ze voor een deel overlappen.

De opdrachten vond ik zelf wat minder. Viel niet zoveel te mollen of te speuren.

::) Beide hetzelfde format, waarbij het een een afgeleide is van de andere. En dan mag je het origineel niet vergelijken met een afgeleide versie die in weinig nog maar lijkt op het origineel?  ???

De opdrachten zijn te halen en ze kunnen er serieus geld mee verdienen. Twee dingen die mij tegen begonnen te staan bij WIDM. Ze hebben nochtans in 1 aflevering bij elkaar weten te verdienen wat ze in WIDM pas in 4 afleveringen deden. En er valt genoeg aan te saboteren. (afgezien van de psychologische opening in de hangar) Tijd rekken, foute antwoorden geven in de quiz, een loper zodoende niet in het busje zien plaats nemen. Bij de lopers opzettelijk buiten adem zijn. Bij de valopdracht een stukje psychologische oorlogsvoering. Zorgen dat een vraag fout beantwoord wordt zodat de angsthaas werkelijk zou vallen van het gebouw (en daarmee andere angst inboezemen)

Nee, ik ben blij met de Mol. De eerste drie seizoenen heb ik nog steeds geen tijd voor gevonden om ze allemaal te kijken. Maar met de Mol IV vorig jaar en Mol V dit jaar is mijn voorliefde voor het format weer terug. Precies wat mij aan de buis gekluisterd liet bij de beginseizoenen WIDM vind ik terug bij de Mol. Dat ze vervolgens mijn favoriete WIDM seizoenen qua land nogmaals aandoen is een heerlijke traktatie. De spanning en onbevangenheid van vroeger door onbekende mensen het spel te laten spelen en de moderne manier van montage en opnames. Meer kan ik mij niet wensen.  ::ok::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #89 Gepost op: 7-02-2017, 23:21:47 »
Na een dag uitstel ook eindelijk kunnen kijken. En het was weer fantastisch. Prachtige psychologische opening, leuke groep, opdrachten en de mindfuck op het eind. Wat wil je als molloot nog meer?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline kevin174

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 7-02-2017, 23:51:16 »
Geweldig begin weer, kan niet wachten tot de volgende. WIDM is een mooi opwarmertje voor deze reeks. Vooral die twist met Hans vind ik een geweldige opener.

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #91 Gepost op: 8-02-2017, 00:06:22 »
Net terug kunnen kijken, fantastisch weer ::bravo::
Geweldige twists en leuke opdrachten. Kan niet wachten op meer. :D

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #92 Gepost op: 8-02-2017, 11:52:23 »
De spanning en onbevangenheid van vroeger door onbekende mensen het spel te laten spelen en de moderne manier van montage en opnames. Meer kan ik mij niet wensen.  ::ok::

Ik genoot ook extra van de strakke manier waarop de beelden van de kandidaten even bevroren werden bij de introductie, alsof ze figuren uit Trainspotting of een Guy Ritchie film waren  :D  Coole touch

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 8-02-2017, 12:37:21 »
Wat een geweldige aflevering! Alleen de openingsbeelden al, die trokken je meteen het programma in!
Sowieso spreekt de Vlaamse manier van monteren me erg aan.

Merk dat veel mensen kritisch zijn op WIDM, maar denk ook gewoon dat het een 'smaak-kwestie' is, ze maken de serie natuurlijk voor het gemiddelde Nederlandse publiek.
In Nederland moet het vaak wat 'grootser' en minder subtiel voor mijn gevoel.

De Vlaamse mol heeft mijn voorkeur, maar dat hebben de Vlaamse 'slimste mens', 'beste vrienden', 'mag ik u kussen' etc. ook.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 12:39:20 door Eva88ab »

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 8-02-2017, 13:06:09 »
Ik genoot ook extra van de strakke manier waarop de beelden van de kandidaten even bevroren werden bij de introductie, alsof ze figuren uit Trainspotting of een Guy Ritchie film waren  :D  Coole touch

Die manier van kandidaten introduceren zat ook lange tijd in WIDM. Is wel zo'n mooie touch ja. En oké, dat BMW de serie sponsort moge duidelijk zijn  ::rofl:: Maar de manier van filmen door die BMW's zo mooi van boven met een drone te filmen bevalt wel goed. Is toch mooier dan standaard op het vliegveld beginnen of in het vliegtuig.

Merk dat veel mensen kritisch zijn op WIDM, maar denk ook gewoon dat het een 'smaak-kwestie' is, ze maken de serie natuurlijk voor het gemiddelde Nederlandse publiek.In Nederland moet het vaak wat 'grootser' en minder subtiel voor mijn gevoel.

Het is niet alleen een kwestie van smaak maar ook dat je weet hoe WIDM ooit was als je de eerste seizoenen hebt gevolgd. Als je dan ziet hoe ze het bij De Mol hebben opgepakt na een lange pauze is dat gewoon stiekem hoe ik WIDM had willen zien ontwikkelen. Wat Sigrid zei in haar dagboek had ik ook: ook ik baalde ervan dat ze vanaf 2005 kozen om enkel nog met BN'ers verder te gaan. Sigrid werd er uiteindelijk zelf eentje zodat ze mee kon doen  ::ok:: En het is niet zo zeer 'vroeger was alles beter' kritiek. Maar wel dat je nu goed vergelijkingsmateriaal hebt met De Mol IV/V versus WIDM 15 t/m 17 zeg maar.

Ze kozen bij WIDM voor een andere aanpak uit het oogpunt van levensvatbaarheid. Tenminste dat was hoofdzakelijk de reden, na WIDM 4 met tegenvallende kijkcijfers zou het doorgaan met onbekende mensen het einde hebben betekend. Welnu De Mol IV/V tonen wel wat anders aan. En ergens vind ik het niet erg dat WIDM/De Mol nu zoveel verschillen. Voor ieder wat wils, ik ben blij dat er nu een alternatief is en het origineel een fijne comeback maakt.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #95 Gepost op: 8-02-2017, 13:56:56 »
Maar de manier van filmen door die BMW's zo mooi van boven met een drone te filmen bevalt wel goed. Is toch mooier dan standaard op het vliegveld beginnen of in het vliegtuig.

Die hele opzet was zo goed, maakte dat ik me meteen invoelde met de kandidaten in die auto, toen duidelijk werd dat er één weer rechtsomkeerd moest maken. Simpele truc maar hartstikke effectief

Verder heb ik het gevoel dat WIDM de hele show wat versimpeld heeft om een heel breed zaterdagavond-publiek te pleasen. Mag best maar voor speurders hier is het allemaal wat minder geworden daardoor, wellicht. Ik heb echt jaren achter elkaar nu al met 'n blok veur de kop gehoopt op een alternatieve mol, omdat de echte mollen zo voorspelbaar waren
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 13:59:49 door Nat79 »

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 8-02-2017, 17:35:56 »
Het was weer fantastisch. Wauw, ik verheug me zo op volgende week  ::bravo::
Frankje Lapi

Offline Duncton

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 8-02-2017, 22:50:05 »
Ik sluit me gewoon aan bij alles wat hiervoor al gezegd is. Geweldig begin weer. Zit er alweer helemaal in. ::bravo::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #98 Gepost op: 8-02-2017, 23:16:49 »
Net zoals vorig jaar heb ik weer met veel plezier na deze eerste aflevering gekeken.
Het is anders dan WIDM maar de loftuitingen op De mol in vergelijking met WIDM vind ik niet altijd terecht.

Als ik nu alleen al naar deze eerste aflevering in Zuid-Afrika kijk dan had WIDM 13 ook een mooie opening met kandidaten die ergens gedropt werden met vijf enveloppen en de locatie van de kerk moesten zoeken. Voordat de priesterhint werd ontdekt hebben we hier ook aardig op zitten puzzelen.

Het bungeespringen in De Mol lijkt ook deels gekopieerd van seizoen 13 WIDM. In WIDM 13 zat ook een extra laag, werd de groep ook in tweeën gesplitst en moest je gokken of je partner  in de andere groep wel of niet zou springen. De extra laag was dat je je partner dan wel of geen vrijstelling gunde. De vrijstellingen konden vervolgens nog ingeruild worden voor geld. Deze opdracht in WIDM ging veel meer over elkaar vertrouwen en iets gunnen en vond ik er in beeld ook mooier uitzien dan je van een krukje laten vallen.

De mol vind ik harder. Die verfbom vorig jaar vond ik niet zo nodig. Dit jaar was ik niet zo verbaasd dat Hans weer terugkwam ik verwachtte al iets dergelijks. Er zaten vorig jaar inderdaad veel meer gelaagde opdrachten in en ik hoop dat ze dat ook dit jaar doen maar ook in WIDM zit veel moois.

Exact, dat bedoelde ik ook te zeggen :)
You'll never walk alone

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 9-02-2017, 11:39:46 »
Aflevering 1 van WIDM NL vond ik super, maar deze opzet overtreft het toch echt. HEel nieuwsgierig naar de rest van het seizoen :D

Het duurde een tijdje voordat ik me herinnerde hoe die eerste aflevering widm ook alweer ging   :-X