dit wordt Alles Combineren Light. Waar ik voor WIDM maar liefst 11 factoren tot in de kleinste details bijhoud, wil ik dat voor De Mol en stuk vereenvoudigen. De inspiratie daarvoor kwam toen ik laatst het boek Ons feilbare denken las, waarin werd beweert dat formules een aantal simpele sommen betere voorspellingen kunnen maken dan ingewikkelde modellen of eindeloze afwegingen van slimme mensen (in dit geval molloten).
Leuk bedacht, maar je kent ook de wet van de grote aantallen? En het idee van groepskennis?
Als je een pot met kralen hebt, en je laat 10 mensen raden hoeveel kralen er in zitten, dan zullen de antwoorden behoorlijk ver uit elkaar liggen, maar het gemiddelde komt vaak redelijk in de buurt. Laat je 100 mensen raden, dan wordt het gemiddelde beter. Ik verwacht dat hetzelfde gebeurt als je 10 "systemen" laat proberen de mol te voorspellen.
En, bij wiskunde heb je het vast ook wel eens gehad over tussentijds afronden. Afrondfouten kunnen zich opstapelen; als je nauwkeurige cijfers
hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken?
Daarnaast kan het natuurlijk niet dat we in 2019 allemaal diep hebben nagedacht over een woord met een P (prognose) om de afkorting PAC te laten kloppen en dat er dan nu ineens een L (light) achteraan komt
Maar, wel leuk dat je dit ook hier nu gaat doen
Succes!
Overigens wil ik wel even gezegd hebben dat de molpunten voor de Belgische mol het meestal niet goed hebben. Dan weet je dat vast
Over dingen die je mee kunt nemen, misschien kun je de makers van Trust Nobody lief aankijken en vragen of je de puntentelling uit hun plusjes-en-minnetjesschema mag meenemen in je data. (zolang je die maar geen molpunten noemt
)