Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29495 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #180 Gepost op: 4-04-2021, 12:45:48 »
Is al ter sprake gekomen maar ik wil jullie deze 4 screenshot die in de volgorde 1 tot 4 in de uitzending zitten niet onthouden, omdat het er zo dom uitziet.
Beeld 1 en 2 zijn van de indeling linie 1. Beeld 3 komt van de indeling linie 3 (drone operator) en is hier tussen gemonteerd. Beeld 4 is van indeling van linie 2. Kevin staat weer op de plek waar hij bij de indeling van linie 1 ook stond. Ik heb deze beelden niet bewerkt. De ondertiteling is in beeld 2 en 3 echt gelijk, waaraan je kan zien dat deze frames op elkaar volgen.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2021, 12:47:34 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #181 Gepost op: 4-04-2021, 13:48:15 »
Dit nog afgezien van de drie verspilde schoten om niets. Want hoe verklaar je die, met Lennart als Mol? Als hij de reservemol wilde uitschakelen, had hij had er toch alle belang bij om zijn schoten te bewaren?

Ook je conclusie dat Lennart een andere aanvaller heeft uitgeschakeld, past niet. Die groene aanvaller was al buiten het bereik van Annelotte en Jasmien, dus het lijkt er inderdaad op dat Lennart die heeft afgeschoten. Maar waarom? Als hij die had doorgelaten, was zijn hele probleem opgelost. Erg onmols, als je het mij vraagt.

Dat we niet precies zien hoe de schutters geselecteerd worden kan inderdaad zijn om de Mol te beschermen, maar dat is niet bij voorbaat Lennart.
Het helpt als mol als je ook nog een beetje als kandidaat overkomt. Lennart wil als mol op het laatst nog wat kogels overhouden, zoals ik al een paar keer heb uitgelegd. Moet hij dan helemaal niet schieten en uiteindelijk met een vol geweer zitten? Juist door in het begin heel opzettelijk 3 kogels af te vuren laat hij zien dat hij niet bang is om kogels te verbruiken. Als hij daarna pas weer aan het einde gaat schieten dan zal dit opvallen. Dus doet hij zijn plicht en schiet ook tussendoor één van de aanvallers af, of doet tenminste alsof. Gewoon een kwestie van goed blijven tellen en zorgen dat je nog wat kogels over houdt aan het eind. Precies wat hij heeft gedaan.

Wat het laatste punt betreft is het heel duidelijk Lennart die Jens de rol van drone operator in zijn maag splitst (zie ook vorige post van mij). Het feit dat we dit niet mogen zien en in plaats hiervan moeten geloven dat Lennart Jens probeert in linie 1 te krijgen kan maar één ding betekenen. Lennart is de mol. Als Lennart kandidaat was geweest hadden ze ongetwijfeld WEL laten zien hoe het is gegaan. Een mega verdenking op Lennart als mol, maar iemand anders is het, bijvoorbeeld Jasmien of Annelotte.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2021, 13:51:14 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #182 Gepost op: 4-04-2021, 15:07:06 »
Nog even naar de beelden aan het van de opdracht gekeken en aan het einde verschuift het beeld een beetje. Op een gegeven moment komt de tent die precies op de punt van de driehoek staat in beeld. Als we dus een lijn trekken van het midden van de tent door het midden van de basis van de poort, dan is dit de middellijn van de driehoek (die overigens aardig overeen komt met mijn eerdere constructie). Vanuit het midden van de tent kunnen we ook lijnen trekken door de het punt waar de aanvallers op de grond staan. Zo kunnen we beter inschatten hoe ver de aanvallers vanaf de middellijn ze zich bevinden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #183 Gepost op: 4-04-2021, 16:50:45 »
Wat het laatste punt betreft is het heel duidelijk Lennart die Jens de rol van drone operator in zijn maag splitst (zie ook vorige post van mij). Het feit dat we dit niet mogen zien en in plaats hiervan moeten geloven dat Lennart Jens probeert in linie 1 te krijgen kan maar één ding betekenen. Lennart is de mol.
Dit klopt echt niet. Samina staat in het begin naast Kevin, en later naast Annelotte. De volgorde van de gebeurtenissen die in beeld komen is dan:

1. Linie 2. Dami meldt zich aan, Philip volgt.
Samina staat naast Kevin. Mogelijk is linie 1 hier nog niet compleet, die drie staan in elk geval nog niet bij elkaar.

2. Linie 3. Samina zegt tegen Jens dat hij handig is, dus drone operator kan worden.
Samina staat nog steeds naast Kevin.

3. Lennart vraagt aan Jens of hij snugger is.
Samina staat nu naast Annelotte. Nu is linie 1 wel al zeker gevormd, want ze staan bij elkaar.

Het is dus Samina die Jens naar de positie van drone operator praat, en niet Lennart!

Blijkbaar had Jens nog wel interesse in linie 1, maar was hij te laat. En maakt Lennart daar dan een grapje over. De animo voor linie 1 lijkt in eerste instantie niet groot, waardoor eerst linie 2 werd gevormd. Maar het kan ook zijn dat linie 1 wel al gevormd was, maar niet meteen bij elkaar is gaan staan.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2021, 16:52:44 door Molest »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #184 Gepost op: 4-04-2021, 22:02:12 »
Ik word hier echt wel een beetje moe van. Samina leest eerst de brief voor en begint daarna met de indeling van linie 1. Dan komt linie 2 en vervolgens linie 3, wat ook logisch is. Dat is het verhaal. Het is bij de indeling van linie 1 dat er iets geks gebeurt. En aangezien jij hier helemaal niet over rept, mis je deze vreemde montage.
Tijdens de indeling van linie 1 zegt Samina "Jij bent toch snugger", hierbij suggererend dat Jens wordt voorgedragen voor linie 1. Tijdens deze split second staat Kevin eerst naast Samina en een screenshot later staat Annelotte naast Samina. Zie mijn post eerder vandaag. Dit klopt niet.

En aangezien het tweede shot overeenkomt met de opstelling zoals die is nadat linie 3 al bij elkaar staat op de drone operator na, is het dus zonneklaar dat dit shot "geleend" is van de benoeming van de drone operator. Wat is er nu zo moeilijk aan om dit toe te geven?
« Laatst bewerkt op: 5-04-2021, 01:27:00 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #185 Gepost op: 5-04-2021, 10:07:20 »
Ik word hier echt wel een beetje moe van.
Ik reageerde op jouw bewering dat hier onomstotelijk bewezen is dat Lennart de Mol is, dat is vragen om een tegenreactie, toch? Je zegt steeds dat Lennart Jens subtiel naar de drone positie stuurt, maar de drie foto's hierboven bewijzen het tegendeel. Ik heb er nog een uitleg bij gegeven, maar dat hoefde eigenlijk niet eens, het spreekt voor zich. Samina begint over de drone positie, en niet Lennart. Daar kun je moe van worden, maar het is gewoon een tegenargument.
Tijdens de indeling van linie 1 zegt Samina "Jij bent toch snugger", hierbij suggererend dat Jens wordt voorgedragen voor linie 1. Tijdens deze split second staat Kevin eerst naast Samina en een screenshot later staat Annelotte naast Samina. Zie mijn post eerder vandaag. Dit klopt niet.
Samina zegt nergens "Jij bent toch snugger", dus hebben wij dan verschillende versies? Ze zegt alleen "Jij bent handig, jij de drone?". En dat doet ze vóór Lennart over snugger begint. Er zal inderdaad een reden zijn om Lennart's opmerking naar voren te halen: namelijk om hem een verdachte montage te geven.
En aangezien het tweede shot overeenkomt met de opstelling zoals die is nadat linie 3 al bij elkaar staat op de drone operator na, is het dus zonneklaar dat dit shot "geleend" is van de benoeming van de drone operator. Wat is er nu zo moeilijk aan om dit toe te geven?
Zowel jouw shot 2 als mijn foto 2 is van het begin van de indeling (als Samina naast Kevin staat). Ze komen niet overeen met 'nadat linie 3 al bij elkaar staat op de drone operator na', want dat is pas aan het eind van de indeling (als Samina naast Annelotte staat). Dus wat er zonneklaar aan is en wat ik moet toegeven, is mij een raadsel.

Ik houd hierover op, want elke voetbeweging van Lennart lijkt wel als mols te moeten worden uitgelegd (niet alleen door jou, overigens, ik zie het ook wel terug in andere topics).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #186 Gepost op: 5-04-2021, 12:13:35 »
Samina zegt nergens "Jij bent toch snugger", dus hebben wij dan verschillende versies? Ze zegt alleen "Jij bent handig, jij de drone?". En dat doet ze vóór Lennart over snugger begint. Er zal inderdaad een reden zijn om Lennart's opmerking naar voren te halen: namelijk om hem een verdachte montage te geven.
Ik bedoelde natuurlijk Lennart die zegt "Jij bent toch snugger". Waar het nu precies om ging is dat Lennart's opmerking naar voren is gehaald en ik ben blij dat je dit nu erkent. Dat geeft Lennart namelijk geen verdachte montage, maar het haalt de verdenking juist weg bij Lennart. Immers, nu lijkt het alsof hij Lennart voordraagt voor linie 1. In werkelijkheid probeert hij de schietpositie in linie 3 veilig te stellen door Jens voor te dragen als drone operator, tijdens de indeling van linie 3, die dus later plaats vindt.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2021, 12:16:46 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #187 Gepost op: 5-04-2021, 12:25:40 »
Ik bedoelde natuurlijk Lennart die zegt "Jij bent toch snugger". Waar het nu precies om ging is dat Lennart's opmerking naar voren is gehaald en ik ben blij dat je dit nu erkent.
Ik heb dit nooit ontkend. En hij hoeft 'in werkelijkheid' Jens niet voor te dragen als drone operator, dat had Samina al gedaan en Jens had er al half en half mee ingestemd. Nu lijkt het alsof het initiatief van Lennart komt. Verdachte montage, zo zie ik het.
Je mag dat best anders zien, maar je hoeft het toch niet zo stellig neer te zetten als de enige juiste interpretatie? Dat maakt het er niet prettiger op om het erover te hebben.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #188 Gepost op: 11-04-2021, 14:28:54 »
Nog maar een zijstraat.
De DP moesten doorgelaten worden, zodat de jonge Noah door kon breken. Mol1 veilig en 5000 euro uit de pot.

Stel de DP'ers zijn van ongeveer het zelfde type als het origineel. Dik, dun, man, vrouw, jong, oud.
Welke mol1 zou er dan bij gebaat zijn dat de DP ers doorkomen? Dan denk ik toch allereerst aan Philip, dan Samina en Katrien. Zij zijn minder vlot, hun 1:1 vervangers verliezen het geheid van een Jens/Lennart/Sven vervanger.

Welk "risico" liep mol1 eigenlijk onder deze veronderstelling?

Opvallend: Noah 18 jaar, Lennart 25 jaar, Kevin en Jens 30 jaar, Sven 41 jaar.

Onopvallend: Katrien linie 3, Philip linie 2.

Maar Noah met 18 jaar is dan weer zo jong, dat alle kandidaten hier weer op konden vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2021, 16:32:10 door foxhunter »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #189 Gepost op: 11-04-2021, 17:58:34 »
Welke mol1 zou er dan bij gebaat zijn dat de DP ers doorkomen? Dan denk ik toch allereerst aan Philip, dan Samina en Katrien. Zij zijn minder vlot, hun 1:1 vervangers verliezen het geheid van een Jens/Lennart/Sven vervanger.

Dat ben ik niet met je eens. Eén verdwaalde paintball-kogel en jouw geheid vlottere DP-kandidaat ligt er gewoon uit en een sneaky equivalent van Philip, Samina of Katrien die even afwacht in de greppel en niet als een doldrieste stier naar voren stormt, zit gewoon als eerste in de auto!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #190 Gepost op: 11-04-2021, 18:19:45 »
Dan zijn er nog 8 "jonge" DP ers over voor de oudste deelnemer.
7 voor de een na oudste, 6 voor de 2 na oudste.....

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #191 Gepost op: 11-04-2021, 20:00:02 »
Nog maar een zijstraat.
De DP moesten doorgelaten worden, zodat de jonge Noah door kon breken. Mol1 veilig en 5000 euro uit de pot.

Stel de DP'ers zijn van ongeveer het zelfde type als het origineel. Dik, dun, man, vrouw, jong, oud.
Welke mol1 zou er dan bij gebaat zijn dat de DP ers doorkomen? Dan denk ik toch allereerst aan Philip, dan Samina en Katrien. Zij zijn minder vlot, hun 1:1 vervangers verliezen het geheid van een Jens/Lennart/Sven vervanger.

Welk "risico" liep mol1 eigenlijk onder deze veronderstelling?

Opvallend: Noah 18 jaar, Lennart 25 jaar, Kevin en Jens 30 jaar, Sven 41 jaar.

Onopvallend: Katrien linie 3, Philip linie 2.

Maar Noah met 18 jaar is dan weer zo jong, dat alle kandidaten hier weer op konden vertrouwen.
Ik zie niet in waarom de 10 (!) DPérs van hetzelfde formaat zouden moeten zijn als de 10 geselecteerde kandidaten. Laat staan dat de vervangende mol hetzelfde formaat / geslacht / leeftijd zou moeten hebben als de geselecteerde mol.
De paintballers zullen telkens de aanvaller die voorop ligt proberen af te schieten, want als er eenmaal eentje door is kan je de rest wel afschieten maar dat helpt dan niet meer.
Met een onbeperkt aantal kogels heb je als aanvaller weinig kans, dat bewijzen de beelden van de voorste 4 aanvallers die zijn afgeschoten.
Het wordt pas leuk als er één aanvaller bij zit die weet dat het aantal kogels zeer beperkt is. Enfin, dat heb ik hier tig pagina's geleden al uitgelegd.

Online Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #192 Gepost op: 14-04-2021, 00:07:36 »
Ik denk dat ik me bij Molest aansluit.

Er wordt geprobeerd om in de aflevering de indeling in de logische 1-2-3 volgorde te tonen, maar de montage is gatenkaas. En ik denk niet dat het een zwaktebod is, maar dat er effectief een heleboel is achtergehouden. Van geen enkele strategische (3) of snuggere (1) schutter zien we immers hoe en wanneer ze hun plaats krijgen, of ze die opeisen of toegewezen krijgen.

Wel is er na de indeling van 2 nog over 1 en 3 gediscussieerd, en omdat op dat moment Lennart en Jens hun grappige interactie hadden is dat er dan in de logische-maar-niet-chronologische volgorde tussengeplakt voor de uitzending, met een duidelijke breuk in de continuïteit tot gevolg.

Dit zijn de startposities wanneer Samina op het punt staat de instructies te halen:



Samina begint over linie 1 maar of er in eerste instantie iemand zich aanbood of werd aangeduid zien we dus niet.

Wat we wel zeker zien: op het moment dat Dami en Philip als definitieve linie 2 een stapje opzij zetten stond de groep nog altijd in dezelfde volgorde, nu weliswaar met de 2 rijen samengesmolten en in een halve cirkel rond Samina (zie eerste screenshot van Molest hierboven). Kevin is bijvoorbeeld nog niet opgeschoven naar zijn uiteindelijke linie 1-collega's.

Daarna stelt Samina Jens voor als drone operator met haar "gij zijt handig". De groep staat nog steeds in dezelfde formatie min Dami en Philip (zie tweede screenshot van onze vriend Molest). Is dit dan de eerste rol in linie 3 die ter sprake komt?

Wanneer Jens aanvaardt staat Annelottes rode mouw nog in beeld naast Sven.



Cut en ze staat plots naast Samina.



Samina zal dadelijk in dit shot Jens nog eens bevestigen als drone operator, maar dit is een stuk later dan vóór de cut, we zien helemaal niet hoe Annelotte en Jasmien in tussentijd Lennart zijn komen vervoegen voor linie 3, of hoe Kevin vertrokken is richting Sven en Katrien voor linie 1.

Het is na al die verplaatsingen en voor deze definitieve bevestiging van Samina, dat er opnieuw discussie ontstond of Jens nu drone operator dan wel linie 1 moest worden. Maar dit zit in de uitzending een stuk eerder, in het segmentje voor de eerste linie:



Ik zou zowel Sven als Jens bij eerste kennismaking niet de meest evidente kandidaten voor linie 1 vinden, dus als ik moet speculeren zou ik denken dat Sven zijn plek in linie 1 pas als 'overschotje' kreeg en dat Jens er toen ook nog aanspraak op probeerde te maken.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2021, 00:18:44 door Van Zwam »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #193 Gepost op: 14-04-2021, 10:30:45 »
Ja, we zijn het eens. Jij hebt het nog iets uitgebreider genoteerd dan ik. Dat we zoveel niet mochten zien, zal betekenen dat:

- de mol te actief was om in een bepaalde positie te komen, of
- een (of meer) kandidaten te passief waren en daarom te makkelijk kandidaatspunten verdienen, of
- de mol bij de verdeling een te dikke vinger in de pap hield (Samina), of
- de indruk gewekt moet worden dat er iets te verbergen valt, terwijl de mol gewoon linie 1 of 2 koos.

Veel valt er dus niet te concluderen, het zal niet voor niets zijn dat er zo zwaar geknipt en geplakt is. Toch blijf ik erbij dat Lennarts rol in de montage, die suggereert dat hij aan het sturen is terwijl dat niet zo is, een vreemde keuze is mocht hij de mol zijn.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2021, 11:33:22 door Molest »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #194 Gepost op: 14-04-2021, 12:58:15 »
Ja, we zijn het eens. Jij hebt het nog iets uitgebreider genoteerd dan ik. Dat we zoveel niet mochten zien, zal betekenen dat:

- de mol te actief was om in een bepaalde positie te komen, of
- een (of meer) kandidaten te passief waren en daarom te makkelijk kandidaatspunten verdienen, of
- de mol bij de verdeling een te dikke vinger in de pap hield (Samina), of
- de indruk gewekt moet worden dat er iets te verbergen valt, terwijl de mol gewoon linie 1 of 2 koos.

Veel valt er dus niet te concluderen, het zal niet voor niets zijn dat er zo zwaar geknipt en geplakt is. Toch blijf ik erbij dat Lennarts rol in de montage, die suggereert dat hij aan het sturen is terwijl dat niet zo is, een vreemde keuze is mocht hij de mol zijn.

Het kan ook dat de oorspronkelijke indeling erg rommelig ging en daardoor voor de kijker niet goed te volgen was als het in chronologische volgorde was laten zien. Dat de montage de volgorde van beelden veranderd om het allemaal wat beter te volgen te maken, vind ik niet raar.

Maar goed, dat verandert niets aan de conclusie.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #195 Gepost op: 14-04-2021, 17:27:06 »
Wat er volgens mij wel te concluderen valt is het volgende:
- Samina had de leiding bij de indeling in de linies
- Samina dicteert niet wie in welke linie moet zitten maar vraagt om vrijwilligers
- We zien voor diverse rollen dat vrijwilligers zich inderdaad melden
- Eén kandidaat bemoeit zich ongevraagd met de indeling
- De opleidingsniveaus van de kandidaten lopen uiteen van hoger onderwijs naar lager technisch onderwijs
- Voor een rol waar de kandidaat slim moet zijn wordt een kandidaat voorgedragen wat niet ieders eerste keus zou zijn gezien de opleiding
- Een kandidaat probeert leuk te zijn door een verband te leggen tussen woonplaats en intelligentie, waarom?
- Wij mogen de exacte toedracht van de indeling niet zien

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #196 Gepost op: 14-04-2021, 17:56:32 »
Iemand enig idee waarom ook in de Making Of de identiteit van de niet-kandidaten geheim gehouden wordt inclusief blurren van gezichten? Puur ter mysterie, zien we ze later nog terug?

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #197 Gepost op: 14-04-2021, 18:21:56 »
Iemand enig idee waarom ook in de Making Of de identiteit van de niet-kandidaten geheim gehouden wordt inclusief blurren van gezichten? Puur ter mysterie, zien we ze later nog terug?

Ja dit willen ze of totaal geheim houden of in de laatste aflevering pas onthullen ::bravo::

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #198 Gepost op: 14-04-2021, 21:54:37 »
Iemand enig idee waarom ook in de Making Of de identiteit van de niet-kandidaten geheim gehouden wordt inclusief blurren van gezichten? Puur ter mysterie, zien we ze later nog terug?
Ik vermoed dat zij gewoon 'voor eeuwig' onherkenbaar blijven zodat ze zich ook voor eventuele volgende seizoenen nog kunnen inschrijven.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #199 Gepost op: 15-04-2021, 00:44:30 »
Uiteraard. Zelfs hun stemmen werden vervormd. Goeie kans dat we sommigen van hen in de toekomst nog eens terug zien.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!