Auteur Topic: Aflevering 1 - wijsmaken  (gelezen 130396 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #280 Gepost op: 9-01-2016, 16:19:11 »
Even een heel andere richting gedacht betreffende verwijzingen naar muziek en Romeinse cijfers:

De heilige Cecilia kwam uit een voorname Romeinse familie en zij is patrones van de muziek.
Het zou allemaal dus ook nog op Cecile kunnen slaan i.p.v. Remy...

Edit: de letter C is op zichzelf ook nog een Romeins cijfer (100)
« Laatst bewerkt op: 9-01-2016, 16:21:21 door tureluurs »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #281 Gepost op: 9-01-2016, 17:11:23 »
Volgens mij niet. Maar Ik las op internet daf Romeinse cijfers ook worden gebruikt in de muziek. Het zou dan om zogenaamde 'trappen' gaan.
Klopt, de cijfers I, II, III, IV, V, VI en VII worden dan gebruikt voor de akkoorden op de eerste tot en met zevende toon van de toonladder waarop wordt gespeeld.

Dus als je in C speelt dan is de toonladder C-D-E-F-G-A-B en VI is de zesde toon, en dat is A (of verlaagd: As).
Maar als je in F speelt dan is de toonladder F-G-A-Bes-C-D-E, en VI is de zesde toon, en dat is D (of verlaagd: Des).

Op die manier kun je de akkoorden (of tonen) benoemen relatief ten opzichte van de toonladder.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline niec

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #282 Gepost op: 10-01-2016, 15:05:32 »
Gewoon een vraag...
Hoezo staat er een zwart gevulde rugzak bij Art's eindpresentatie?
Vreemd dat hij zijn spulletjes daar neer zou zetten. gezien de prachtige productie.

*maar wat (en óf het wat) zeggen wil...?*

In eerste instantie dacht ik dat er niets achter die rugtas zou zitten, maar het schoot me net te binnen dat je een rugtas uiteraard op je rug draagt.
Nu heeft de best voorbereide mol aller tijden natuurlijk alles gepland (voor zover dat mogelijk is) en dat ligt misschien allemaal uitgeschreven in zijn/haar rugtas.
Misschien moeten we de slogan dit jaar (wat ik overigens tot in den treure herhaald vind worden) wel letterlijk nemen.

Heeft er toevallig iemand opgelet wie er altijd een rugtas draagt?

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #283 Gepost op: 10-01-2016, 16:40:59 »
Remy is dan ook harpspeler. Weinig fragmenten waarin hij wat zegt denk ik

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #284 Gepost op: 10-01-2016, 16:41:33 »

Zijn dit de 3 finalisten? Annemieke de winnaar vanwege de cheque en dan Remy of Taeke als mol/verliezer? Vooralsnog zijn die laatste 2 ook mijn hoofdverdachten.

En, enigszins vergezocht:

In de leader worden de mannen en vrouwen om en om voorgesteld. De mannen als 1,3,5,7,9 en de vrouwen als 2,4,6,8,10.

Taeke wordt als 9e voorgesteld aan de mol en als 7e in de leader = 16 :P
Ahhh fijn weer een Taeke gelover ;-) Mooi gevonden Theoreticus, van de 9+6!
En bij die voorstelling kreeg ik ook echt een idee van selectie van teams: en we hebben een mannen- en vrouwenteam
Meer L

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #285 Gepost op: 10-01-2016, 16:56:59 »
Als je op YT zoekt op "Remy van Kesteren dwdd" zijn er genoeg fragmenten te vinden waar hij wat te vertellen heeft. Dat hebben ze ook bij Cecile gedaan.
Toch zou ik bij een muzikant graag wat van z'n muziek horen (wat ik erg goed uit de verf vond komen) en bij Cécile modecommentaar, ik kende haar ook alleen van DWDD.
...óf niet!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #286 Gepost op: 10-01-2016, 20:38:55 »
<knip>
- Annemieke, juicht en krijgt een cheque.
- Remy speelt de harp bij NOTP.
- Taeke scoort en juicht.

</knip>

Taeke scoort dan wel, maar scoren is niet altijd winnen... hij haalt de finale maar is verliezer?
Annemieke krijgt een check.. de winnaar in de finale ook!
En Remy.. hij bespeelt een harp, net als de mol de kandidaten bespeelt.

Dit is wat ik er in zie.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #287 Gepost op: 10-01-2016, 20:41:30 »
Ja maar het is best logisch dat Remy harp speelt, ik zou namelijk niet echt weten wat voor ander fragment je bij hem zou moeten plaatsen.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #288 Gepost op: 10-01-2016, 20:43:46 »
Ja maar het is best logisch dat Remy harp speelt, ik zou namelijk niet echt weten wat voor ander fragment je bij hem zou moeten plaatsen.

Een babbeltje bij DWDD bijvoorbeeld. Dat gebeurt wel vaker. Ik meen zelfs nog met Pauline.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #289 Gepost op: 10-01-2016, 23:18:19 »
Nee dat is ook zo en Taeke die een doelpunt maakt is op zich ook niet vreemd en ook de cheque van Annemiek niet. Het valt mij alleen op dat zij als enige 3 fragmenten hebben waar je de kandidaat niet hoort spreken tov de 7 anderen waar dat wel het geval is.

Vervolgens neem ik de vrijheid dat in te schatten als mogelijke finalisten-hint en dan bij Annemieke de cheque ook nog als winnaar ;)

:-X Ik had eerlijk gezegd niet zo goed je bericht gelezen. Ook het bericht van Niuno heeft wel een kern van waarheid. Sorry! Het is een leuke theorie!  ::ok::
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #290 Gepost op: 11-01-2016, 22:12:14 »
Met behulp van de teletekstbestanden toch nog maar eens gekeken naar wat Art in aflevering 1 tegen de mol zei. Valt er iets uit te halen?

Airen: "Ze lijkt de muis, maar is de kat." Ze lijkt de degene waarop gejaagd wordt (mol), maar is de jager. Nou ja. Die klopt in ieder geval. Haha.

Annemieke: "Fanatieke felle tante. Als ze je in het vizier heeft, laat ze niet los. Gevaarlijk vanwege haar analytisch en doorzettingsvermogen." Kandidaat. Mol heeft niet iemand specifiek in vizier. Mol is ook niet perse gevaarlijk voor kandidaten. Andersom wel.

Cécile: "Kijkt dwars door je heen. Zal fouten direct herkennen." Klinkt als kandidaat en als advies: denk erom dat je geen fouten maakt.

Ellie:  "Gewend te rechercheren." Is een onderzoeker, speurder. Kandidaat. Mol hoeft niet te rechercheren. Heeft voorkennis.

Marjolein: "Vaak gecast als slechterik. Heeft vele gezichten. Gevaarlijk, want ongrijpbaar." Twijfelgeval. Slechterik is mol? Vele gezichten? Mol, fanatieke kandidaat, slechte kandidaat. Ongrijpbaar? De mol gaat nooit naar huis.

Klaas: "Komt betrouwbaar over, maar kan hij vele zetten vooruitdenken. Wordt makkelijk vrienden met hem, maar hij kan die vriendschap gebruiken voor eigen doel." Komt betrouwbaar over, maar... Bestaat er zoiets als een onbetrouwbare kandidaat? De meest onbetrouwbare kandidaat is de mol. Kan vele zetten vooruitdenken. Voorkennis? Mol? Vriendschap gebruiken voor eigen doel kunnen we veel kanten mee uit. Heeft Klaas vrienden in dit spel op dit moment?

Remy: "Lijkt goedgevoelig, zachtaardig. Maar hij is uitermate gedreven. Wolf in schaapskleren." Twijfelgeval. Wolf in schaapskleren kan wijzen op mol, maar net zo goed terugslaan op voorgaande zinnen. Pas op voor hem. Hij lijkt goedgelovig, maar voor hetzelfde geld heeft hij je al in de gaten.

Rop: "Anti-held, oogt naïef en onschuldig. Onhandig en ontwapenend, maar daarin schuilt gevaar want hij kan toeslaan op het moment dat niemand het verwacht." Heel lastige. Toeslaan als in de mol ontmaskeren? Er staat dat "niemand het verwacht". Waarom niet: "jij het niet verwacht"?

Taeke: "Winnen belangrijker dan meedoen. Concurrentie uitschakelen tweede natuur." Kandidaat. Potentiële winnaar. Mol heeft geen concurrenten. Hij is de enige. De mol is nooit de winnaar, maar een deelnemer.

Tim: "Tim houdt van puzzelen. Tester. Permanent bezig een val te zetten. Loert op fouten van de tegenstander." Puzzelen. De achterkant van de biljetten? Waarschuwing? Een val zetten. Duidt op kandidaat. De tegenstander. Enkelvoud. Zijn tegenstander is de mol? Ik neig naar kandidaat.

Als er iets in zit, dan is het Marjolein, Klaas of twijfelgeval Remy.

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #291 Gepost op: 14-01-2016, 10:19:36 »
Als iedereen de mol zou zijn, was Airen dat ook. Denk je niet dat ze totaal verbaasd zou zijn dat ze eruit zou liggen? Dat kan toch niet kloppen? Als iedereen denkt mol te zijn en iedereen gaat naar huis, dan klopt het hele spel niet meer.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #292 Gepost op: 14-01-2016, 10:51:14 »
Vanwege vakantie haak ik wat later in. Er viel mij nog iets op bij aflevering 1 wat ik niet heb gelezen:

Bij het voorbereiden van de mol door Art worden de kandidaten 1 voor 1 geïntroduceerd, eerst de vrouwen dan de mannen. Wat mij opvalt is dat je alle kandidaten iets hoort zeggen behalve Annemieke, Remy en Taeke.

- Annemieke, juicht en krijgt een cheque.
- Remy speelt de harp bij NOTP.
- Taeke scoort en juicht.

Zijn dit de 3 finalisten? Annemieke de winnaar vanwege de cheque en dan Remy of Taeke als mol/verliezer? Vooralsnog zijn die laatste 2 ook mijn hoofdverdachten.
Goed gevonden!

Ik irriteerde me nogal aan dat van Annemieke dit fragment werd gekozen en geen DJ fragment (zeker gezien er bij 3fm volgens altijd een webcam aanstaat en er dus beeld genoeg is) maar dit zou dat goed maken!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #293 Gepost op: 14-01-2016, 12:03:33 »
Ja dat kan zeker Wesseel, don't get me wrong het is gewoon een stel-dat-theorie van mij in wat grote lijnen uitgezet want,

Als je het tegengesteld bekijkt (land vol tegenstellingen) maakt het niet zoveel uit voor het spel-element of het nu bijvoorbeeld 9 mollen zijn en 1 kandidaat of 9 kandidaten en 1 mol.  (niets is wat het lijkt, deductie, wie maakt wie nu wat wijs?).

Kort samengevat bedoel ik in mijn wat warrige verhaal hierboven te zeggen dat we hier wellicht nu naar 1. het spel kijken en straks na afloop, als het spel gespeeld is, alles omgekeerd/terug kijkend er 2. ook een verhaallijn uitkomt (dat verwoven/-borgen zat in het spel in omgekeerde volgorde) en we dus eigenlijk omgekeerd naar een soort van aflevering Baantjer hebben zitten kijken.

Wat betreft je opmerking mbt Aeren. Als in de omgekeerde theorie (mollen vs kandidaat) dus de mollen gaan afvallen is Aeren echt niet verbaasd natuurlijk want zij zocht net als alle deelnemers (en wij) die ene, de 'kandidaat'.

Het laatste woord letterlijk in de 2e aflevering kwam ook van haar bij het korte gesprek met Art. Daar zei ze 'dank je WEL'. Dit zou je dan in deze context kunnen interpreteren als WEL mol?

nb 'het laatste woord' kan natuurlijk in verschillende contexten worden gezien en uitgelegd, zie hiervoor door iedereen al geniale bedachte hints en theorieën bij de diverse topics (en ik dus hier niet ga herhalen).



Overigens kan ik mezelf nóg wel een spel-in-spel theorie voorstellen in dit verhaal/deze theorie (ivm met die verbondjes, verwijzing naar 5, etc.), maar de makers van het programma zullen het ook niet té moeilijk willen maken denk ik zo dus laat ik dit maar buitenwege in deze stel-dat-theorie.

En wat is de rol van Art? Is hij nog steeds de presentator?

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #294 Gepost op: 14-01-2016, 12:05:37 »
Geinstein, je gaat echt te ver. Dit zou de productie nooit doen. Ik zou je hele theorie maar schrappen als ik jou was.
Het is leuk verzonnen, maar het is gewoonweg niet waar. ;)

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #295 Gepost op: 14-01-2016, 12:10:10 »
Ik geloof er ook niet in Geinstein, dan is de enige kandidaat afgevallen de laatste aflevering  ::rofl::
Lijkt me ook een te grote afwijking van het concept, zou meteen het laatste seizoen zijn dan ben ik bang.

Offline Lolahavana

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #296 Gepost op: 14-01-2016, 12:33:05 »
Haha je neemt niets is wat het lijkt een beetje te letterlijk denk ik  ::rofl::

Offline Hellevuur

  • Forumlid
  • Trust nobody!
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #297 Gepost op: 14-01-2016, 12:38:45 »

Maar inderdaad misschien zit ik inderdaad mis hoor, ik kijk voor het eerst dit programma


Haha dit verklaard veel. Ik keek vorig jaar ook voor het eerst en zag ook in alles een hint :D

Ik zat letterlijk aĺles uit te pluizen en te googlen. Op den duur ga je echt dingen inbeelden. Ik had er zelfs slapeloze nachten van, omdat mijn hersenen niet stopte met werken :p

Achteraf bleek niets van mijn theoriën te kloppen. Op één ding na, dat de bloemen bij de molbriefjes iets met Margriet haar naam te maken hadden.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #298 Gepost op: 14-01-2016, 17:11:36 »
Wat een achterdocht Geinstein. Je moet het m.i. echt in de (redelijk) duidelijke, kleine hints zoeken en niet het hele programma herschrijven.

Offline youri2001

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - wijsmaken
« Reactie #299 Gepost op: 9-02-2016, 20:11:49 »
Nadat Art de enveloppen met de mannelijke kandidaten heeft voorgelezen, haalt hij een envelop tevoorschijn met de volgende tekst 'Wie is de mol? XIV. XIV is 16 in het Romeins. Klaas van Kruistum is ook 16 letters. Dus Wie is de mol? Klaas van Kruistum. Ook is de titel van aflevering 1 'ergens in Nederland' met het checkpointgebouw op de achtergrond.