Beetje stil op dit topic. In ieder geval wil ik mijn Follow the money toch updaten en kijken of er van jullie interessante suggesties komen om hem te verbeteren.
Met de rechtermuisknop klikken en in nieuw tabblad openen om te vergrotenOpdracht 1De uitleg van de opdracht is hier nog vrij straight forward: 20 schijfjes worden ofwel voor geld ofwel voor pasvragen gebruikt.
- De 8 schijfjes die Joke al gebrand heeft, konden nooit geld worden. Dus Joke verdient
8 x €200 = €1600 niet.
- De overige 12 schijfjes komen niet in het spel omdat de opdracht voortijdig afgelopen is door het afknallen van Joke. Joke wilde niet afgeknald worden, de geldgroep heeft zeker benadrukt dat Joke nu nog niet afgeknald moest worden en Pascale en Channy hebben geen mening geuit.
De €2400 moet dus over de 3 truckrijders verdeeld worden en op het moment van de waarheid vind ik hen alle 3 een evenwaardige actie doen die ervoor zorgt dat dat schot er komt. Dus voor zowel Jeffrey, Katrien als Lloyd is dat
€2400/3 = €800 niet verdiend.
Opdracht 2Als iemand die graag overzichtjes maakt, ben ik nog steeds teleurgesteld dat we hier overduidelijk slechts een selectie krijgen.
Verloren bedragen- De vragen die fout beantwoord worden, tellen allemaal voor €100 mee bij de 2 mensen aan het bord en hebben geen negatieve invloed op de baseballers. Je hebt dan ofwel een vraag waar je beide het antwoord niet op wist (een hor is geen dar) of je hebt een vraag waar iemand het antwoord op wist, maar de andere overrulet je (28 lidstaten, maar 12 sterren op de vlag). In geval 1 verliezen ze beiden €50 en in geval 2 heeft de persoon met het foute antwoord invloed uitgeoefend en krijg die dus €75 terwijl de andere €25 krijgt.
Met de beperkte informatie: 19 vragen fout met overleg OF niet in beeld (€950 euro verloren door Channy en Steven), 1 vraag fout terwijl Channy het juist had:
Channy €975 verloren, Steve €1025- De overige €2000 die niet verdiend wordt, zijn ballen die het mandje niet bereiken en dus geen vraag opleveren.
Ballen bereiken de finish niet omdat ze door niemand genomen worden (€20 euro voor alle 5 de baseballers) OF
ballen bereiken de finish niet omdat een speler ze heeft, maar uit gaat.
In het eerste geval kan het met de 11-9-6 vraag niet anders zijn dan dat er minstens 12 ballen niet uit de bakken gehaald werd. In theorie verliezen ze dus €1200 euro verdeeld zoals hierboven.
In dit laatste geval reken ik zo:
i) Als de slagman loopt en de persoon aan honk 1 gaat met 1 bal uit, dan hebben ze beiden €50 schuld aan die bal.
ii) Als de slagman loopt en de persoon aan honk 1 loopt, maar die aan honk 2 gaat uit, dan heeft de slagman nog altijd €50 schuld, de persoon aan honk 2 heeft invloed op de 2e bal die verloren gaat, want de eerste heeft hij/zij nog gered door de persoon van honk 1 binnen te laten. Dus krijgt de persoon aan honk 1 €100 aangerekend.
iii) Als we dit doortrekken, krijgen we: €50-€100-€100-€50 als verdeling.
Dat maakt dus dat de 3 verloren ballen van Pieter neerkomen op €50 voor Baha, €100 voor Lloyd, €100 voor Joke, €50 voor Pieter
en de 2 verloren ballen van Baha komen neer op €50 voor Pascale, €100 voor Joke, €50 voor Baha.
De overige €300 is helaas niet toe te wijzen, want dat zijn ofwel ballen die uit zijn ofwel niet gevonden ballen.
Gewonnen bedragenAls er x ballen binnen komen en er worden ook x vragen goed beantwoord, dan is het gemotiveerd om 50% aan het schoolbord te verdelen en 50% aan de groep van 5.
Als er dus 40 ballen binnen komen en er worden maar 20 vragen goed beantwoord, dan vind ik het gemotiveerd om 2/3 aan de grondploeg te geven en 1/3 aan het schoolbord.
- Zowel Channy als Steve hebben 3 vragen op hun eentje beantwoord in beeld en de rest zien we niet. Dus verdeel ik hun deel gelijk (ieder €2000/6)
- We weten bij de grondploeg niet hoeveel ballen iedereen binnen bracht, maar wel dat iedereen er minstens 6 binnen bracht. Dus krijgt ieder 6x(€100/3).
- Pieter krijgt €300 voor zijn homerun.
Opdracht 3Vraag 1: Katrien elimineert een bord en Jeffrey elimineert een bord. Beiden dus €500 gewonnen.
Vraag 2: Quasi gelijktijdig het antwoord gegeven, dus €500 gewonnen allebei.
Vraag 3: Katrien elimineert één Mexicaan, Jeffrey elimineert er 2, maar Katrien is van 1 er van nog niet overtuigd. Toch elimineert ze hem uiteindelijk ook snel, dus ook hier wil ik beiden €500 geven.