Auteur Topic: [Aflevering 5] - Tot drie tellen  (gelezen 24458 keer)

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #140 Gepost op: 31-01-2021, 12:59:49 »
Het ligt ook aan de opzet van de opdracht vind ik.

Zo vond ik de veiling in 2007 beter omdat daar het op 1 na hoogste bod won. Dat zorgt al voor een extra laag (en het was de eerste keer)

Het Höfdi huis vond ik (als een vd weinigen) qua opdracht echt super. Er zat een onderhandelelement in, het stond niet vast dat de plot geplunderd zou worden. Spannende tv met de kaartjes! Alleen die opdracht werd volkomen verpest doordat de mol mee kon luisteren met een oortje :(.

Nu was het gewoon bieden. En ik zou zelf ook volop meegeboden hebben, vooral omdat je een té groot nadeel hebt als je niet bij de groep van 3 zit. Met 1 vrijstelling die er te winnen viel was het al heel anders geweest. En dan had er mogelijk nog een twist toegevoegd kunnen worden in de laatste wagon.
You'll never walk alone

Offline Convans

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 31-01-2021, 13:04:12 »
Ik heb een nachtje gewacht om mijn mening neer te pennen, want ik wilde niet in de directe emotie na de aflevering mijn mening geven.

Deze aflevering doet gewoon zoveel pijn. Hoe kan je een erg degelijk seizoen echt volledig verpesten?
Er waren de voorbije jaren wel wat mindere seizoenen, maar deze aflevering moet ik helaas ook als slechtste aflevering in 5 jaar aanduiden. En dat vind ik erg jammer omdat ik in alle 3 de 'opdrachten' nog potentieel zat.

Hoe kan de productie hier zo de bal misslaan? Ik begrijp het echt echt echt niet. Je zou toch denken dat er genoeg ervaring aanwezig is om zoiets niet af te leveren. Hoe verlopen die productie-vergaderingen dan? Ja, in aflevering 5 gaan we eens gewoon  zonder gelaagdheid een bieding doen op de pot. JAAAA LEUK IDEE ZEG!!!! Dan kan de mol 4 afleveringen eens goed zijn best doen!!!

Ik hoop echt dat dit het niet was. Mij lijkt het eerder een last minute beslissing te zijn geweest. Ze zien dat de mol totaal niet uit de verf komt en dat de groep de mol helemaal aan het overrulen is. Dus beslissen ze maar om hier toch iets aan te doen.

Ik ben erg blij dat veel forummers ook met een wrange nasmaak achterblijven. Ook enkele Youtubers durven deze aflevering gewoon als erg slecht bestempelen.

Ik probeer echt te denken waarom dit gebeurd is. Kijk, als je een veiling doet en daar nog eens 3 vrijstellingen (op 6 kandidaten) aan wil vasthangen. Kan je dit dan echt niet beter uitwerken? Rik die gewoon de vraag stelt in een hotelkamer? Dit is toch echt niet het niveau waar we naartoe gaan? Je bedenkt dan heel wat leuke opdrachten van afl 1-4 en dan doe je eigenlijk al deze opdrachten teniet door dit misbaksel?

En hierdoor wordt ook gewoon de hele 3de opdracht verpest. Weg spanning. En een voordeel? Geef ze meteen die vrijstelling dan, want nu sloeg dit voordeel echt nergens op. Die postzakken waren ook wel een dieptepunt zeg. Waarom ga je de klok van 1.750 euro terug laten lopen als de postzakken pas bij 900 euro komen?

En ik las hier een reactie dat er nu kritiek komt omdat het over Joshua gaat. Deze reactie is wel erg misplaatst.
Joshua was een smaakmaker en ik denk dat 75% hem een grote meerwaarde vond voor het programma, maar dit forum kijkt toch wel wat verder dan de populariteit van een kandidaat? Ik denk niet dat hier enkele doorwinterde molloten puur reageren omdat Joshua weg is hoor. Deze aflevering raakt molloten en fans gewoon diep in het hart. Dit is het concept weggooien en het dan nog eens op een erg amateuristische manier opnieuw invullen.

Ik moet dus de negatieve reacties volledig bijtreden. Dit is geen Wie is de Mol meer, helaas. En de optelsom van alle frustraties in deze aflevering maken heel wat reacties los.

Hoe reageren casual kijkers hierop? Ik denk dat er onder hen toch ook teleurstelling moet heersen.

Offline Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #142 Gepost op: 31-01-2021, 13:04:19 »

Laat het duidelijk zijn dat ik niet houd van pot-steel-opdrachten en al helemaal als er geen consequenties aan zitten voor de dieven.
Het aanbod had van de Mol mogen komen i.p.v. van Rik. Hadden ze bijv. zo'n twist als in de openingsopdracht kunnen doen.

Het joker/Joker-thema komt nog niet echt uit de verf tot nu toe.

Offline Convans

• Forumlid
« Reactie #143 Gepost op: 31-01-2021, 13:06:59 »

Het Höfdi huis vond ik (als een vd weinigen) qua opdracht echt super. Er zat een onderhandelelement in, het stond niet vast dat de plot geplunderd zou worden. Spannende tv met de kaartjes! Alleen die opdracht werd volkomen verpest doordat de mol mee kon luisteren met een oortje :(.

Wat ik ook leuk vond aan het Höfdi huis was de geschiedenis van de locatie. Die opdracht was daar echt op zijn plaats! Ik vond het ook erg spannend! Maarja dan gaan ze het idd verpesten door een oortje...

Offline keesisdemol

• winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 31-01-2021, 13:10:43 »
Ik vond het juist wel een leuke aflevering en eindelijk wordt wie is de mol eens hard gespeeld. Zacht spel omdat het bekende Nederlanders zijn was juist een van de kritieken. De eerste opdracht was wel 100% onmogelijk

ik ben geen fan van veilingen, maar op deze manier was het wel leuk ingezet, alhoewel je bij de groep met voorkennis wel heel veel kans had om te winnen. Ook had er zoveel meer ingezeten in de opdrachten, de postzakken waren totaal overbodig. Wel bekruipt mij het gevoel dat de makers een falende mol proberen te helpen, wat never en nooit mag gebeuren.

Achja en de "hardere executies", laat ze maar zo hard mogelijk zijn. Ik vind het juist riskant en gedurfd van de makers om het spel hard te maken voor het casual zaterdagavond publiek. Zodra er een kans is voor de kandidaten vind ik het goed.

« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 13:12:36 door keesisdemol »

Offline Convans

• Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 31-01-2021, 13:15:40 »
Ik vond het juist wel een leuke aflevering en eindelijk wordt wie is de mol eens hard gespeeld. Zacht spel omdat het bekende Nederlanders zijn was juist een van de kritieken. De eerste opdracht was wel 100% onmogelijk

ik ben geen fan van veilingen, maar op deze manier was het wel leuk ingezet, alhoewel je bij de groep met voorkennis wel heel veel kans had om te winnen. Ook had er zoveel meer ingezeten in de opdrachten, de postzakken waren totaal overbodig. Wel bekruipt mij het gevoel dat de makers een falende mol proberen te helpen, wat never en nooit mag gebeuren.

Achja en de "hardere executies", laat ze maar zo hard mogelijk zijn. Ik vind het juist riskant en gedurfd van de makers om het spel hard te maken voor het casual zaterdagavond publiek. Zodra er een kans is voor de kandidaten vind ik het goed.

Kan je even uitleggen wat er hard aan is? Dit wordt toch echt niet bedoeld met het spel hard spelen.
Met hard spelen wordt er bedoeld dat het geen schoolreisje is....

We gaan hier dus echt personen dubbel belonen die de pot bijkomstig vinden?
- Ze wisten niet van de vervroegde test
- Het was onmogelijk om de 3 vrijstellingen te halen

Dit voelt gewoon zo verkeerd aan. Als je een vrijstelling wil verdienen, zou je toch iets goeds moeten doen?
Nu zegt de productie eigenlijk zelf: de pot is niets meer waard. Het is dan ook nog een blinde veiling...

Offline Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #146 Gepost op: 31-01-2021, 13:19:18 »
Waarom ga je de klok van 1.750 euro terug laten lopen als de postzakken pas bij 900 euro komen?
De vraag stellen is 'm beantwoorden. Wat je al zei... dit was een noodgreep. De mol functioneert niet helemaal ...of helemaal niet. Vindt het mollen misschien te spannend. Tot aan deze afl. waren de opdrachten ook verrassend haalbaar.

Kun je de mol niet gaan ophemelen omdat die zo'n lage pot heeft binnen gesleept (zoals bij Margriet en Merel gebeurde).

De productie benadrukt altijd dat de mol goed is als de pot laag is. Dat is dan de verdienste van de mol.

Dus mja... daar ga je dan voor als productie zijnde ::love:: ::rofl::

Offline Uil

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 31-01-2021, 13:24:03 »
Grappig die geheime afspraak buiten met je bondje....maar deelden ze niet samen gewoon een hotelkamer?

Dacht de vorige aflevering ook al zoiets: is het echt zó moeilijk?

Aangezien ze erg de schijn probeerden op te houden dat Splinter écht op Joshua zat, zullen ze wellicht juist niet bij elkaar op de hotelkamer gezeten hebben. Of ze moeten wel heel angstig zijn voor afluisterpraktijken.

We zien dit seizoen weer wat minder van de dynamiek op de hotelkamers. Misschien komt dat nu met wat minder kandidaten. Of het is gewoon niet zo spannend.

Met Ron, Tygo en uiteindelijk Horace hadden we wel een opmerkelijk gesprek een paar maanden terug. Dat leek erg geënsceneerd, en dat kan ook prima met dit soort acteurs/tv-makers. Maar of ze dan ook zoiets opzetten met Joshua en Splinter...

Offline Femmmmmm

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 31-01-2021, 13:28:41 »
Kan je even uitleggen wat er hard aan is? Dit wordt toch echt niet bedoeld met het spel hard spelen.
Met hard spelen wordt er bedoeld dat het geen schoolreisje is....

Dit voelt gewoon zo verkeerd aan. Als je een vrijstelling wil verdienen, zou je toch iets goeds moeten doen?
Nu zegt de productie eigenlijk zelf: de pot is niets meer waard. Het is dan ook nog een blinde veiling...

Ik denk echt niet dat het onmogelijk was om alsnog de vrijstellingen te winnen. Om een vrijstelling te winnen, moet je eigenlijk altijd iemand anders voor de leeuwen gooien of geld verkwasten, laat staan 3 vrijstellingen. Wat ik gek vond is dat ze zoveel geld weggooiden voor alleen INFO, de vrijstellingen moesten ze zeker nog wel wat voor doen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #149 Gepost op: 31-01-2021, 13:46:34 »

En ja, jammer van sommige van de negatieve reacties hier. Als ik ze zo lees, lijkt het er alleen maar op dat het komt doordat Joshua afgevallen is. Ik durf wel aan dat als het andersom was geweest, en een van de dames was afgevallen, dat sommige hier het wel mooi hadden gevonden...

Ik vind het voor Joshua wel oneerlijk ja, maar niet omdat het om Joshua gaat (ik ben niet per se fan van hem, vond het leuk dat hij meedeed). Het gaat mij puur om de kans om er vroegtijdig uit te liggen, terwijl je mogelijk wel de juiste mol in het vizier hebt. De kans op afvallen was hier 1 op 3 en vermoedelijk zelfs 1 of 2 (voor het geval Splinter of Renée de mol is). Zou vooral erg zuur zijn als Renée de mol is, want dan zat Joshua op het juiste spoor en dan is vroegtijdig afvallen erg raar op die manier.  ???
Als Splinter de mol is, speelt dat iets minder, want dan zat Joshua sowieso fout.

Het is vooral dat iemand dus toch naar huis kan gaan, terwijl degene mogelijk wel meer weet over de mol. Dat past niet in de regel dat degene die het minst weet over de mol, naar huis kan. Een vrijstelling af en toe kan ik me nog wel voorstellen, maar drie? In dit geval de helft van de kandidaten. Dat vind ik persoonlijk wel wat scheef.

Vorig jaar was inderdaad een soortgelijke situatie met Patrick en Ron die afvielen en in het groepje met de mol zaten (dus feitelijk 1 op 2 kans om af te vallen). Daar heb ik me ook druk over gemaakt hoor.  ::rofl::

Afijn, 'gezellig met de meiden' zal er nu niet meer in zitten. Ik hoop daarom dat Renée (als ze niet de mol is  ;D) gaat winnen. Want de 5000-dames hebben niet helemaal hun beste kant laten zien, wat mij betreft. En tja, ik zou ook hoog hebben geboden als ik mee zou doen  :), maar me daarna ook wel wat schuldig voelen ipv een feestje bouwen in de coupé (wetende dat het voor een van de anderen exit is).

Rare uitwerking van deze opdracht (die ik van zichzelf wel goed vond) en toch ook een vreemde zet, zoals het nu op mij overkomt. Net alsof de makers dachten: die groep is te goed bezig, laten we alles maar even uit elkaar halen?  ??? En waar is de mol in dit verhaal?  ::) Moest hij/zij geholpen worden? Vragen, vragen, vragen...
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 31-01-2021, 13:47:02 »
Grappig die geheime afspraak buiten met je bondje....maar deelden ze niet samen gewoon een hotelkamer?
Ze zijn blijkbaar regelmatig gewisseld van kamer. Aan de ontbijttafel zeggen Splinter en Rocky dat zij de enige zijn die nog niet een kamer hebben gedeeld.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #151 Gepost op: 31-01-2021, 13:57:30 »

Jij schrijft het een stuk bondiger dan ik  ::ok:: : dit is ook wat ik lastig vond, deze aflevering. Jammer dat de pot (waar tot nu toe goed om gestreden is door de kandidaten) door die opdracht opeens een bijzaak lijkt te worden.

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 31-01-2021, 14:32:56 »
Joshua wordt hier als kandidaat wel vaker dan een keer benadeeld:

- Bieden was blind
- De indruk was dat je nog gekozen kon worden
- Een test op een onverwacht moment
- Zonder voorkennis was dit niet te winnen

En zit je bij de mol in de groep (die toch al geen haast heeft om die wagons door te komen), dan is de kans 50% dat je er uitgaat terwijl je in theorie de test al een na beste kunt hebben gemaakt.

Too much.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #153 Gepost op: 31-01-2021, 16:18:24 »
Joshua wordt hier als kandidaat wel vaker dan een keer benadeeld:

- Bieden was blind
- De indruk was dat je nog gekozen kon worden
- Een test op een onverwacht moment
- Zonder voorkennis was dit niet te winnen

En zit je bij de mol in de groep (die toch al geen haast heeft om die wagons door te komen), dan is de kans 50% dat je er uitgaat terwijl je in theorie de test al een na beste kunt hebben gemaakt.

Too much.
- Bieden was inderdaad blind. Dus iedereen had exact dezelfde kans om het winnende bedrag te bieden. 'Eigen schuld' dus voor Joshua dat hij niet hoger had geboden.
- Oke, daar zit wat in, al denk ik dat hij door geen van de dames zou zijn gekozen, maar dat terzijde.
- Je moet ALTIJD rekening houden met een test. Er zijn in het verleden wel vaker testen geweest op momenten dat je het niet had verwacht. Ja, de dames wisten dat hij kwam, maar je mag dit zeker niet als excuus gaan gebruiken. Dat is een zwaktebod. Daarbij: Splinter en Renée zaten in hetzelfde schuitje.
- Zonder voorkennis niet te winnen? Onzin. Al in de eerste coupé wisten ze al dat ze postzak eraan kwam, en verder wisten de dames enkel wat voor soort opdrachten er kwamen. Ja, dat is een mooi voordeel, maar je moet het ook nog tot een goed einde kunnen brengen. Het pipo-team was absoluut niet kansloos... Iets meer georganiseerd en ze hadden zeker kunnen winnen.

En zit de mol bij jou in de groep? Dan mag je enkel kwaad zijn op de mol...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Convans

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 31-01-2021, 16:26:11 »
LdH nu verbloem je dit wel heel erg hoor.

- Ze winnen minstens 5 minuten in coupe 1.. op 30 minuten is dat al erg veel. Dus ze konden echt niet eerder zijn..

- hij kon evenveel geboden hebben? Ja hallo, dan bied je gewoon de hele pot en als je dan achteraf zegt: ja de anderen konden dat ook geboden hebben... Dan vind ik dit wel erg absurd hoor. Maar als jij dat gelijke kansen noemt, oke  ;)

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 31-01-2021, 16:29:16 »

Maar zonder dat meeluisteren was de opdracht waarschijnlijk hetzelfde verlopen, want de keuze van de mol en haar tactiek in de onderhandeling werd uiteindelijk niet beïnvloed. De Höfdihuisopdracht vind ik ook heel goed, al is het wat jammer dat je één opdracht kan hebben die al het voorgaande teniet doet.

De veiling dit keer kon gelaagder, maar het moet voor de gemiddelde kijker ook nog een beetje te begrijpen zijn. Ik kan best begrijpen dat ze besloten hebben het simpeler te doen.

Het bod was ook alleen voor voorkennis, niet voor de vrijstellingen zelf. Bij de deelopdrachten maakte die voorkennis niet eens zo heel veel verschil. Het voornaamste was dat ze meer organisatie en meer zelfvertrouwen hadden. Renee, Joshua en Splinter waren aan het begin al zo teneergeslagen dat je al merkte dat het niets ging worden. Maar goed, als de andere groep de postzak had gemist en Joshua hem had gepakt hadden we een heel andere discussie gehad. De uitkomst stond niet bij voorbaat vast.

(Mbt die postzak: het was misschien beter geweest als die gespreid over de route hadden gestaan. Dan had het meer invloed op het eindbedrag.)

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #156 Gepost op: 31-01-2021, 16:32:30 »
- hij kon evenveel geboden hebben? Ja hallo, dan bied je gewoon de hele pot en als je dan achteraf zegt: ja de anderen konden dat ook geboden hebben... Dan vind ik dit wel erg absurd hoor. Maar als jij dat gelijke kansen noemt, oke  ;)
Hoe je het wendt of keert: iedereen ging deze opdracht met exact dezelfde kansen in. Iedereen mocht bieden wat hij wilde, dus om dan van ongelijke kansen te spreken? Er waren immers toch geen regels van wat je wel of niet zou mogen bieden. En er is ook niet overlegd, dus iedereen had exact dezelfde kans om het item te kopen. Dat de een minder geld uit de pot biedt mag je de anderen die wel meer bieden niet kwalijk nemen. Zeker op dit punt gooi je toch je eigen glazen hiermee in, zo is gebleken.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 16:34:38 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 31-01-2021, 16:37:58 »
Uiteindelijk is het gewoon een soort escape room, van 30 minuten, bestaande uit drie duidelijke opdrachten. Voor beide groepen is dit zo. In escape Rooms zijn altijd enorme tijdsverschillen te zien, sommige groepen doen er zo 20 minuten minder over dan andere. De pipo's hadden met een beetje geluk en een strakke aanpak meer dan voldoende kans om alsnog te winnen. Het feit dat een goede aanpak ontbrak, ze er zelf geen overtuiging in hadden (gezien de woorden van Splinter) en een dosis geluk met de postzak bij de andere groep, maakt het verschil.

Want laten we wel wezen: je had 30 minuten om 4 getallen bij elkaar op te tellen, een aantal klokken goed te zetten en een zak te prikken...

Online Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #158 Gepost op: 31-01-2021, 16:43:07 »
Hoe je het wendt of keert: iedereen ging deze opdracht met exact dezelfde kansen in. Iedereen mocht bieden wat hij wilde, dus om dan van ongelijke kansen te spreken? Er waren immers toch geen regels van wat je wel of niet zou mogen bieden. En er is ook niet overlegd, dus iedereen had exact dezelfde kans om het item te kopen. Dat de een minder geld uit de pot biedt mag je de anderen die wel meer bieden niet kwalijk nemen. Zeker op dit punt gooi je toch je eigen glazen hiermee in, zo is gebleken.
Waar het om gaat, is niet dat iedereen 'dezelfde kansen' had op een onmetelijk voordeel. Wat velen van ons tegen de borst stuit, is dat er een onmetelijk voordeel in het spel komt. De executie draaide niet meer om wie er het slechtst was in de test (of eventueel 1-na-slechtst, wat nog wel zo is bij een enkele vrijstelling), maar om wie er wel of niet bereid was de halve pot te plunderen om zelf maar geen onmetelijk nadeel te krijgen.

Er zijn door deze opzet altijd ongelijke kansen bij de test. De enige manier waarop Joshua had kunnen voorkomen dat hij een grote kans had om af te vallen was door méér nog dan 5000 euro te bieden. Of door een escaperoom een stuk beter te doen zonder voordeel. Beiden zijn geen onderdeel van het oorspronkelijke format Wie is de Mol?,
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 16:45:36 door Pač »
...óf niet!

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #159 Gepost op: 31-01-2021, 16:47:41 »
Zo zie je maar dat (gelukkig) niet iedereen alles hier hetzelfde ziet...!
Ich bin ein Bärliner!