(...) Verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat de mol vier afleveringen lang niets gedaan heeft omdat hij/zij wist dat deze opdracht zou komen. Dan kan je immers geen molacties over de eerste vier afleveringen laten zien in aflevering 10. En het blijft toch televisie, dus dat gaan de makers nooit laten gebeuren. Hooguit zou het kunnen dat de mol in aflevering 10 gaat bekennen dat hij/zij het in aflevering 4 juist expres heel goed gedaan heeft met het oog op aflevering 5, om zo de verdenkingen van zich af te schudden. Dat zou kunnen kloppen met het feit dat bijvoorbeeld een Marije opeens heel erg haar best deed in aflevering 4 (foto-opdracht) en er niet noemenswaardig gemold leek te worden bij het vlot. Daar was de groep overigens ook erg sterk en dan kan een mol buiten spel komen te staan. Ik was er vorige week al een beetje bang voor dat we de mol juist moesten zoeken bij de kandidaten die het prima hadden gedaan. Maar dat gold maar voor één aflevering en kan je dan niets uit zo’n aflevering opmaken? Juist wel, als je weet waar je naar moet kijken. Soms geldt echt dat niets is wat het lijkt.
Hoe dan ook vind ik het mooi om te zien dat er op het forum na veel afleveringen waar toch een zekere ‘gezapigheid’ van afstraalt in de reacties (gewoon goede afleveringen, punt) nu opeens een heftig debat ontstaan is. Dat had ik zelf bepaald niet verwacht na het zien van de aflevering, maar dat zal al duidelijk zijn geweest uit mijn reactie hierboven. Zelf vond ik het al met al wel een gewoon goede aflevering, zij het geen excellente: ik had een twist rond de vrijstellingen wel leuker en verrassender gevonden, zeker een twist zoals hier eerder op het forum voorgesteld: iedereen kreeg te horen dat hij/zij de winnaar van de veiling was, maar alleen de hoogste bieder kreeg de echte voorkennis, de rest was vals... dat had toch een nog veel geweldiger spel opgeleverd.
Dat alleen degene met de slechtste testuitslag naar huis gegaan was als diegene bij het groepje zonder vrijstelling gezeten had, was misschien beter geweest, maar dan hadden wij weer kritiek gehad op een afvallerloze aflevering en een groepsvrijstelling is altijd nog veel heftiger dan een vrijstelling voor de helft van de groep. Dit keer zou het dan wel op een groepsvrijstelling uitgekomen zijn, tenzij Joshua de test wel degelijk het slechts zou hebben gemaakt, al zouden we dat dan wel geweten hebben. Ik hoop op een afvallerloze aflevering door een kandidaat die terugkomt. Misschien Joshua wel, maar het kan ook heel goed een van de andere kandidaten zijn, later in het spel.