Daar ben ik het mee eens. Maar hoe jammer het ook is, de mol is vaker dan we willen ‘productieassistent’. Ook ik zie dit liever anders.
In 99% van de gevallen dat op het forum hier over de mol als productieassistent gaat, blijkt het later niet te kloppen. Rick heeft dit ook expliciet gezegd dat dit niet een taak van de mol is.
De enige voorbeelden die ik ken waar het wel de goede mol aanwezen waren (1) Jan die het balletje opgooide in aflevering 1 van seizoen 18 door over Kiev te beginnen en (2) Thomas die in aflevering 1 van seizoen 17 een aanwijzing zag. In geval (1) is bevestigd dat dit een idee van Jan zelf was omdat hij het ‘niet kon laten’, dus dat is geen productieassistent (want de productie heeft hem niet gevraagd dit te doen). Geval (2) is onduidelijker, maar ik denk ook niet dat Thomas dit op verzoek van de productie deed. In beide gevallen stond er geen geld op het spel.
Doorgaans betekent de ‘mol als productieassistent’ theorie dat de kandidaat die de opdracht het meest uitvoert zoals die bedoeld was de mol is. Meestal wijst de theorie dus de grootverdiener als mol aan (dat was ook waarom in het jubileumseizoen de Patrickverdenkers deze theorie constant aanhaalden), wat precies het omgekeerde is van wat je van een mol zou verwachten. Dus ik denk niet dat zoeken naar een productieassistent een goede manier is om de mol te vinden.
Let wel: als iemand voorkennis verraadt (of lijkt te verraden) is dat wel een goede manier om de mol te vinden.