Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn  (gelezen 19460 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #80 Gepost op: 9-03-2018, 14:35:45 »
Hij wijst op een gebouw, niet op een logo. Hij had ook niets kunnen doen, dan had Olcay er nu nog gelopen. Waarom zou hij iemand die verkeerd zit op het juiste pad wijzen? Omdat het zo leuk is dat ze dan ook de maan ziet? Dat is volgens mij niet het spel  ::ohno::

Als hij Olcay op het juiste pad zou brengen zou hij toch niet zeggen "misschien moet je weer helemaal hierheen komen en hier nog eens rondkijken, misschien moet je nog verder achter dit gebouw kijken, misschien zijn er verderop wel meer gebouwen" dat lijkt mij typisch verhullend taalgebruik om je kennis over koepel6 door te geven. Zeker omdat hij direct Ruben in een kwaad dag(maan?)licht zet door hem valselijk te beschuldigen van het feit dat hij het zou zijn die "bij 1 begon te tellen" (althans wij hoorden en zagen in beeld dat Jan daarmee begon). Jan bevestigde ook nog eens dat hij "naar het eerste gebouw daar" ging.
Ik zou verwachten dat een kandidaat dan tegen Olcay iets zou zeggen als: "Olcay! Ik heb ontdekt dat er achter mijn koepel nog een koepel staat! Snel, ga daar kijken!" Of "maar er moet nog een andere koepel zijn, heb je echt wel goed gecheckt?!" Zoiets verontwaardigs...

Als Jan de mol is weet hij dat hij het mislukken van de opdracht in eigen hand heeft, hij heedft al erg veel tijd niets gedaan, dus kan hij Olcay gerust een handje de goede richting in helpen, niet te goed, maar een beetje...

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #81 Gepost op: 9-03-2018, 14:51:14 »
Waarom wijst Jan - als hij de mol is - Olcay de weg? Je kunt haar als mol beter niet helpen of haar juist proberen te overtuigen dat ze op dezelfde plek moet blijven zoeken.
Waarom zegt Olcay - als ze de mol is - tegen Jan dat ze verdwaald is? Je kunt als mol beter niks zeggen, dan kun je later Ruben de schuld geven dat de opdracht is mislukt.

Vragen, vragen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #82 Gepost op: 9-03-2018, 18:09:09 »
Citaat
Waarom wijst Jan - als hij de mol is - Olcay de weg? Je kunt haar als mol beter niet helpen of haar juist proberen te overtuigen dat ze op dezelfde plek moet blijven zoeken.

Eens.

Citaat
Waarom zegt Olcay - als ze de mol is - tegen Jan dat ze verdwaald is? Je kunt als mol beter niks zeggen

Eens, tenzij je niet verwacht dat Jan de oplossing heeft.

Een andere vraag... Waarom laat Jan de opdracht op de valreep slagen? Art een halve minuut later roepen en het mislukt. Ik snap... Dit is sympathieker, maar al eerder gezegd... Dat is het spel niet. Het is dat de Mol de opdrachten laat mislukken, als dat mogelijk is. Hier was het voor Mol Jan (als...) in alle redelijkheid mogelijk en hij liet het na.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #83 Gepost op: 9-03-2018, 19:58:57 »
lees post 37 van dit draadje, daar staat waarom Jan de weg wees aan Olcay.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #84 Gepost op: 10-03-2018, 11:28:29 »
Eens.

Eens, tenzij je niet verwacht dat Jan de oplossing heeft.

Een andere vraag... Waarom laat Jan de opdracht op de valreep slagen? Art een halve minuut later roepen en het mislukt. Ik snap... Dit is sympathieker, maar al eerder gezegd... Dat is het spel niet. Het is dat de Mol de opdrachten laat mislukken, als dat mogelijk is. Hier was het voor Mol Jan (als...) in alle redelijkheid mogelijk en hij liet het na.

Precies dit

Hij had gewoon achteraf kunnen zeggen 'ik had de maan in beeld, maar toen Art er eindelijk was, was de maan ineens weg! :o '

Hij had de opdracht heel makkelijk niet kunnen laten slagen, en dat heeft hij nagelaten. Voor mij een heel erg wonderlijke keuze voor een mol.
Keep calm and eat chocolates!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #85 Gepost op: 10-03-2018, 11:44:06 »
Of Jan heeft die knisperende 1000 euro in zijn handen doen verdwijnen? We hebben het volgens mij niet gezien dat de penningmeester het in de pot heeft gedaan of dat de pot daarna nog is geteld. Dat zou m.i de enige reden kunnen zijn waarom hij de opdracht heeft doen slagen. (of omdat het ongeloofwaardig is naar een Olcay toe om te laten mislukken). Maar ik begeef me een beetje op glad ijs met deze verklaring..

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #86 Gepost op: 10-03-2018, 11:57:54 »
Of Jan heeft die knisperende 1000 euro in zijn handen doen verdwijnen? We hebben het volgens mij niet gezien dat de penningmeester het in de pot heeft gedaan of dat de pot daarna nog is geteld. Dat zou m.i de enige reden kunnen zijn waarom hij de opdracht heeft doen slagen. (of omdat het ongeloofwaardig is naar een Olcay toe om te laten mislukken). Maar ik begeef me een beetje op glad ijs met deze verklaring..
Hij was de penningmeester. Hij kon op elk moment geld laten verdwijnen, daar hoeft hij echt niet eerst een opdracht voor te laten slagen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #87 Gepost op: 10-03-2018, 12:03:46 »
Hij was de penningmeester. Hij kon op elk moment geld laten verdwijnen, daar hoeft hij echt niet eerst een opdracht voor te laten slagen.

Wel om zijn maskerade als fanatieke kandidaat en braafste jongetje van de klas tot het einde toe vol te houden.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #88 Gepost op: 10-03-2018, 12:16:17 »
Wel om zijn maskerade als fanatieke kandidaat en braafste jongetje van de klas tot het einde toe vol te houden.
Als dat het doel was, dan zou ik het toch niet zo op het nippertje laten slagen. Als kandidaat zou ik dan toch een paar vraagtekens hebben.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #89 Gepost op: 10-03-2018, 12:17:20 »
Bij deze opdracht vallen eigenlijk slechts een paar dingen te concluderen:
- ze vinden allemaal de maan dus niemand heeft gesaboteerd.
- Jan heeft tijd over dus hij gaat Olcay helpen. Ik denk dat hij al had uitgeplozen hoe het werkte, hij had er 25 minuten voor. De beelden houden het voor ons spannend.
- Ruben heeft tijd genoeg en heeft een makkelijke bediening.
- Olcay rekt tijd door in de maneschijn rond te dolen.

Als iemand de maan niet had gevonden was meteen duidelijk wie de mol zou zijn. Jammer dat Jan (als hij mol is) Olcay dus niet liet dolen.
Ik heb wel het vermoeden dat er ergens aanwijzingen lagen (of een medewerker) hoe de maan te vinden. Je gaat niet zomaar aan iets draaien en Ruben vond wel heel toevalling die knop op de muur.

Vanavond kunnen ze m.i. dus niets molligs laten zien over deze opdracht omdat hij slaagt.
Het zou toch vreemd zijn om bij Jan als mol te laten zien hoe hij heel snel de telescoop vindt en Olcay helpt. Hij vindt de maan, maakt niet uit of dit op het laatste moment vindt. Bij Olcay kunnen ze laten zien hoe ze stuntelt maar dat ze belt met Jan voor hulp is niet spectaculair als molbeeld.

Finalist kan hier slaan op Jan: Final is't: hij vindt als laatste de maan of op Olcay: zij vindt als laatste de telescoop.
Ik heb bij deze opdracht geen stiekeme mol gezien.



 

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #90 Gepost op: 10-03-2018, 12:37:43 »
- ze vinden allemaal de maan dus niemand heeft gesaboteerd.
[...]
- Olcay rekt tijd door in de maneschijn rond te dolen.

Dat laatste beschouw ikzelf zeker wel als mogelijke indicatie van sabotage.

Dat Olcay uiteindelijk bij een observatorium met mollogo aankomt is aan Jan te danken die Olcay tipt over een observatorium die ze in het begin niet hebben meegeteld, en hij verwijt Ruben dat.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2018, 12:39:28 door Avogadro »