Auteur Topic: Schiffers.fm  (gelezen 136495 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Schiffers.fm
« Reactie #280 Gepost op: 26-02-2010, 13:38:19 »
Klopt, platenhoezen, titels van albums of zelfs andere tracks op het album waar het nummer van afkomstig is, of een zeldzaamheid die ik tegen kwam in het archief: de naam van een film waarvoor een nummer geschreven is. De hint kan overal in zitten. (Maar zit vaak in de tekst en de titel.)

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Schiffers.fm
« Reactie #281 Gepost op: 26-02-2010, 13:42:42 »
Haha, die zeldzaamheid is wel erg vergezocht  ;D! Hopelijks zijn de hints dit jaar iets meer voor de hand liggend, want dan krijgen deze aanwijzingen ook een echte meerwaarde voor het spel, vind ik hoor. Want het blijft heel erg veel gissen en bijna onmogelijke te puzzelen om alle nr's naar 1 kandidaat te krijgen wat allemaal "klopt".
Weet je het niet, antraciet

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schiffers.fm
« Reactie #282 Gepost op: 26-02-2010, 13:46:24 »
Ik heb je overzicht doorgenomen Heinz en zo bekeken wordt er vaak gebruik gemaakt van de combi: "titel van nummer" + album waar het nummer op staat. In het verlengde hier van doen we er zo nu en dan goed aan om de andere nummers op de albums te bekijken. Want ook daar aan kon je een en ander aan info aan ontleden.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Schiffers.fm
« Reactie #283 Gepost op: 26-02-2010, 13:47:20 »
[H]et blijft heel erg veel gissen en bijna onmogelijke te puzzelen om alle nr's naar 1 kandidaat te krijgen wat allemaal "klopt".

Toch kan het geen kwaad om nog eens door te speuren nu we er nog een week de tijd voor hebben. De hele puzzel hoeft niet te passen, maar misschien vinden we iets overtuigends. Zoiets als "Yvonne's the one", was toch een mooie (al had je er ook door kunnen denken dat Yvonne van den Hurk terugkwam). ;)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Schiffers.fm
« Reactie #284 Gepost op: 26-02-2010, 13:52:51 »
1) 'Japan' van The Presidents of the USA. (Album: 'Rarities'.) We horen de regels: "Faxes from the viewers on tv, Karaoke hokey-pokey on the screen, Dig my toes into the Pacific sand, And everything is rockin' out of control, When we hit Japan [x3], Yeah, 20 tonnes of Sushi-lovin' fun, (Yum yum), The kiddy line will thank you one by one, (Arigato), Please come out to see us when we land, And everything is rockin' out of control, When we hit Japan [x6]."

Uitleg richting Arjen: ?
Arjen zei duidelijk Arigato tijdens aflevering 1 en als je problemen veroorzaakt zegt men in het Engels wel eens dat you shouldn't "rock the boat". "Everything is rocking out of control" slaat op de mol die op de boot zijn slag slaat.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Schiffers.fm
« Reactie #285 Gepost op: 26-02-2010, 13:53:05 »
Ik heb je overzicht doorgenomen Heinz en zo bekeken wordt er vaak gebruik gemaakt van de combi: "titel van nummer" + album waar het nummer op staat. In het verlengde hier van doen we er zo nu en dan goed aan om de andere nummers op de albums te bekijken. Want ook daar aan kon je een en ander aan info aan ontleden.

Is inderdaad een goed plan. Verder ben ik op zoek naar de titel van het album waarop "Walk Away Renée" van The Left Banke is verschenen. (Dus niet van The Four Tops, dat is 'Reach Out'.)

@MGM: Was het niet Tim die 'arigato' zei?

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Schiffers.fm
« Reactie #286 Gepost op: 26-02-2010, 13:55:46 »
Ik neem aan het album (plaat) "Walk Away Renee/Pretty Ballerina Released:1966"



Arjen zegt Arigato als hij een verkoopster tevergeefs vraagt om books...
« Laatst bewerkt op: 26-02-2010, 13:57:58 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schiffers.fm
« Reactie #287 Gepost op: 26-02-2010, 13:57:24 »
4) "Walk Away Renée" van The Four Tops. (Album: 'Reach Out'.) Het origineel is van The Left Banke. We horen de regels: "And when I see the sign that points one way, The lot we used to pass by every day"

Uitleg richting Arjen: ?

5) "Excuse Me, Mister" van No Doubt. (Album: 'Tragic Kingdom'.) We horen de regels: "So please excuse me mister, You've got things all wrong, You make it feel like a crime, So don't confuse me mister, I've known you too long, All I need is a little of your time"

Uitleg richting Arjen: De regel "All I need is a little of your time" (keert op verschillende manieren terug in het nummer) kan er op wijzen dat de Mol tijd heeft zitten rekken om een opdracht te saboteren. In de eilandenopdracht bedenken Arjen en Sanne een goed plan, maar het duurt wel een half uur van de beschikbare anderhalf voor er kan worden begonnen met de uitvoering ervan.

6)  "My Favourite Game" van The Cardigans. (Album: 'Gran Turismo'.) We horen de regels: "I'm losing my favourite game, You're losing your mind again, I've tried but you're still the same, I'm losing my baby, You're losing a saviour and a saint."

Uitleg richting Arjen: Bij de executie verliest Mol Arjen zijn favoriete spelletje (namelijk geld uit de pot halen) van de kandidaten. Arjen haalt niets uit de pot, de anderen wel. "I'm losing my favourite game" verwijst hier naar.

Muzikale aanwijzing #4: Walk away, four tops en reach out. Was het niet Arjen die Sanne wegstuurde om zo´n bordje beter te bekijken? >> walk away om het bordje beter te bekijken. Daarnaast, reach out: iemand de hand reiken, je uitstrekken.

Muzikale aanwijzing #5: No doubt, excuse me mister. Zonder twijfel voerde Sanne en Arjen hun plan uit. Frits wist dat ze het bij het foute eind hadden maar door gebrek aan vertrouwen mocht hij zijn eigen plan niet inbrengen binnen de groep van Arjen & Sanne. Dan nog... excuse me mister. Excuseer mij / neem mij niet kwalijk voor wat ik deed in afl. 4 << de vrijstelling pakken. Mister << man, de groep aanvaarde de excuses van Frits zodat ie niet langer buiten de groep stond. Erik/Arjen slaat dit dus op, want het is naar de mol toe gericht. ;)

Muzikale aanwijzing #6: losing my favourite game moet wel verwijzen naar Arjen die verliest van de kandidaten met geld uit de pot halen op het eind ja. I´m losing my baby en i´ve tried but you´re still the same kan slaan vanuit Arjen op Sanne. Arjen probeerde de 5de plek te bereiken, maar Sanne bleef eigenwijs voet bij stuk houden en ging zelf door naar de top! Zij kreeg de uitleg van het spel te horen van PJ.  ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 26-02-2010, 14:06:16 door Yvonwasdemol »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Schiffers.fm
« Reactie #288 Gepost op: 26-02-2010, 13:57:39 »
@Pharos: Dat lijkt me een singletje met als tweede nummer "Pretty Ballerina".

edit: je hebt toch gelijk, zie hier.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2010, 11:42:05 door Heinz »

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Schiffers.fm
« Reactie #289 Gepost op: 26-02-2010, 13:59:55 »
Hier is mijn lijstje met interpretaties die Frits als mol aanwijzen:

1) 'Japan' van The Presidents of the USA. (Album: 'Rarities'.) We horen de regels: "Faxes from the viewers on tv, Karaoke hokey-pokey on the screen, Dig my toes into the Pacific sand, And everything is rockin' out of control, When we hit Japan [x3], Yeah, 20 tonnes of Sushi-lovin' fun, (Yum yum), The kiddy line will thank you one by one, (Arigato), Please come out to see us when we land, And everything is rockin' out of control, When we hit Japan [x6]."

Uitleg richting Frits: Frits droeg een t-shirt waar duidelijk "Japan Rags" opstond. De regels: "Faxes from the viewers on tv, Karaoke hokey-pokey on the screen" verwijzen naar het feit dat hij presentator is. Als je nog een beetje oprekt zouden faxes als een variant op smsjes kunnen worden gezien.

2) "With A Little Help From My Friends" (verschenen op het gelijknamige album) van Joe Cocker. Het origineel is van The Beatles. We horen een oerkreet van Joe Cocker.

Uitleg richting Frits: ?

3) 'Together Alone' van Anouk. (Album: 'Together Alone'.) We horen de regels: "Alone together, All alone, Together all alone."

Uitleg richting Frits: Frits was samen met zijn collega-presentator maar als mol nog steeds erg alleen.

4) "Walk Away Renée" van The Four Tops. (Album: 'Reach Out'.) Het origineel is van The Left Banke. We horen de regels: "And when I see the sign that points one way, The lot we used to pass by every day"

Uitleg richting Frits: Het groene stoplicht op de CD cover verwijst naar Frits zijn vrijstellingsschijf.

5) "Excuse Me, Mister" van No Doubt. (Album: 'Tragic Kingdom'.) We horen de regels: "So please excuse me mister, You've got things all wrong, You make it feel like a crime, So don't confuse me mister, I've known you too long, All I need is a little of your time"

Uitleg richting Frits: Zijn verraad uit de vorige aflevering wordt Frits vergeven. Hij is ge-excuseerd.

6)  "My Favourite Game" van The Cardigans. (Album: 'Gran Turismo'.) We horen de regels: "I'm losing my favourite game, You're losing your mind again, I've tried but you're still the same, I'm losing my baby, You're losing a saviour and a saint."

Uitleg richting Frits: Frits stond met de tempel met de 1000 treden helemaal onderaan en verloor het spelletje van liegen, bedriegen en jokers inpikken.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Schiffers.fm
« Reactie #290 Gepost op: 26-02-2010, 14:01:00 »
@MGM: Was het niet Tim die 'arigato' zei?
Bij het vliegveld misschien. Ik heb het over toen Arjen zijn stripboek aan het kopen was.

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Schiffers.fm
« Reactie #291 Gepost op: 26-02-2010, 14:01:03 »
Klopt dat was de eerste single waarop het uitkwam, maar wordt ook als album gezien http://en.wikipedia.org/wiki/The_Left_Banke#Albums Dan zoek je misschien The Left Banke - There's Gonna Be a Storm: The Complete Recordings 1966-1969

http://www.last.fm/music/The+Left+Banke/There%27s+Gonna+Be+a+Storm%3A+The+Complete+Recordings+1966-1969
« Laatst bewerkt op: 26-02-2010, 14:02:41 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Schiffers.fm
« Reactie #292 Gepost op: 26-02-2010, 14:05:56 »
Mooi lijstje richting Frits, MGM! En bedankt Pharos, wie weet kunnen/moeten we wat met die titel. (Grotere kans van niet natuurlijk, maar het is goed om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen, zo lang je er niet te ver in doorzoekt.)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Schiffers.fm
« Reactie #293 Gepost op: 26-02-2010, 14:19:00 »
Het is mij ook opgevallen dat sommige hints niet direct maar indirect naar de mol verwijzen door het aanduiden van toekomstige afvallers, finalisten, of het ontkennen dat een kandidaat de mol is (bijvoorbeeld "it wasn't me" in serie 5.) Misschien moeten we de hints die niet willen lukken aan iemand anders dan de mol koppelen.

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Schiffers.fm
« Reactie #294 Gepost op: 26-02-2010, 14:23:41 »
Het lijkt me niet, deze serie gaan de muzikale hints over de identiteit van de mol. Niet over afvallers oid.
Weet je het niet, antraciet

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Schiffers.fm
« Reactie #295 Gepost op: 26-02-2010, 14:33:55 »
2) "With A Little Help From My Friends" (verschenen op het gelijknamige album) van Joe Cocker. Het origineel is van The Beatles. We horen een oerkreet van Joe Cocker.

Uitleg richting Frits: Oerkreet van Frits als hij op 2 meter van de pot wordt neergeschoten.

Uitleg richting Kim: We zien iedereen neergeschoten worden door de Japanners in zwarte pakken. Maar niet Kim. Haar "friends" helpen haar om nog even tijd te rekken om zo de opdracht te laten mislukken. (Het is vooral vreemd dat de Japanner haar niet neerschoot terwijl hij verdekt was opgesteld en zowel Tim als Kim niet wisten waar hij was. Het leek erop als hij Kim niet eens te pakken wilde krijgen.)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Schiffers.fm
« Reactie #296 Gepost op: 26-02-2010, 14:36:38 »
Het lijkt me niet, deze serie gaan de muzikale hints over de identiteit van de mol. Niet over afvallers oid.
In het seizoen met Yvon was er een hint die erop wees dat zij aan het graven was op het strand (sloot afvaller Gijs uit). Een tijdje later was er een hint die specifiek er op wees dat Joris Linssen zou afvallen en dus niet de mol zou zijn. ("It will happen in the future") En de hint "the loser is later to win" sloeg op de overwinning van Paul (die dus eveneens geen mol was).

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Schiffers.fm
« Reactie #297 Gepost op: 26-02-2010, 14:43:03 »
Van de website: www.schiffers.fm

Muzikale aanwijzingen

Iedere week hoor je exclusief in AVRO Schiffers.fm en via deze website een muzikale aanwijzing die iets prijs geeft over de identiteit van de Mol.


Conclusie: niet over afvallers


Edit na Heinz: Dan vind ik dat de tekst aangepast moet worden, dan gaat het namelijk niet over de identiteit maar zijn het hints naar de identiteit...
« Laatst bewerkt op: 26-02-2010, 14:54:23 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Schiffers.fm
« Reactie #298 Gepost op: 26-02-2010, 14:44:20 »
Maar via afvallers over de Mol kan prima. Er zijn zoals MacGyverMagic zegt, hints geweest naar afvallers en de winnaar, die dus niet de Mol waren. Wegstreephints eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2010, 14:46:51 door Heinz »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Schiffers.fm
« Reactie #299 Gepost op: 26-02-2010, 17:31:03 »
Ook wel hints die tegelijkertijd over de mol gingen en verderop in de tekst een verwijzing naar afvaller die later zou winnen.
The British are not impressed.