Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen  (gelezen 23509 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #60 Gepost op: 16-01-2018, 00:03:21 »
 :o
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #61 Gepost op: 16-01-2018, 06:47:34 »
:o
Bijna 18e mol? In dat geval kan je bij iedereen wel iets zoeken waaruit blijkt dat ze bijna de mol kunnen zijn.
Volgens mij is de mol al een tijdje bezig.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2018, 06:49:27 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2018, 09:22:44 »
Ik vond hier Loes het meest verdacht. Haar karretje deed het steeds niet, de porto werkte niet goed. Al is het gek dat Jan Emilio op het eind liet graven. Waarom zou hij dat doen? Ik zit totaal niet op Jan maar die snapte ik echt niet. En waarom zat Ruben zo met Jan te knokken om wie er het alfa mannetje was? Wil hij zo graag de leiding of zat hij gewoon te stoken en chaos te verspreiden?
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2018, 14:54:19 »
Al is het gek dat Jan Emilio op het eind liet graven. Waarom zou hij dat doen? Ik zit totaal niet op Jan maar die snapte ik echt niet. En waarom zat Ruben zo met Jan te knokken om wie er het alfa mannetje was? Wil hij zo graag de leiding of zat hij gewoon te stoken en chaos te verspreiden?

Volgens mij zit het zo. Jan stuurde Emilio en Stine naar achteren (om Olcay te helpen). Stine wijst Emilio erop of het wel zinvol is. Emilio geeft dat door aan Jan; Jan roept die twee weer terug.

Maar het plan om twee karretjes (Loes en Bella) naar achteren te sturen zou heel goed van Ruben kunnen komen. Hij zegt: "Dan hebben we hier (voor) drie kleine wagentjes en daar (achter) twee kleine wagentjes". Het is een beetje verknipt in de beelden; daar lijkt het dat Ruben Jans instructie wil herstellen en dat Jan hem vervolgens overrulet.

(Maakt trouwens OLcay iig bij deze opdracht weer ietsje meer verdacht dat zij geholpen moest worden.)
« Laatst bewerkt op: 16-01-2018, 15:35:46 door Avogadro »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #64 Gepost op: 17-01-2018, 18:43:50 »




Alles valt en staat met een goed plan. Het is hier nog redelijk afgelopen, maar het plan waarmee Jan komt, is bij nader inzien idioot. Nu zit de geschiedenis van De Mol vol met slechte tactieken en niet zelden komt die van een kandidaat. Maar toch... Jan komt (heel in het kort) met het volgende...

1. Het grind moet aan de kant, de grote machines gaan dat doen
2. De kleine machines gaan dat grind verder vervoeren, omdat
3. Het grind zich niet mag ophopen en in de weg mag liggen.

Waarom dat idioot is? Alleen al omdat de grote machines zullen grotere hoeveelheden kunnen scheppen dan de kleine... Wat er gaat gebeuren is het volgende...

A. De grote machines scheppen een hoeveelheid X en leggen die "vlakbij" neer
B. De kleine machines scheppen een hoeveelheid Y omdat het anders in de weg ligt
C. Y is kleiner dan X
D. Met elke schep wordt het probleem alleen maar groter.

Dit heet nu water naar de zee dragen.

Jan komt er snel mee (hulde voor het niet treuzelen of toch voorkennis?). Ruben lijkt het wel oké te vinden, Jean Marc snapt het niet. Olcay volgt enthousiast en legt alle verantwoordelijkheid bij Jan neer.

De fout zit erin dat de grote machines volgens Jan "het vlak achter zich neer moeten leggen". Daar wordt het een probleem, dat de kleine machines nooit kunnen verhelpen omdat de grote machines simpelweg meer capaciteit hebben. De berg wordt met de minuut groter, de bewegingsruimte kleiner, de kans op het halen van de finish kleiner.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #65 Gepost op: 17-01-2018, 20:39:04 »
De groep heeft niettemin met dit plan 1500 euro verdiend. Alhoewel ik niet meer goed weet in hoeverre het plan überhaupt op die manier uitgevoerd is.

Ik ben wel benieuwd welk plan de makers hadden. Ik denk zelf dat de eerste stap zeker goed is - met de grote voertuigen de grindhoop zo snel mogelijk aan de kant werken. Ik vermoed dat de kleine voertuigen vooral goed kunnen worden ingezet om de laatste restjes netjes op te ruimen zodat het resultaat goed vlak is en berijdbaar voor de auto.

Misschien was het beste plan wel gewoom om allemaal aan één kant van de grindstrook te gaan en het geheel gewoon opzij te schuiven, in plaats van van twee kanten te werken. Dan hoef je helemaal niet te distribueren.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline rythovius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #66 Gepost op: 17-01-2018, 21:26:17 »
Citaat
Misschien was het beste plan wel gewoom om allemaal aan één kant van de grindstrook te gaan en het geheel gewoon opzij te schuiven, in plaats van van twee kanten te werken. Dan hoef je helemaal niet te distribueren.

Precies. In een lijn van groot naar klein. Met de grote bulldozer voorop. Die schuift eerst de berg van links naar rechts, maar er zal dan wat blijven liggen. Dat kan de volgende dan schuiven, daar blijft weer wat liggen enzo voort. Niks opscheppen, schuiven.

Door Jan zijn plan van scheppen komen de andere al niet meer op het idee van schuiven.

anoniem 24971

  • Gast
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #67 Gepost op: 17-01-2018, 21:42:59 »
Dat Emilio de bevelen van Jan opvolgt om naar het einde van de berg te rijden vind ik Mols. Hij wist dat het einde niet gehaald ging worden, maar rijdt er toch heen, zegt daar tegen Jan dat het onzin is wat hij doet. Jan zegt dat hij dan maar weer terug moet komen, waarop Emilio lacht van 'Jezus, gast, maak een beslissing,' maar als Mol heeft hij nu toch flink wat tijd gerekt en niet mee kunnen helpen het grind te verplaatsen.

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #68 Gepost op: 17-01-2018, 21:49:07 »
Dat Emilio de bevelen van Jan opvolgt om naar het einde van de berg te rijden vind ik Mols. Hij wist dat het einde niet gehaald ging worden, maar rijdt er toch heen, zegt daar tegen Jan dat het onzin is wat hij doet. Jan zegt dat hij dan maar weer terug moet komen, waarop Emilio lacht van 'Jezus, gast, maak een beslissing,' maar als Mol heeft hij nu toch flink wat tijd gerekt en niet mee kunnen helpen het grind te verplaatsen.
Maar, als je het dan omdraait (vind Emilio ook raar doen hier, daar niet van), is het dan niet ook verdacht van Jan dat hij bijna 2 spelers bijna buitenspel zet? Hij rekt hiermee ook tijd waarin 2 scheppers niets aan het doen zijn.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #69 Gepost op: 17-01-2018, 22:42:59 »
Verzin maar eens een plan als je voor zoiets staat! Jan had tenminste een plan. Ruben een net iets andere...

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #70 Gepost op: 18-01-2018, 00:11:19 »
Precies. In een lijn van groot naar klein. Met de grote bulldozer voorop. Die schuift eerst de berg van links naar rechts, maar er zal dan wat blijven liggen. Dat kan de volgende dan schuiven, daar blijft weer wat liggen enzo voort. Niks opscheppen, schuiven.

Door Jan zijn plan van scheppen komen de andere al niet meer op het idee van schuiven.
Ja, Zo had het moeten gaan. Dat zei mijn man ook en hij heeft er echt verstand van! Maar Jan neemt steeds het voortouw en zijn plannen blinken niet uit in uitvoerbaarheid, laat staan in goed resultaat Alhoewel er deze keer geld is verdiend. Toch volgen de meesten hem klakkeloos, behalve Ruben. Voor de MOL komt het alleen maar goed uit wat Jan doet, een makkie.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #71 Gepost op: 18-01-2018, 09:27:32 »
Als Mol zijnde hoef je vaak niet eens te Mollen.
Er zitten altijd kandidaten in een groep die van nature de leiding nemen en een groep in een bepaalde richting sturen.
En als dat de verkeerde is dan heb je als Mol zijnde een heerlijke opdracht en hoef je alleen mee te sturen naar de verkeerde richting.

En gaat het fout dan kun je na afloop lekker los gaan op anderen.


Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #72 Gepost op: 18-01-2018, 11:44:17 »
Alles valt en staat met een goed plan. Het is hier nog redelijk afgelopen, maar het plan waarmee Jan komt, is bij nader inzien idioot. Nu zit de geschiedenis van De Mol vol met slechte tactieken en niet zelden komt die van een kandidaat. Maar toch... Jan komt (heel in het kort) met het volgende...
1. Het grind moet aan de kant, de grote machines gaan dat doen
2. De kleine machines gaan dat grind verder vervoeren, omdat
3. Het grind zich niet mag ophopen en in de weg mag liggen.

Waarom dat idioot is? Alleen al omdat de grote machines zullen grotere hoeveelheden kunnen scheppen dan de kleine... Wat er gaat gebeuren is het volgende...
A. De grote machines scheppen een hoeveelheid X en leggen die "vlakbij" neer
B. De kleine machines scheppen een hoeveelheid Y omdat het anders in de weg ligt
C. Y is kleiner dan X
D. Met elke schep wordt het probleem alleen maar groter.

Dit heet nu water naar de zee dragen.

Jan komt er snel mee (hulde voor het niet treuzelen of toch voorkennis?). Ruben lijkt het wel oké te vinden, Jean Marc snapt het niet. Olcay volgt enthousiast en legt alle verantwoordelijkheid bij Jan neer.

De fout zit erin dat de grote machines volgens Jan "het vlak achter zich neer moeten leggen". Daar wordt het een probleem, dat de kleine machines nooit kunnen verhelpen omdat de grote machines simpelweg meer capaciteit hebben. De berg wordt met de minuut groter, de bewegingsruimte kleiner, de kans op het halen van de finish kleiner.
Ik weet niet of Y kleiner is dan X. Er waren immers meer kleine dan grote machines...
Op mijn gemak kijkend denk ik wel dat schuiven beter geweest was dan scheppen maar of ik dat ter plekke onder tijdsdruk ook bedacht had...

anoniem 24971

  • Gast
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #73 Gepost op: 18-01-2018, 12:43:42 »
Maar, als je het dan omdraait (vind Emilio ook raar doen hier, daar niet van), is het dan niet ook verdacht van Jan dat hij bijna 2 spelers bijna buitenspel zet? Hij rekt hiermee ook tijd waarin 2 scheppers niets aan het doen zijn.
'
Zeker, maar ik vind dat dat nog niet opweegt tegen alle 'juiste' instructies die hij gegeven heeft.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #74 Gepost op: 18-01-2018, 13:06:06 »
Mijn gedachte exact! Ik vind deze manier van schuiven vreemd. Ik snap dat je onder druk andere keuzes maakt maar je zou toch denken dat je met die grote bulldozers de weg vrijbaant in een rechte lijn, en dat de kleine machines achtergebleven steentjes gaan puinruimen zodat de Lada kan gaan rijden. Was het echt alleen Jan die dit zo voorstelt, of begint Jan en is er iemand anders die meteen bijstuurt? Altijd lastig met die montage te zien.
Meer L

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #75 Gepost op: 18-01-2018, 13:14:14 »

Alles valt en staat met een goed plan. Het is hier nog redelijk afgelopen, maar het plan waarmee Jan komt, is bij nader inzien idioot. Nu zit de geschiedenis van De Mol vol met slechte tactieken en niet zelden komt die van een kandidaat. Maar toch... Jan komt (heel in het kort) met het volgende...

1. Het grind moet aan de kant, de grote machines gaan dat doen
2. De kleine machines gaan dat grind verder vervoeren, omdat
3. Het grind zich niet mag ophopen en in de weg mag liggen.

Waarom dat idioot is? Alleen al omdat de grote machines zullen grotere hoeveelheden kunnen scheppen dan de kleine... Wat er gaat gebeuren is het volgende...

A. De grote machines scheppen een hoeveelheid X en leggen die "vlakbij" neer
B. De kleine machines scheppen een hoeveelheid Y omdat het anders in de weg ligt
C. Y is kleiner dan X
D. Met elke schep wordt het probleem alleen maar groter.

Dit heet nu water naar de zee dragen.

Jan komt er snel mee (hulde voor het niet treuzelen of toch voorkennis?). Ruben lijkt het wel oké te vinden, Jean Marc snapt het niet. Olcay volgt enthousiast en legt alle verantwoordelijkheid bij Jan neer.

De fout zit erin dat de grote machines volgens Jan "het vlak achter zich neer moeten leggen". Daar wordt het een probleem, dat de kleine machines nooit kunnen verhelpen omdat de grote machines simpelweg meer capaciteit hebben. De berg wordt met de minuut groter, de bewegingsruimte kleiner, de kans op het halen van de finish kleiner.

Er is onder de leiding van Jan wel 1500 euro verdient... niet echt mols.

Dat het plan van aanpak beter had gekund is ongetwijfeld waar, maar de rest komt niet eens met een plan.
Zonder plan (en groepsleider) was het waarschijnlijk 1 grote chaos geworden, met nog minder resultaat.

Kortom, initiatief tonen, een plan maken en leiding geven aan een gedeeltelijk succesvolle opdracht, is (in mijn ogen) in deze fase van spel, totaal niet mols.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #76 Gepost op: 18-01-2018, 18:21:51 »
Het is maar hoe je 'gedeeltelijk' bekijkt... Er is ook 1500 niet verdiend... Anderhalf uur en een opdracht voor de helft afronden, is ook weer niet heel geweldig.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #77 Gepost op: 19-01-2018, 00:06:52 »
Kortom, initiatief tonen, een plan maken en leiding geven aan een gedeeltelijk succesvolle opdracht, is (in mijn ogen) in deze fase van spel, totaal niet mols.
Mee eens.

Een slecht plan dat iedereen volgt is vele malen beter dan geen enkel plan, want al was het plan misschien niet ideaal, in elk geval zorgt het ervoor dat kandidaten tenminste niet elkaar tegenwerken. Vorig jaar in de zoutmijn was dat wel anders ;D

Wat me bij het terugkijken nog opviel is dat nog bij de groepsdiscussie vooraf, dat Olcay ook meteen oppert om Jan "verantwoordelijk" te maken, omdat hij degene met het plan was. Ik weet niet of de mol dat zou doen, dus dat vind ik dan ook weer onmols van Olcay eigenlijk.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline WhereIsMoldo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #78 Gepost op: 19-01-2018, 15:03:07 »
Wat me bij het terugkijken nog opviel is dat nog bij de groepsdiscussie vooraf, dat Olcay ook meteen oppert om Jan "verantwoordelijk" te maken, omdat hij degene met het plan was. Ik weet niet of de mol dat zou doen, dus dat vind ik dan ook weer onmols van Olcay eigenlijk.

Mee eens. Zeker omdat het achteraf best een aardig plan blijkt. Als het nu op voorhand al te zeggen viel dat dit plan toch niet ging werken, had het mols kunnen zijn om de aandacht van haarzelf af te werpen natuurlijk. Maar mijns inziens was dit hier niet aan de orde.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3: Opscheppen
« Reactie #79 Gepost op: 20-01-2018, 02:56:42 »
Denk dat de berg te groot was om het met schuiven af te kunnen. Bovendien hangt het er vanaf hoe de opdracht wordt vertelt. Als Art de nadruk legt op scheppen, zullen de kandidaten in die lijn gaan bedenken wat te doen. En wat hier al gezegd is, Jan komt tenminste met een plan en probeert druk te motiveren terwijl hij zelf aardig wat werk verzet. Vond hem heel onmols.

Verder was het maar moeilijk te zien. We krijgen wat beelden door elkaar . Volgens mij gaat Olcay naar het toilet gedurende het oefenen. En is de rest leuk kris kras door elkaar gemonteerd.

Het enige opvallende vond ik de opmerking van Simone. Ze vindt het graven heel rustgevend en leuk. Een mol ook?