Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn  (gelezen 19471 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #20 Gepost op: 3-03-2018, 22:27:28 »
O maar kwantiteit heeft niks met kwaliteit te maken. Aflevering 1 was één opdracht en een dikke 10 wat mij betreft. :)

Het was voor mij op 6 januari wel duidelijk dat niets aflevering 1 ging kunnen overtreffen. Dat was zo vernieuwend en verfrissend.

Wat mij betreft zijn er dus ook inderdaad maar 9 opdrachten in een seizoen, maar zijn ze goed uitgedacht, hebben ze leuke twists en valt er goed te speuren.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #21 Gepost op: 3-03-2018, 22:34:59 »
Hoe kan de maan bij Jan binnen een minuut ‘verplaatst’ zijn? Heel raar. Er zaten wel wolken voor de maan op dat moment, maar dan blijft de maan toch gewoon op dezelfde plek? Voelde heel erg als tijdrekken aan.

Wat me ook steeds opvalt is dat Jan deelt met Olcay dat Ruben verdacht is. Waarom? Die info wil je in de finale toch voor jezelf houden? Of het moet hem ontzettend dwars hebben gezeten.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #22 Gepost op: 3-03-2018, 22:41:36 »
Ze hebben samen een soort bondje. Dus hun verdenkingen zijn wel duidelijk.

Het was een mooie opdracht qua oude techniek, en mooie beelden van de maan. Maar zoals zo vaak dit seizoen zie je niet wie nou iets verkeerd doet. En sowieso, de opdracht slaagt. Hoe dan? De mol is alleen (zijn ze alle drie), je zit in de finale, dus waarom niet saboteren? Snap ik echt niks van....

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #23 Gepost op: 3-03-2018, 22:47:07 »
Hoe kan de maan bij Jan binnen een minuut ‘verplaatst’ zijn? Heel raar. Er zaten wel wolken voor de maan op dat moment, maar dan blijft de maan toch gewoon op dezelfde plek?

Als je door een telescoop kijkt dan wordt alles uitvergroot, en daarmee ook de snelheid waarmee hemellichamen zich verplaatsen. Je moet constant je telescoop bijstellen als je de maan wilt volgen. De reactie van Jan was niet vreemd.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #24 Gepost op: 3-03-2018, 22:48:34 »
Oh, echt waar? Ik zei al dat ik dolgraag eens door een telescoop zou willen kijken, dan had ik dit wellicht geweten  ;D

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #25 Gepost op: 3-03-2018, 22:56:11 »
Mooie opdracht!

Maar wat was het daar snel donker   ::oink::
Ze begonnen in het licht en nog geen 10min al schemerig en na een kwartier stikdonker.

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #26 Gepost op: 3-03-2018, 23:00:02 »
Georgië ligt zuidelijker dan Nederland, en daar verloopt de schemering korter dan hier.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #27 Gepost op: 3-03-2018, 23:00:33 »
Ze hebben samen een soort bondje. Dus hun verdenkingen zijn wel duidelijk.

Het was een mooie opdracht qua oude techniek, en mooie beelden van de maan. Maar zoals zo vaak dit seizoen zie je niet wie nou iets verkeerd doet. En sowieso, de opdracht slaagt. Hoe dan? De mol is alleen (zijn ze alle drie), je zit in de finale, dus waarom niet saboteren? Snap ik echt niks van....

Ik had het idee dat Jan zijn best deed om tijd te rekken, maar het nét niet voor elkaar kreeg. Het kan ook zijn dat de mol zo onder de indruk was van de telescoop en vergat te mollen? Of omdat het te obvious zou zijn geweest voor kijkers en kandidaten wanneer deze opdracht mislukt zou zijn?

 Vreemd was het wel, maar waarschijnlijk is er een goede verklaring voor. Naast geld uit de pot houden is het ook belangrijk dat iemand zo lang mogelijk onontdekt blijft, toch? Dus als Olcay de mol zou zijn en in deze opdracht zou zijn gaan mollen, zouden de verdenkingen ineens omslaan.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #28 Gepost op: 3-03-2018, 23:03:52 »
Je staat in de finale! Alleen als Olcay de mol is, heeft het zin om verdenkingen te beperken.

Als Jan de mol is, had hij die laatste paar minuten best kunnen pakken.

En Ruben zeker! Hij wordt toch al door allebei verdacht.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #29 Gepost op: 3-03-2018, 23:06:20 »
Jazeker sta je in de finale. Maar voor ons als kijker was het toch direct duidelijk geweest als deze opdracht bij één van de kandidaten was mislukt? Zo moeilijk was het toch niet om de deur te vinden en de telescoop te bedienen?

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #30 Gepost op: 3-03-2018, 23:10:23 »
Voor ons als kijker hadden ze het in het midden kunnen laten bij wie het mislukt is, zoals heel vaak dit seizoen.

Anyway, ik denk hierin een aanwijzing te zien dat Molcay de mol is. Ze was zo onder de indruk van de maan, dat ze niet gemold heeft. Als eigenzinnige mol mag dat. ;)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #31 Gepost op: 3-03-2018, 23:12:14 »
Het gaat om de dubbelzinnige gesprekken met Art nadat ze de maan hebben gevonden. Kop hem maar in. Er zijn 3 tunnels.  :P

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #32 Gepost op: 3-03-2018, 23:16:45 »
Het gaat om de dubbelzinnige gesprekken met Art nadat ze de maan hebben gevonden. Kop hem maar in. Er zijn 3 tunnels.  :P

En het ergste is dat ik mijn tunnel nog niet heb gevonden... sta op het station en heb ze allemaal gemist. Al had ik me vorige week bijna in Simone’s tunnel ingegraven  :-[

Dus tunnelvisies zijn welkom. Wat viel je op in de gesprekken met Art?

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #33 Gepost op: 3-03-2018, 23:35:14 »
Wat viel je op in de gesprekken met Art?
Hij zag drie keer de maan  ::rofl:: ::ontopic::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #34 Gepost op: 3-03-2018, 23:38:01 »
Ruben had als eerste de maan in beeld. Valt echt af voor mij
Olcay als 2e

Jan wachtte af.. toen de anderen het was gelukt kreeg hij ook de maan in beeld. Zou opvallen anders. Bij t terugkijken viel me op dat Jan naar rechts aan het sturen was terwijl het gat naar links was. Dus hij was lekker tijd aan t rekken maar moest wel meegaan met het slagen van de opdracht

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #35 Gepost op: 3-03-2018, 23:39:38 »
Waarom komt Ruben trouwens niet Jan of Olcay helpen? Volgens mij had hij daar nog genoeg tijd voor. Mocht dat niet?
...óf niet!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #36 Gepost op: 3-03-2018, 23:47:45 »
Hoe kan de maan bij Jan binnen een minuut ‘verplaatst’ zijn? Heel raar. Er zaten wel wolken voor de maan op dat moment, maar dan blijft de maan toch gewoon op dezelfde plek? Voelde heel erg als tijdrekken aan.

Wat me ook steeds opvalt is dat Jan deelt met Olcay dat Ruben verdacht is. Waarom? Die info wil je in de finale toch voor jezelf houden? Of het moet hem ontzettend dwars hebben gezeten.

Dat gaat sneller dan je denkt. De aarde zorgt ervoor dat de maan uit beeld draait. Vergelijk het met hoe snel het laatste deel van de zon in zee 'zakt' bij zonsondergang bijvoorbeeld.


---

Prachtig ja om de maan te zien via zo'n kijker, ik snap helemaal dat zoiets schitterend is. Dat kwam goed over en ik zou het zelf graag ook doen. Van die beelden heb ik best genoten.

Toch zat ik me tegelijkertijd een beetje te ergeren dat het niveau qua opdracht 0,0 was. Breng de maan in beeld en verdien geld? Echt? Was er niemand van de redactie die iets extra's kon bedenken?

Ik vond 'm te gek!  :D.
Ik heb wel eens foto's gemaakt van de maan met een digitale camera met 30x optische zoom en ik kan zeggen dat het niet makkelijk is om de maan in beeld te houden. Een kleine beweging en de maan is uit beeld. Zo'n telescoop heeft natuurlijk een gigantische zoom en dan heeft een kleine beweging van de lens navenant grotere gevolgen. Dus ik denk dat de opdracht moeilijker is dan je op het eerste gezicht zou denken.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2018, 11:53:13 door Lukie4 »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #37 Gepost op: 4-03-2018, 00:21:41 »
Art heeft denk het een half uur bij Jan gezeten om te wachten op een wolk voor de maan. Jan was zogenaamd de laatste.
Verklaard meteen WAAROM Jan naar beneden kwam om Olcay de weg te wijzen.

De beelden die wij van de maan te zien kregen waren niet zo best. Door de telescoop is het onvergelijkbaar veel beter.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2018, 00:33:18 door foxhunter »

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #38 Gepost op: 4-03-2018, 01:20:41 »
Art heeft denk het een half uur bij Jan gezeten om te wachten op een wolk voor de maan. Jan was zogenaamd de laatste.
Verklaard meteen WAAROM Jan naar beneden kwam om Olcay de weg te wijzen.

De beelden die wij van de maan te zien kregen waren niet zo best. Door de telescoop is het onvergelijkbaar veel beter.

Wacht maar tot volgende week zaterdag, dan zul je zien wie de echte mol is.. ::zwaai::

Offline paulklooster

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #39 Gepost op: 4-03-2018, 02:21:40 »
Ik ben er nu wel uit:  Jan is de mol, met een goede tactiek deze opdracht maar hij voert hem te snel uit. Hij stuurt eerst Olcay de verkeerde kant op (hij geeft daar later Ruben de schuld van) om haar vervolgens te 'redden' door haar terug te halen en de goede kant op te wijzen. Ik vermoed dat hij dat deed op het moment dat hij er van uit ging dat Olcay het niet meer zou halen. Hij kwam zelfs helemaal naar buiten en had toen nog niets gedaan met zijn eigen telescoop. Ruben en Olcay hadden de maan echter veel sneller te pakken dan verwacht, en hij durfde uiteindelijk het risico niet te lopen om zelf de maan niet te hebben, terwijl hij verreweg het eerste bij de telescoop was.