Auteur Topic: [De Mol] Evaluatietopic  (gelezen 3043 keer)

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Evaluatietopic
« Reactie #20 Gepost op: 31-05-2026, 08:45:43 »
Geweldig seizoen!

Ik vond de muziek zoals altijd weer bijzonder goed (ja, daar let ik op). Het zette echt de sfeer, gaf het lokale kleur, trok je bepaalde momenten en was gevarieerd. Ik kan me geen enkel programma bedenken waar de muziek ook maar half zo goed is als hier. (De Nederlandse versie is wel ok, maar ook op dit punt nog lang niet zo goed.)

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 7-06-2026, 20:47:16 »
Beetje laat, maar wat een fijn seizoen!!  ::bravo::

Veel leuke herkenbare plekken in Portugal, een mol die verrassend kon spelen terwijl het heel fair was. En weer zulke leuke opdrachten!!

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 14-06-2026, 10:13:13 »
Nog een late reactie. Ik heb het seizoen de afgelopen weken op NPO Start gekeken, met ondertiteling, wel zo fijn ::tandpastasmiley:: al houd ik erg van al die verschillende Vlaamse accenten.

Wat een topseizoen was het weer. Er zat geen slechte of zelfs maar een matige opdracht bij. Favorieten waren voor mij de duels voorafgaand aan de eliminatie, de stad der blinden, de toiletescape, de fado opdracht en zeker de laatste opdracht met de tegels, die het verhaal mooi rond maakte, waarbij ik het juist spannend vond dat er nog geld verloren kon gaan.

Zelf had ik Wout nog niet zo snel door. Scheelt misschien ook dat ik niet op het forum ben geweest (omdat hij toen al bekend was) en na de aflevering alleen naar Cafe de Mol heb gekeken, waar Wout overigens wel een van de verdachten was.

Ik overweeg ook om niet meer naar de Nederlandse versie te kijken, tenzij er duidelijke signalen zijn dat ze het daar rigoureus anders gaan aanpakken. Het grote verschil in kwaliteit werd wat mij betreft pijnlijk duidelijk in de voetbalopdracht, die door de Belgische makers vele malen creatiever (en met humor) is bedacht. Dat geldt voor alle opdrachten, zoals al is gezegd. En ja, Gilles is een veel leukere presentator dan Rik, hoe goed hij ook zijn best doet  ::rofl::

Van de muziek geniet ik ook altijd heel erg, zoals van "True Faith" van New Order uit een van de eerste afleveringen en "Private Idaho" van the B52's uit een van de laatste.

Ook heel fijn dat er in de laatste aflevering, naast de molacties, uitgebreid aandacht was voor de verdenkingen. En geen gedoe met bondjes, al werd duidelijk dat de kandidaten onderling informatie uitwisselden.
« Laatst bewerkt op: 14-06-2026, 12:00:14 door Delightz »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 14-06-2026, 12:39:36 »
Nog een late reactie. Ik heb het seizoen de afgelopen weken op NPO Start gekeken, met ondertiteling, wel zo fijn ::tandpastasmiley:: al houd ik erg van al die verschillende Vlaamse accenten.

In België wordt het standaard met ondertiteling uitgezonden. Er zijn teveel dialecten in België, ze verstaan elkaar regelmatig niet. ;D
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 15-06-2026, 16:37:56 »
Goed om te weten! Cafe de Mol wordt dan weer niet ondertiteld, althans niet bij uitgesteld terugkijken.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2026, 13:22:35 »
De reden daarvan zal wel zijn dat Café de Mol live is.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 17-06-2026, 12:16:38 »
Dat denk ik ook.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 23-07-2026, 14:15:26 »
Een beetje off topic, maar wel met een link. Sinds ik het Vlaamse origineel van de Slimste Mens (ter Wereld) kijk, valt me net als bij de Mol op, dat ik de opzet en de vragen veel leuker vind dan de Nederlandse spin off. Dat er veel meer humor in zit is een kwestie van smaak, maar de vragen zijn veel interessanter. In die zin zie ik zeker een parallel met de Mol. Geen droge feitjes zoals in Nederland, maar vragen waarop niemand het antwoord kan weten, soms ook wel op het randje. Presentator Erik van Looi heeft een veel vrijere rol dan Herman van der Zandt, en dat geldt natuurlijk ook voor de dagelijks van samenstelling wisselende jury.

Ik vraag me af of deze verschillen tussen de versies van beide programma's (deels) cultureel zijn te verklaren, of is het een kwestie van een bewuste (commerciële) benadering van AVROTROS en KRO-NCRV om een breder publiek te bereiken, oftewel hogere kijkcijfers? En dat terwijl ook de Slimste Mens ter Wereld door het commerciële Play worden uitgezonden.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #28 Gepost op: 23-07-2026, 16:12:52 »
Ik denk een combi van vanalles. Deels cultureel, deels financieel, commerciële tegen publieke omroep, opleidingen en draaistijl van regie/camera.

Specifiek de slimste mens: in NL op de NPO is het programma hoofdzakelijk bedoelt als quiz. Informatief met af en toe een knipoog.
In België is het programma vooral een humoristisch programma, gegoten in een quizformat.

Op zich zie ik het verschil ook wel een beetje terug in de talkshows. Ik vind De Tafel van Gert toch vaak een stuk luchtiger en relaxeter dan de tig Nederlandse talkshows die altijd over politiek gaan en toch vaak heel serieus aanvoelen.
Maar ook bij Blind Gekocht / Kopen zonder kijken zie ik wel vergelijkbare verschillen, terwijl die beide commercieel zijn. Nederlandse presentatoren zijn veelal wat afstandelijker/netter, waar de Belgen wat gemoedelijker en vrijer overkomen.

Al met al zou ik zeggen dat Nederland wat strakker geregisseerd wordt, zichzelf vrij serieus neemt en minder risico's durft te nemen. In België is het iets luchtiger, hebben ze een herkenbare eigen draaistijl  en merk ik meer de passie van de makers voor het maken van het programma en die ook vrijheid krijgen (denk aan de toevoeging van de rode knop bij de Box).
Om dan langzaam terug te keren naar De Mol, denk ik dat ook hier wel deze verschillen van toepassing zijn. Dus toch vooral cultureel en de manier van werken.
De passie van de makers en de openheid is in ieder geval een van de dingen die ik het meest waardeer aan De Mol.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #29 Gepost op: 23-07-2026, 17:19:36 »
Ik herken het wel; als er een programma is met een Nederlandse en een Vlaamse versie, vind ik de Vlaamse eigenlijk altijd leuker. Het zit in kleine dingen: in Vlaanderen heet het 'De Box' en spelen onbekende deelnemers een uniek avontuur, in Nederland wordt 'The Box' gespeeld met BN'ers die wel wat gewend zijn op de televisie.

Nog zo'n voorbeeld: Beste Zangers, in Vlaanderen veel mooier getiteld Liefde voor Muziek. De Nederlandse versie volgt een vaste volgorde van een strak geregisseerd interview, gevolgd door een liedje, gevolgd door interview-snippets met bombastische muziek eronder gemonteerd. De Vlaamse versie straalt meer rust uit. Tussen de liedjes door zien we beelden waarin we de zangers beter leren kennen, en op de bank zit geen interviewer, maar de zangers praten met elkaar en komen zo tot oprechte en spontane verhalen.

Kort samengevat: Vlaamse televisie voelt menselijker. Ik gok dat het een cultuurverschil is onder makers en kijkers. Ook bij De Mol heb ik het gevoel dat ik de mens leer kennen, in plaats van alleen de deelnemer in het spel. Niet voor niets spreekt Rik de groep aan met kandidaten en Gilles met beste vrienden.
« Laatst bewerkt op: 23-07-2026, 17:58:10 door Pac »
...óf niet!

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 27-07-2026, 12:21:22 »
Ik denk een combi van vanalles. Deels cultureel, deels financieel, commerciële tegen publieke omroep, opleidingen en draaistijl van regie/camera.
Bij het verschil tussen commercieel en publiek zou ik het omgekeerde verwachten. Meer focus op de inhoud bij de publieke (AvroTROS/KroNCRV), oppervlakkiger bij de commerciële omroep (Play).
Citaat
Al met al zou ik zeggen dat Nederland wat strakker geregisseerd wordt, zichzelf vrij serieus neemt en minder risico's durft te nemen. In België is het iets luchtiger, hebben ze een herkenbare eigen draaistijl  en merk ik meer de passie van de makers voor het maken van het programma en die ook vrijheid krijgen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.