Er zit misschien wel een hint in de keuze voor X-vormige kruisen. De X niet als verwijzing naar dat de Mol dit jaar een vrouw zou zijn, zoals hierboven geopperd, maar simpelweg omdat die kruisen waar de groep van Maxim op vastgebonden ligt, de vorm van de letter X heeft. Wat heb ik daarover in mijn molboekje genoteerd?
1) de X verwijst dan naar de Mol omdat die als enige een X in zijn naam heeft: MA
XIM
2) ze liggen met vijf op die kruisen en
Maxim ligt mooi op het middelste van de 5:
exact ook de positie van de X in de vijfletterige naam van de Mol: MAXIM3) ik heb
de allereerste shots van de eerste aflevering van dit veertiende seizoen zitten tellen. (Daarbij reken ik het shot met de overgang in de graphics van het woord ‘saboteur’ naar ‘de Mol’ als één en hetzelfde shot, want het ‘beeld’ blijft eigenlijk hetzelfde, enkel de nabewerkte graphics zijn anders; vergelijk het met wisselende ondertitels bij één lang shot van iemand die een lange zin uitspreekt: het is nog altijd hetzelfde shot, enkel de toegevoegde tekst verandert). Enfin, te veel uitleg, check het zelf maar. Maar
het 14de shot toont de Mol van dit 14de seizoen:
Maxim vastgebonden op zijn X-vormige kruis met de kap nog over zijn hoofd Helaas kan ik hier momenteel geen screenshot tonen (
dat lukt niet op Play en er is voor mij te veel kunst-en vliegwerk voor nodig (computerbeeld stilzetten, foto nemen met een ander toestel (de iPad bvb) om het voor mekaar te krijgen. ) Maybe later.
4) nog iets dat zou kunnen gelinkt worden aan het feit dat de Mol één van de mensen op de kruisen is: de porto die ze in opdracht 1.2 drinken is van het huis Porto Cruz. Dat zie je ook op het bootje waar Kristof en Yannis in varen. En
Cruz’ is Portugees voor ‘
kruis’. Eerder toeval maar je kan het wel uitleggen.
X marks the spot? Het zou zomaar kunnen.