Ik heb het net even teruggekeken. Ze hadden idd geen megafoon. Maar hij vertraagde wel tijdens het lopen naar de brug. In de trust nobody podcast voor patreons werd blijkbaar gezegd dat alle posities in opdracht 1 gunstig waren voor de mol en dat moest de mol zijn afgevallen er een oplossing zou zijn volgende aflevering. Daarom is Dries zijn positie nog steeds verdacht omdat hij weigerde te pompen voor de anderen.
Dat is toch logisch dat hij op een gegeven moment weigert te pompen?
De drie anderen waren telkens hun eigen sleutels aan het opvissen, waardoor de kans steeds groter wordt dat diegene aan de pomp moeten achterblijven.
De kandidaten weten op dat moment niet wat het verdere verloop van het spel gaat zijn, maar de kans bestaat dus dat zij die achterblijven sowieso hun boekje niet kunnen vrijwaren en dus grotere kans hebben om het spel te moeten verlaten. Als je dan zegt: ik pomp niet tot er iemand aan de pomp wordt losgemaakt, vind ik een begrijpelijke reactie.
Dat alle kandidaten dezelfde kansen hadden is ook niet echt waar: Iemand die aan het kruis hangt en voorkennis heeft over de vragen en antwoorden geraakt direct vrij. Het juiste antwoord moet natuurlijk wel gezegd worden door diegene die spreekt, want anders zou het opvallen.
Bij de schandpalen en paalpomp heb je een groter voordeel bij de schandpalen, zeker als je je het dichtst bij de beker positioneert. Dan kan je steeds eerst je eigen sleutel als eerste nemen en weet je dat jij alleszins zeker als eerste vrij bent. Ben je vastgemaakt aan de pomp? Dan moet je onderhandelen/dreigen, want anders ben je sowieso bij de twee laatste die in die groep bevrijd zal worden, want de anderen gaan altijd eerst aan zichzelf denken.
Niet elke positie is dus even goed.