Omdat er dit seizoen blijkbaar geen topic ‘Totaal Nutteloze Hints’ meer is, zet ik het hier maar. Het gaat over Julie. Ik denk een dubbele aanwijzing (hint?) te hebben gezien waarom zij de Mol zou kunnen zijn: één op haar Instagrampagina (waarvan een foto hier beneden) en een tweede af te leiden uit één van haar bijnamen, Boulet.
Haar Instagram staat vanzelfsprekend op ‘privé’ (dat is een standaard geheimhoudingsmaatregel), er is dus weinig te zien, behalve haar profielfoto, de naam van haar pagina (julidenhondtt), haar volledige naam en het zinnetje “Ik doe mee aan De Mol 2026”.
Het is duidelijk dat ze deze pagina pas heeft kunnen aanpassen na de bekendmaking van de kandidaten vorige zondag in Café de Mol. Wat ik verdacht vind is die titelpagina: juliedenhondtt. Wat doet die overbodige t daar op het einde? Zou dat geen hint zijn naar haar rol in De Mol Portugal? Die extra T kan verwijzen naar de eerste letter van TOUPEIRA: dat is namelijk het Portugees voor mol, het diertje dat ondergronds leeft. Of nog beter misschien: de T van TRAIDORA, de (vrouwelijke) verrader, verraadster (als ik dat anno 2026 nog zo mag zeggen).
Een tweede ‘hint’ zit in één van de bijnamen die Julie noemde in het korte stukje selectiegesprek dat we zagen in Café de Mol. Het gaat om ‘boulet’. Een boulet is een (soort van) gefrituurde gehaktbal, zoals je die in Belgische frituren kan krijgen als frituursnack. We zijn dit seizoen in Portugal: het Portugees voor gehaktbal is ALMÔNDEGA. Nou en, hoor ik je opperen, waar zit die hint? Het toeval wil dat ALMÔNDEGA een perfect anagram is van MOLAGENDA.
We gaan de volgende weken ontdekken wat er zoal in die molagenda van Julie genoteerd stond. Voorlopig geeft ze enkel dat ene zinnetje op haar instagrampagina prijs: “Ik doe mee aan De Mol 2026.” Vanaf zondag 29 maart (morgen dus) luidt het motto: “GAAN, DE MOL!” (ook een anagram van ALMÔNDEGA) en over tien weken kan Julie noteren en afvinken: “MOL? GEDAAN!”, nog een derde perfect anagram van het Portugees voor Julie’s bijnaam ‘Boulet’. Dan kan ze op haar instagrampagina schrijven: “Ik was de Mol in Portugal 2026”. Tegen die tijd zal haar aantal volgers op Instagram geëxplodeerd zijn: nu zo’n 1400, na 17 mei zeker 140.000.
Ter afsluiting misschien nog een ‘wist-je-datje’: Julie is de derde “farmaceut” in De Mol. Of toch de derde deelnemer in de laatste drie seizoenen die farmaceutische wetenschappen heeft gestudeerd. In Sicilië 2024 was er Charlotte, die ondanks haar voorbestemde familienaam (De Mol) toch niet de saboteur bleek. Vorig jaar in Thailand deed Michèle (Vergote) mee: voor de kijkers van De Mol was zij docente anatomie/fysiologie, maar ook zij heeft studies farmaceutische wetenschappen gedaan. Ook Michèle was niet de Mol. Dit seizoen is er dus Julie: derde keer, goede keer voor de ‘farmaceutisch opgeleide’?