Poll

Wie is de Mol?

Julie
15 (11.3%)
Maxim
24 (18%)
Wout
94 (70.7%)

Totaal aantal stemmen: 133

Auteur Topic: [Poll] Wie is de Mol?  (gelezen 25082 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #20 Gepost op: 30-03-2026, 21:25:15 »
Maxim en Yannis inderdaad.
Ultieme plek voor de mol: schutter, €10.000 uit de pot houden. Maar ik denk dat dat te opvallend is, hoewel gewaagd.
sub-optimaal: op tijd uit het fort raken; bij de kennismakingsvragen leek het mij het makkelijkst te garanderen.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #21 Gepost op: 31-03-2026, 20:44:11 »
Ik denk inderdaad dat Yana en Yannis wel af te strepen zijn. Ze een derde kans geven om het spel in te komen zou te veel van het goede geweest zijn.

Maar het kan net zo goed anders zijn. In principe zou je dan ook Abigail en Vincent af moeten strepen, want stel dat degene die volgende week niet terug in het spel komt eigenlijk de mol was. Dan moet daar ook weer rekening mee gehouden worden.

De makers zouden wel een contingency plan hebben, maar ik denk dat we dat op z'n vroegst  pas in aflevering 9 te horen krijgen.
Tja ze hebben het wel ingebouwd, namelijk dat de 2 afvallers middels de 2 auto's op het einde terugkeren. Als de mol daarbij zit moet de ander in elk geval toast zijn.... dus daar moet een contingency voor zijn a la Comfort destijds.

Maar bekijk het eens van het andere perspectief. Waarom zou de mol niet van het hakblok geraken? Abigail en Vinny kregen allebei kansen maar gaven hun details niet prijs. Je wilt toch verder als mol om in het verloop te kunnen mollen. En Yannis en Yanna.... de mol wees 2 kandidaten aan, werd er gezegd. Dat is een leugen als een kandidaat ook mol is, want dat is niet hetzelfde. Gilles had wel even zorgvuldiger kunnen formuleren dan. En ik vind het ook flauw als de mol wekenlang mag oefenen op pijl en boog schieten, het spel was al zeer oneerlijk. Het is wel fair dat de mol bijv. een kandidaat kiest die in het leger werkt en dus goed kan schieten. Maar zelf het voordeel zijn.... nee  ::ohno::

Ik voel er dus veel voor ze alle 4 te strepen als mol.
:)

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 31-03-2026, 23:53:25 »
Tja ze hebben het wel ingebouwd, namelijk dat de 2 afvallers middels de 2 auto's op het einde terugkeren. Als de mol daarbij zit moet de ander in elk geval toast zijn.... dus daar moet een contingency voor zijn a la Comfort destijds.

Maar bekijk het eens van het andere perspectief. Waarom zou de mol niet van het hakblok geraken? Abigail en Vinny kregen allebei kansen maar gaven hun details niet prijs. Je wilt toch verder als mol om in het verloop te kunnen mollen. En Yannis en Yanna.... de mol wees 2 kandidaten aan, werd er gezegd. Dat is een leugen als een kandidaat ook mol is, want dat is niet hetzelfde. Gilles had wel even zorgvuldiger kunnen formuleren dan. En ik vind het ook flauw als de mol wekenlang mag oefenen op pijl en boog schieten, het spel was al zeer oneerlijk. Het is wel fair dat de mol bijv. een kandidaat kiest die in het leger werkt en dus goed kan schieten. Maar zelf het voordeel zijn.... nee  ::ohno::

Ik voel er dus veel voor ze alle 4 te strepen als mol.
De mol wordt door Gilles altijd al aangeduid als kandidaat, hij zegt vaak ''de 10 kandidaten van dit seizoen'' etc. 

Verder vraag ik me af of de mol wist of er met pijl en boog geschoten ging worden, omdat Gilles zegt dat de mol de 2 STERKSTE kandidaten moest aanduiden. En hij zegt niet de 2 beste schutters o.i.d.

De keuze voor Yana vind ik sowieso logisch in beide gevallen, maar de keuze voor Yannis snap ik nog niet helemaal.
De leepste snor van het land

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #23 Gepost op: 1-04-2026, 05:33:15 »
vraag ik me af of de mol wist of er met pijl en boog geschoten ging worden, omdat Gilles zegt dat de mol de 2 STERKSTE kandidaten moest aanduiden. En hij zegt niet de 2 beste schutters
De mol wordt natuurlijk uitgebreid gebriefd over elke opdracht. Dat summiere tekstje dat Gilles uitspreekt naar de mol voor cameradoeleinden is natuurlijk niet alles wat ze bespreken. Daarna gaan ze er eens uitgebreid voor zitten. En sterker nog, daarna kunnen nog wel weken/maanden volgen waarin de mol zelf kan gaan oefenen met de kruisboog. Als die dan kiest voor een kandidaat en een molkandidaat zoals je zelf zegt. Ze zullen de keuze wel aan de mol zelf laten maar de productie zal wel de afwegingen goed voorleggen en de voorkeur uitspreken dat de mol niet bij de schutters gaat zitten. Want met weken kruisboogoefening is het wel heel eenvoudig 10k uit de pot te spelen, dat is geen faire strijd.
:)

Online Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: 1-04-2026, 08:33:19 »
De mol wordt natuurlijk uitgebreid gebriefd over elke opdracht. Dat summiere tekstje dat Gilles uitspreekt naar de mol voor cameradoeleinden is natuurlijk niet alles wat ze bespreken. Daarna gaan ze er eens uitgebreid voor zitten. En sterker nog, daarna kunnen nog wel weken/maanden volgen waarin de mol zelf kan gaan oefenen met de kruisboog.

Het selecteren van nummers 11 en 12 is 24 uur voordat de opdracht begon gebeurd. De mol kan dus niet geoefend hebben met de kruisboog, want wist van deze twist ook eerder niet af.

Offline Vangu Vegro

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 1-04-2026, 16:01:25 »
Want met weken kruisboogoefening is het wel heel eenvoudig 10k uit de pot te spelen, dat is geen faire strijd.

Kruisboogoefening helpt niks wanneer je tijdens de opdracht met een handboog schiet. (excuses voor het muggenziften ;) )
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 1-04-2026, 16:47:27 »
Het selecteren van nummers 11 en 12 is 24 uur voordat de opdracht begon gebeurd. De mol kan dus niet geoefend hebben met de kruisboog, want wist van deze twist ook eerder niet af.

De Mol hoeft niet per sé van deze opdrach iets afgeweten te hebben.
Als de productie tegen De Mol enkele maanden op voorhand zegt: oh ja, we kunnen geen details geven, maar het is misschien wel handig dat je oefent op boogschieten.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 1-04-2026, 16:58:28 »
Ik denk inderdaad dat Yana en Yannis wel af te strepen zijn. Ze een derde kans geven om het spel in te komen zou te veel van het goede geweest zijn.

Waarom? Het is niet zoals bij de maïsopdracht in Duitsland, waar de 10 tegenstanders eigenlijk net de selectie niet hadden gehaald, maar toch een kans krijgen hun plek te verdienen.
Hier was zowel Yanis als Yana geselecteerd als kandidaat, en heeft De Mol hen daar gezet. De Mol had daar even goed Vincent en Abigail, of Dries en Karla kunnen zetten. Met andere woorden: Yannis en Yana krijgen geen gunst. Ze zouden ook geen derde kans krijgen om in het spel te komen. Ze krijgen dan ook gewoon een tweede kans. Net als de andere kandidaten waren zij al kandidaten van De Mol, zijn daarna buiten de groep geplaatst door De Mol, maar kunnen hun plek toch vrijwaren als ze in hun opdracht slagen (kans 1). Kans 2 zou dan hetzelfde spel zijn dat Vincent en Abigail spelen.

Vergelijk dat met Vincent en Abigail: de kandidaten kunnen hun boekje redden (kans 1). Als hun boekjes door de schutters wordt gepakt krijgen ze een herkansing: kans 2.

In beide gevallen krijgen beide teams 2 kansen: hun opdracht + herkansing.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2026, 11:21:40 door marivwae »

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 1-04-2026, 17:37:36 »

EDIT: Of Wout, die op het einde zijn boekje los heeft gemaakt maar daarna nog gaat proberen andere boekjes los te maken. Een mol zou zijn eigen boekje dan wel binnen hebben gehaald.

Wout hou ik nochtans ook in het oog.
Wout gaat als laatste. Als hij De Mol is weet hij dan al: de opdracht is 100% zeker mislukt, want ik bepaal zelf voor hoeveel boekjes ik nog ga. Maar ook: door laatst te gaan kon hij zien of zijn boekje al dan niet door een andere speler wordt opgehaald. Als dat het geval is kan hij fanatiek voor het spel gaan, alle boekjes proberen binnen te halen, maar zich dan laten afschieten.
Hij maakt zijn eigen boekje los, maar gaat dan inderdaad toch nog voor andere boekjes. Dat lijkt zeer onmols, maar het tegendeel is ook waar: mocht hij nadat hij zijn eigen boekje te hebben losgemaakt, direct de boekjes veilig zou stellen, dan valt het net heel hard op. Dus besluit hij om toch nog een extra boekje binnen te halen. Nadien kon hij dan binnenlopen met zowaar 4 boekjes, maar de opdracht is toch mislukt: fanatieke kandidaat, held voor velen, maar er wordt niks verdiend.
hij wordt afgeschoten bij het vierde boekje, onhandig voor hem, maar de kans dat hij uit het spel ligt is ook maar 20%. En er is nog een herkansing.

Bij de Porto-opdracht zit hij voor mij misschien niet op de plek waar een mol moet zitten: bij de flessen, waar het minst te verdienen valt. Maar het valt wel op hoe onhandig hij dit spel speelt.
Hij loopt samen met Dries en vraagt aan Dries of hij trager moet lopen. Als Dries "Ja" zegt en ze vertragen en missen daardoor de boot kan hij zeggen: 'ja, Dries kon niet volgen, ik moest vertragen'.

Samen met Yana en Yannis is hij mijn hoofdverdachte.
Als ik 20 vragen moet verdelen zou mijn verdeling momenteel zijn: 5 op Yana, 5 op Wout, 3 op Yannis, 3 op Maxim, 3 op Julie en 1 op Vincent.

Offline HanMic

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 1-04-2026, 19:20:50 »
Waarom? Het is niet zoals bij de maïsopdracht in Duitsland, waar de 10 tegenstanders eigenlijk net de selectie niet hadden gehaald, maar toch een kans krijgen hun plek te verdedigen.
Hier was zowel Yanis als Yana geselecteerd als kandidaat, en heeft De Mol hen daar gezet. De Mol had daar even goed Vincent en Abigail, of Dries en Karla kunnen zetten. Met andere woorden: Yannis en Yana krijgen geen gunst. Ze zouden ook geen derde kans krijgen om in het spel te komen. Ze krijgen dan ook gewoon een tweede kans. Net als de andere kandidaten waren zij al kandidaten van De Mol, zijn daarna buiten de groep geplaatst door De Mol, maar kunnen hun plek toch vrijwaren als ze in hun opdracht slagen (kans 1). Kans 2 zou dan hetzelfde spel zijn dat Vincent en Abigail spelen.

Vergelijk dat met Vincent en Abigail: de kandidaten kunnen hun boekje redden (kans 1). Als hun boekjes door de schutters wordt gepakt krijgen ze een herkansing: kans 2.

In beide gevallen krijgen beide teams 2 kansen: hun opdracht + herkansing.

Ik ben het hier in principe mee eens, maar verhaaltechnisch was dat toch een stuk moeilijker geweest denk ik. Het kwam nu erg over als 'tien kandidaten in het fort en twee anderen die de plekjes komen bedreigen'. Als die twee er dan alsnog niet in zouden komen na de proef (gevoelsmatig, want er waren 12 kandidaten dus ze waren deel van de groep maar het voelde anders), nog eens een twist doen waarbij die twee weer een kans zouden krijgen om alsnog deel te nemen, zou volgens mij raar overgekomen zijn. Nu lijkt het eerder alsof twee kandidaten die bij de groep hoorden een herkansing krijgen en niet twee 'buitenstaanders' die kans na kans krijgen om alsnog mee te doen.

Weet niet of ik het goed uitleg, dus hoop dat het duidelijk is  ;D

Online Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 1-04-2026, 20:04:54 »
Ik ben het hier in principe mee eens, maar verhaaltechnisch was dat toch een stuk moeilijker geweest denk ik. Het kwam nu erg over als 'tien kandidaten in het fort en twee anderen die de plekjes komen bedreigen'. Als die twee er dan alsnog niet in zouden komen na de proef (gevoelsmatig, want er waren 12 kandidaten dus ze waren deel van de groep maar het voelde anders), nog eens een twist doen waarbij die twee weer een kans zouden krijgen om alsnog deel te nemen, zou volgens mij raar overgekomen zijn. Nu lijkt het eerder alsof twee kandidaten die bij de groep hoorden een herkansing krijgen en niet twee 'buitenstaanders' die kans na kans krijgen om alsnog mee te doen.

Weet niet of ik het goed uitleg, dus hoop dat het duidelijk is  ;D

Duidelijk.  En ook wel mee eens.  ;)

Online Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 1-04-2026, 20:59:32 »
De Mol hoeft niet per sé van deze opdrach iets afgeweten te hebben.
Als de productie tegen De Mol enkele maanden op voorhand zegt: oh ja, we kunnen geen details geven, maar het is misschien wel handig dat je oefent op boogschieten.

Lijkt me stug. Vertellen ze de mol dan ook dat het boogschieten van pas komt als hij zichzelf afzondert? Of laten ze dat weg, zet de mol zichzelf niet buiten de groep en heeft hij dus maanden geoefend alleen om te zien dat hij het niet kan gebruiken..?
Zegt de productie wel dat het alleen van pas komt als hij zich afzondert zal hij dat waarschijnlijk doen, want zonde van het oefenen anders.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 1-04-2026, 23:39:38 »
Wout hou ik nochtans ook in het oog.
Wout gaat als laatste. Als hij De Mol is weet hij dan al: de opdracht is 100% zeker mislukt, want ik bepaal zelf voor hoeveel boekjes ik nog ga. Maar ook: door laatst te gaan kon hij zien of zijn boekje al dan niet door een andere speler wordt opgehaald. Als dat het geval is kan hij fanatiek voor het spel gaan, alle boekjes proberen binnen te halen, maar zich dan laten afschieten.
Hij maakt zijn eigen boekje los, maar gaat dan inderdaad toch nog voor andere boekjes. Dat lijkt zeer onmols, maar het tegendeel is ook waar: mocht hij nadat hij zijn eigen boekje te hebben losgemaakt, direct de boekjes veilig zou stellen, dan valt het net heel hard op. Dus besluit hij om toch nog een extra boekje binnen te halen. Nadien kon hij dan binnenlopen met zowaar 4 boekjes, maar de opdracht is toch mislukt: fanatieke kandidaat, held voor velen, maar er wordt niks verdiend.
hij wordt afgeschoten bij het vierde boekje, onhandig voor hem, maar de kans dat hij uit het spel ligt is ook maar 20%. En er is nog een herkansing.
Ik vind het veel logischer dat je als kandidaat nog voor een 4e boekje gaat dan dat je dat als Mol doet.

Als kandidaat weet je immers niet welk boekje van jou is, dan wil je zo veel mogelijk binnenhalen om het risico van afvallen te verkleinen.
Als Mol wil je vooral alles op alles zetten om je eigen boekje binnen te halen. 1 boekje is te weinig want dat zou te veel opvallen, maar 2-3 boekjes is prima omdat je sowieso je eigen boekje erbij pakt.

Natuurlijk ligt het eraan hoe groot het risico was voor de Mol. Had de Mol net zoals
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
bijvoorbeeld zijn of haar rol kunnen kwijtraken of niet?

Ik geloof wél dat de mol bij dit spel toch ook een behoorlijk risico liep, anders is de opzet van de opdracht vrijwel nutteloos.

Offline Barry21

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 2-04-2026, 00:23:03 »
Ik vind het veel logischer dat je als kandidaat nog voor een 4e boekje gaat dan dat je dat als Mol doet.

Als kandidaat weet je immers niet welk boekje van jou is, dan wil je zo veel mogelijk binnenhalen om het risico van afvallen te verkleinen.
Als Mol wil je vooral alles op alles zetten om je eigen boekje binnen te halen. 1 boekje is te weinig want dat zou te veel opvallen, maar 2-3 boekjes is prima omdat je sowieso je eigen boekje erbij pakt.

Natuurlijk ligt het eraan hoe groot het risico was voor de Mol. Had de Mol net zoals
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
bijvoorbeeld zijn of haar rol kunnen kwijtraken of niet?

Ik geloof wél dat de mol bij dit spel toch ook een behoorlijk risico liep, anders is de opzet van de opdracht vrijwel nutteloos.

Denk niet dat de mol in gevaar was, maar er stond wel 10k op het spel en dan wil je zeker in de frontlinie geraken.

Zolang de opdracht niet slaagt maakt het niet uit welke boekjes gered worden, want Yana en Yannis kiezen altijd blind 2 boekjes. Je kans om eruit te vliegen is gewoon 20%. Er was wel info over wie welk boekje heeft, maar dat hielp niet echt bij deze.

Offline chatterbox1206

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I'm catching the Mole directly from Poland
« Reactie #34 Gepost op: 2-04-2026, 09:41:23 »
Sorry for writing in English, but I don’t want to make mistakes in your language using GPT since I’m from Poland. I regularly read the forum using the translation option, so you can reply normally in your language ;)

In my opinion, tasks are always divided into those VERY important tasks from the mole’s perspective (you can earn a lot of money, gain knowledge about the mole, the mole can get eliminated for 1 episode like now, etc.) and the ordinary ones. In the ordinary tasks, the mole’s position isn’t always crucial—sometimes they don’t even have to sabotage anything and can even earn money. Let’s not be misled by such tasks.

In task 2, both the boat and the other locations are good for sabotaging, because you can at least slightly influence the smaller prize pool. Here I wouldn’t risk saying “the mole had to be in group X.” BUT in task 1, I DO NOT BELIEVE and DO NOT UNDERSTAND why the mole would just “give up” fighting for their own notebook. Of course, something could have gone wrong along the way, but if, like Vincent—knowing the questions—he simply DOES NOT SAY his correct answer and skips it, that would be the STUPIDEST mole action in history. Same with Abigail.

Karla + Dries also have the worst position. Everything is in the hands of others. Those others could just as well free themselves and decide to run first, while they can literally do NOTHING to free themselves.

That’s why I’m betting that the mole was either among the shooters or in the group that was "free". Strategies here can vary—Mol could have done what Maxim did and rescue his own notebook, but I also understand Wout, who took his own notebook but maybe wanted to play the candidate and take a few more. I also understand Isabel and Kristof, who simply didn’t succeed (even though they tried). I even understand Julie, who might have wanted to control which notebook would be taken.

Everyone else, to me, is ILLOGICAL, and I see no argument for why in such a crucial task the mole would decide “I don’t care.”

I still consider the shooters suspicious—but as a side note—I’ve watched almost all editions and I can sometimes feel when the editing team is trying to mislead us by overemphasizing suspicion toward certain people. Usually at the beginning, the editing doesn’t try too hard to steer us toward the mole, but here I think I heard several times that “the shooter is the perfect position for the mole,” as if they were trying to push us in that direction. And I kind of feel that might be a red herring.

For me, the top suspects at the moment are: MAXIM, WOUT, ISABEL, KRISTOF, JULIE, possibly YANA and YANNIS (to check).
Eliminated for now: ABI, VINCENT, DRIES, KARLA.
I'm not from Belgium, but I read all your posts using a translator and reply in English myself to make things easier.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 2-04-2026, 10:41:21 »
Denk niet dat de mol in gevaar was, maar er stond wel 10k op het spel en dan wil je zeker in de frontlinie geraken.

Zolang de opdracht niet slaagt maakt het niet uit welke boekjes gered worden, want Yana en Yannis kiezen altijd blind 2 boekjes. Je kans om eruit te vliegen is gewoon 20%. Er was wel info over wie welk boekje heeft, maar dat hielp niet echt bij deze.

Volgens mij was je sowieso zeker van de groep als je boekje was binnengebracht, ongeacht de uitkomst van de opdracht. Gilles zei op een gegeven moment ook dat Maxim en Dries (of was het Wout i.p.v. Dries) sowieso al zeker waren van hun deelname op het moment dat de eerste 2 boekjes worden binnengebracht.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 2-04-2026, 10:43:00 »
Totally agree with your observation, but I wouldn’t rule anyone out just yet. We don’t know for sure whether the mole was actually in danger, and they didn’t explicitly say so, unlike last time a twist like this happened.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #37 Gepost op: 2-04-2026, 11:10:59 »
Karla voor nu.  ::jaja::
Maar het kan nog alle kanten op.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #38 Gepost op: 2-04-2026, 14:10:32 »
Mijn schot voor de boeg mollen waren Isabel en Maxim, dus tja....ik kan daar nog steeds achter staan  ::rofl::
Fantastische aflevering weer waarbij ze het zo neerzetten dat iedereen het kan zijn. Mijn molpunten gaan echter nog steeds volledig naar deze twee.
Meer L

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #39 Gepost op: 2-04-2026, 16:18:11 »
maXim