Ik vind het veel logischer dat je als kandidaat nog voor een 4e boekje gaat dan dat je dat als Mol doet.
Als kandidaat weet je immers niet welk boekje van jou is, dan wil je zo veel mogelijk binnenhalen om het risico van afvallen te verkleinen.
Als Mol wil je vooral alles op alles zetten om je eigen boekje binnen te halen. 1 boekje is te weinig want dat zou te veel opvallen, maar 2-3 boekjes is prima omdat je sowieso je eigen boekje erbij pakt.
Natuurlijk ligt het eraan hoe groot het risico was voor de Mol. Had de Mol net zoals bijvoorbeeld zijn of haar rol kunnen kwijtraken of niet?
Ik geloof wél dat de mol bij dit spel toch ook een behoorlijk risico liep, anders is de opzet van de opdracht vrijwel nutteloos.
Tuurlijk. Maar mocht hij, zoals Maxim, direct zijn boekje losmaken en daarna direct binnenlopen, dan valt het wel heel hard op natuurlijk. Hoe meer boekjes hij binnenhaalt, hoe minder toevallig het lijkt dat hij ook zijn eigen boekje redt.
Ik zie er momenteel nog niet direct een mol in, maar op basis van deze proef schrijf ik hem toch niet af. Hij zit wel echt in een heel goede positie. Mocht ik mol zijn zou ik toch ook graag als laatste gaan. Als je weet dat je boekje is gered door één van je voorgangers: prima, je hoeft nu enkel nog heel fanatiek te doen, maar één of twee boekjes niet redden en jouw opdracht is geslaagd.
Ik zou als mol zeker niet als eerste willen gaan, of als tweede. Want als Maxim de mol is en hij bevrijdt 2 boekjes, en Kristof slaagt erin om 4 boekjes te pakken, en Wout slaagt er ook in om 4 boekjes te pakken, dan is de opdracht geslaagd. Door als laatste te gaan heb je meer controle over het laten falen van de opdracht.
Als Wout er niet in slaagt om de boekjes binnen te brengen is het nog geen ramp: er zijn maar twee boekjes binnen gebracht, wat hem maar 25% kans geeft om af te vallen. En er is een kans op redemptie, en ik vermoed dat dat zal draaien rond de test, maar dat zullen we moeten afwachten.