Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Rallycar  (gelezen 5145 keer)

Offline Fernandel

• Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Rallycar
« Reactie #40 Gepost op: 16-04-2026, 12:23:37 »
De optie dat kandidaat Yana haar Mol Wout in de laatste auto wilde hebben sluit ik ook nog niet helemaal uit, dan zou Yana het fantastisch hebben gespeeld want ze dwingt Wout dan tot een mol-actie.

Bovenstaande houdt me bezig.

Yana verdenk ik alsnog niet.
In haar zie ik een heel resultaatgerichte kandidaat.
No-nonsense aanpak.

Waarom kiest ze zo resoluut voor Wout?
- Ziet ze in Wout echt een te vertrouwen kandidaat?
Ik denk dat het haar keuze is om voor het geld te gaan en ze Wout hiervan overtuigt.
Mogelijks is ze de mol op het spoor en heeft ze de info niet nodig. Zou kunnen.

- Ziet ze in Wout de mol en blokkeert ze hem hier inderdaad op een straffe wijze?
Tegelijk brengt ze alle andere kandidaten hiermee op een dwaalspoor. Zou kunnen.

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 16-04-2026, 17:02:43 »
Er is iets aan deze opdracht dat ik persoonlijk zeer interessant vind. Ik heb dit voor alle duidelijkheid niet zelf gevonden maar heb de toestemming van forumlid Molshoop_ om dit te plaatsen. Ik heb het proberen samenvatten (dus sorry als het te lang is  ;) )

Het gaat over productie en montagetechnische zaken. Alles is vooral gebaseerd op 1 specifiek screenschot.

Het gaat enkel over het Dokter Bibber spel dat gecombineerd wordt met de rallycross. Het zegt dus weinig over Wout en Yana.

De tekst met “Wie het meeste decibels produceert krijgt info over de Mol” zit enkel onder de 2 dopsleutels (zie printscreen met de tekst ook onder de rechtse dopsleutel).  Als ze deze hint te zien krijgen proberen ze zo veel mogelijk decibels te produceren door op de trompet te blazen.

De racers krijgen eerste enkel bas en drum. Door 1 tool uit het Dokter Bibber spel te krijgen, horen de racers piano . Bij de 2de tool gitaar en bij de 3de tool Zang.

Wat doet de montage ons geloven? Dat Isabel en Yannis amper 1 tool (de dopsleutel) uit te auto krijgen. En de voice over van GDC doet ons geloven dat Isabel snel na het dokterbibberen van de dopsleutel de hint kan lezen en gaat trompet spelen. Julie en Dries krijgen ook alleen piano te horen wat suggereert dat er maar 1 tool uit de auto werd gehaald.

Maar, wat zien we op dit screenschot? Drie tools waaronder 2 dopsleutels. Wat betekent dit? Uiteraard verloopt het Dokter Bibber spel en de rallycross niet simultaan. Dit gebeurt trouwens bij de meeste opdrachten wegens technische redenen. Dus het tijdschema van het Dokter Bibber spel wordt nadien toegepast op de rallycross. Als tools pas uit de auto werden gehaald (volgens het tijdschema) op het moment dat het racen reeds is gestopt (omdat ze het liedje juist hebben of Pedro heeft de auto aangereden) dan tonen ze die tools niet in de montage omdat dit chronologisch het meest logische is. Als ze ons meer tools tonen zouden we ook verwachten om meer muziek te horen (piano, gitaar, zang).

Dus het lijkt erop dat Isabel heel laat op de trompet gaat blazen en helemaal geen tijd heeft verspilt met het trompetten. En aangezien Julie en Dries enkel de piano horen wijst dit erop dat Julie tussen tool 1 en tool 2 reeds door Pedro werd aangereden.

Als we naar de andere 2 situaties kijken:

Dries en Julie halen redelijk snel 2 tools uit de auto maar nemen veel tijd bij de trompet waardoor er geen 3de tool wordt uitgehaald binnen een snelle tijd. De 2de tool is de dopsleutel.
Waarom? Abigail en Maxim horen geen zang.
Of Abigail en Maxim kennen het liedje snel. Kan mols zijn van Julie en Dries.

Abigail en Maxim halen super snel 2 tools tegelijkertijd uit de auto maar de 3de tool (de dopsleutel) duurt zeer lang en ze beginnen enorm laat aan de trompet.
Waarom? Yannis en Isabel horen geen zang.
Lijkt mij ook onmols. Of Yannis lang of kort rijdt weten we niet maar kent net voordat Pedro hen raakt het liedje.

Mijn mening over het tijdstip dat de dopsleutel uit de auto wordt gehaald:
Ik denk dat je als mol niet te veel tools snel uit de auto wil halen maar wel de dopsleutel met de hint wil vrijspelen. De dopsleutel als 3de tool is onmols. De dopsleutel als 1ste tool is Mols maar laat aan de trompet beginnen en een 2de en 3de  tool uit de auto halen is dan weer onmols want je collega kan eventueel snel een andere tool uit de auto halen. De dopsleutel als 2de tool uit de auto halen en geen 3de tool meer uit de auto halen kan ook mols zijn.

=> Maxim lijkt mij dus het meest onmols bij het dokterbibberen en Julie het meest mols
« Laatst bewerkt op: 16-04-2026, 17:37:55 door salb »

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 16-04-2026, 19:20:27 »
Nee geen gitaar bij Mama Mia. Dit heb ik niet voldoende gecheckt.   ::schaam::

Het lijkt Dries te zijn die de dopsleutel eruit heeft gehaald omdat hij die tekst als eerste voorleest. Maar blijkbaar hebben ze dus ook maar 1 tool uit de auto gehaald voordat Maxim en Abigail het liedje juist raden.

Zowaar Dries en Julie samen verdacht en bij het Dokter Bibber spel meer Dries. Bij het racen zou ik Julie zeggen (enkel in combinatie met het Dokter Bibber spel)

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 16-04-2026, 22:49:27 »
We weten niet het exacte tijdsverloop. Maar je kunt een inschatting maken.

Isabel en Yannis halen 3 tools uit de auto voordat ze de hint ontdekken. Isabel haalt als eerste de dopsleutel uit de auto en merkt de hint niet op. Yannis haalt 2 tools waarvan 1 dopsleutel uit de auto en ziet de hint ook niet. Opeens ziet Isabel de hint wel. Dit kan minuten later zijn tenzij Yannis heel goed Dokter Bibber kan spelen. Maar dan zou je verwachten dat Julie sneller Gitaar en Zang zou horen. Dus kan je vermoeden dat Yannis dit niet snel heeft gedaan of Julie wordt dus snel aangereden. Als Isabel dan de mol is laat je toch nooit een 3de tool door Yannis uit de auto halen? Dus beiden zijn hier zeer onmols bezig. Als Julie dan na 1 tool (tot Pianomuziek) reeds wordt aangereden door Pedro lijkt dit mij snel gebeurt te zijn.

En die uitspraak van Julie kan perfect Mols zijn en Dries heeft dit eventueel door.

Maar iedereen mag een andere interpretatie bedenken.  ;)

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 17-04-2026, 00:04:51 »
Ik kan een tip geven: bekijk welke tools er nog in de auto zitten wanneer Julie het oliekannetje uit de auto haalt.

(Iets dat ik weer niet zelf heb gevonden dus ga deze keer geen screenshot geven).

Ik zou stellen dat montage kan misleiden (naar de mol of finalisten ? )  ;)

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #45 Gepost op: 17-04-2026, 01:51:03 »
Je suggereert dus misleidende montage?
Dat zouden ze niet durven, hé  ::)

Ik herinner mij het eerste seizoen (van de herstart) waar ze alpaca's moesten vangen.
Als je daar de beelden bekeek, dan waren die zodanig door elkaar gegooid dat het precies een andere situatie was.
Op een vraag werd een ander antwoord geplakt en zo.

Montage is zeker een groot deel van het verdacht maken van kandidaten.
En dat doen ze algemeen meer bij spelers die lang in het spel blijven.

Omgekeerd is ook waar.
In de aflevering waar een speler afvalt, presteren ze vaak opmerkelijk goed bij de proeven. Het wordt alleszins op die manier belicht.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 17-04-2026, 06:15:03 »
Ik zal het toch al in een spoiler zetten. Maar hierna plaats ik enkel maar eigen vondsten.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 17-04-2026, 09:55:22 »
Oh, merci! Dat bespaart me het terugkijken. Mijn vermoeden dat er iets niet klopte was dus juist. Het is dus gefoefel met de montage. Om Dries (als Mol) te ‘beschermen? Of om Julie (als zij de Mol is) neer te zetten als een kandidaat, die als eerste een tool vrijspeelt en zo de mensen in de auto ‘helpt’, om te suggereren “Kijk eens hoe goed zij het doet”?

Ja inderdaad. Ik heb trouwens de bedenking dat Julie de tekst misschien opmerkt maar het Dries laat voorlezen?

We weten niets zeker maar wel iets meer dan wanneer we de montage gewoon zouden vertrouwen.

Het lijkt erop dat de Julie en Dries zelfs 4! tools uit die auto halen. Mogelijk tijdens/na het trompetten. En toch horen Abigail en Maxim enkel de piano. Zij moeten het liedje ook snel geraden hebben denk ik. Ik vind Maxim zijn voorsprong op Pedro op het moment dat hij in die banden rijdt eigenlijk nog groot.

Maar als de mol Wout of Yana is houd ik mij bezig met potentiële finalisten denk ik.

Kijk dit soort van speculeren waarvan veel zaken er volledig naast zullen zijn vind ik persoonlijk zeer leuk.  :D

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 17-04-2026, 11:25:52 »
In het geval Dries of Julie de mol zijn, hebben ze bij Dr. Bibber geen resultaat bereikt, want Abigail en Maxim vonden het liedje en wonnen 1 000 EUR.
Ze zijn zelfs niet de winnaar van de decibels en ze zijn bovendien pas als derde geëindigd met een slecht resultaat.
Als een van hen de mol is, is deze proef dubbel niet geslaagd.
Ze zouden kunnen zichzelf verdacht gemaakt hebben?

Julie vind ik als rallypiloot overtuigend rijden, zie ook de reacties van de anderen.
Om het liedje te raden, kiest ze Dries als co-piloot, Dries die meermaals getuigt van zijn muziekkennis.
Geen van beiden kunnen het liedje raden, maar het is vooral Dries die hier de mist in gaat, in mijn ogen.
Geen 1 000 EUR, maar evenzeer te wijten aan Dries, dan aan Julie.

De mol zouden ze wel kunnen zijn, net zoals ook anderen de mol zouden kunnen zijn.  :-\\

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 17-04-2026, 11:54:42 »
Enkel met pianomuziek. Dus hoezo hebben Julie en Dries het Dr. Bibber spel goed gedaan?

En de kans dat Julie snel werd aangereden is perfect mogelijk. Ook enkel pianomuziek. We weten dat Isabel en Yannis 3 tools uit de auto halen voordat ze op de trompet gaan spelen. Wanneer dit bij Julie en Dries het geval was kunnen we onmogelijk weten.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 17-04-2026, 12:46:55 »
Hun Dr. Bibberspel verhindert niet dat de twee in de auto het liedje raden dwz  + 1 000 EUR in de pot.
Ze blazen niet voldoende om de info over de mol tegen te houden dwz de info over de mol komt bij twee anderen terecht.

Eigenlijk bedoel ik enkel het bovenstaande.
De beelden bekijk ik later even  ::zwaai::

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 17-04-2026, 13:02:40 »
OK, het resultaat met de trompet zou je inderdaad bij de mol beter verwachten. Hierin vol ik je.

Maar om 6 van de 8 (of 4 van de 6 omdat Wout en Yana dit niet moeten doen) af te strepen is toch niet je bedoeling?

Als mol wil je waarschijnlijk eerder als 3de duo gaan zodat je gebrieft zou kunnen worden wat het te kloppen resultaat is? En dit lukt Maxim net niet.

Ik vind het moeilijk hoe je het best die decibelresultaten beoordeelt. (We weten nog niet hoe interessant die hint is)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #52 Gepost op: 17-04-2026, 13:19:47 »
Ja, ik zie het nu pas. Alle instrumenten liggen er twee keer, al vind ik die twee oliekannetjes wel wat verschillen.

Ik zag dus een kruissleutel, dat kan je ook wielsleutel noemen, want die dient toch om de wielen los te draaien, niet? Eerste letter W
Ik zag een oliekannetje of oliespuit. Eerste letter O
Ik zag een tang. Eerste letter T
Jammer dus dat die L-sleutel (of dopsleutel, zoals GDC die in voice-over noemt) geen andere naam heeft die met een U begint.

Anders hadden we dus als beginletters van die instrumenten W O U T. De naam van de Mol?

Helaas pindakaas. De zoektocht gaat verder! :)
Die tang is een accuklem, dat zou dus een A worden. Die sleutel noemt men inderdaad een wielsleutel of beter een wielmoersleutel.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 17-04-2026, 17:33:41 »
... op de wielmoersleutel aan de rechterkant staat een nummer in het staal geslagen en hetzelfde nummer staat ook op een witte sticker op die sleutel.
Op de andere stukken staat dit niet, mogelijks aan de onderzijde wel.

Zou dit nummer een fabricagenummer zijn     35370216   

(op 20.49 minuten nog te gaan)
« Laatst bewerkt op: 17-04-2026, 18:04:22 door Fernandel »

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #54 Gepost op: 17-04-2026, 22:23:44 »
Dus ja, ik ben niet zo naïef als jij met die emoji suggereert.  ;)
Zeker niet de bedoeling  ;)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 18-04-2026, 08:50:03 »
4 van de 6 streep ik echt niet af, zowel Julie als Dries kunnen de mol zijn.
Ik zou gewoon verwachten dat een mol zichzelf ergens beschermt en behoedt, want hij kan toch altijd een blunder begaan tijdens het geven van de info?
Maar de info over de mol zal inderdaad niet cruciaal zijn, denk ik, integendeel, soms drijft die de kandidaat nog verder de tunnel in.
We zien wel morgen, dan worden we al een pak wijzer  :D

« Reactie #56 Gepost op: 19-04-2026, 13:14:36 »
Wat vonden jullie van de vervormde stem die Wout en Yana in de auto te horen kregen?

De stem zei wel “Ik ben de Mol”, dus er wordt gesuggereerd dat dit de vervorming van de echte stem van de Mol is. Maar daarvoor vond ik wat die zei veel te goed verstaanbaar. Ook Yana en Wout leken de boodschap goed te verstaan, of zouden zij in de auto de tekst op een schermpje hebben kunnen meevolgen?

Voorheen (in de dagboeken van de Mol) werd de echte stem van de Mol altijd compleet onverstaanbaar gemaakt, zonder de tekst in schrift te kunnen meelezen had je geen idee wat er gezegd werd, het was onverstaanbaar ‘gebroebel’.

Nu leek het mij eerder een computer-gegenereerde stem die ze wat hebben vervormd. In de zin van: ze typen een tekst in, een spraakcomputer spreekt dat uit en dat stemgeluid wordt vervormd.

Ik denk niet dat wat we hoorden de vervormde echte stem van de Mol was. Daarvoor was de vervorming veel te licht.

De zwaar vervormde, onherkenbaar gemaakte stem van de Mol hebben we in de afleveringen nog maar één keer gehoord. Dat was in aflevering 1 toen de Mol bij Gilles kwam (zogenaamd 24 uur voor de eerste opdracht in het fort) en de taak kreeg twee kandidaten te kiezen om buiten de groep te zetten. Ook in de tweede teaser zat een heel kort stukje waarin de persoon in het speciale schutterspak (Yannis?) zei dat het pak hem als gegoten zat. Die vervorming zat er wellicht in omdat we niet mochten weten dat het Yannis was (want Yannis kenden we toen nog niet).

Ik vraag me af of ze zo zuinigjes omspringen met de vervormde stem van de Mol omdat de Mol van dit jaar een typische manier van spreken heeft waarbij vooral het ‘tempo’ waarmee hij/zij spreekt nogal opvalt? Maxim bijvoorbeeld spreekt voor mijn aanvoelen vrij snel en heeft nogal de neiging om sommige woorden half in te slikken (wat misschien komt omdat hij een West-Vlaming is?). Benieuwd of we de vervormde stem van de Mol ergens uitgebreider gaan horen.
Woorden inslikken is meer typsich Oost-Vlaams dan West-Vlaams volgens mij. Maar dat terzijde.. :)

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 19-04-2026, 19:01:24 »
Heb ik niet ergens gelezen dat Maxim een West-Vlaming is die momenteel in Gent woont om redenen van studies / werk  ::tandpastasmiley::, maar dit weet ik niet 100% zeker  ???