Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto  (gelezen 4229 keer)

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #20 Gepost op: 30-03-2026, 21:29:31 »
Zalige opracht. Wally, De Kampioenen kijken en port opvangen en dat combineren en met elkaar in verbinding zetten. Geweldig creatief werk  ::bravo::
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 30-03-2026, 22:17:23 »
Klopt, Klaartje: fles 9 werd door hen nooit als kanshebber gezien. Maar op basis van de hints van de andere kandidaten konden ze de flessen 6, 8 en 9 ook niet definitief uitsluiten.

Wat onduidelijk blijft, is wie uiteindelijk bepaalde welke fles van de drie overgebleven opties werd geëlimineerd: de bardame of de heren zelf.

Scenario 1:
De bardame kiest welke fles afvalt. In dat geval had zij ook fles 9 kunnen elimineren. Vervolgens moeten de heren kiezen tussen fles 6 en 8. Die keuze is dan cruciaal, want daarmee kunnen ze het verschil maken tussen goed zitten of niet — en dus ook tussen wel of niet Mols handelen.

Scenario 2:
De heren bepalen zelf welke fles ze elimineren. Dan ligt het voor de hand dat ze fles 6 of 8 laten wegstrepen, zodat ze zekerheid creëren tussen de twee overgebleven opties. Vanuit molperspectief is dat nog enigszins te verklaren: je verliest €500, en daarna heb je geen invloed meer op de uitkomst. Je kunt dan niet alsnog de foute fles doorduwen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #22 Gepost op: 30-03-2026, 22:33:57 »
De mol zal de eerste dag en beetje geld willen verdienen, en allee, €1700 waar de dag ervoor €10.000 uit de pot is gebleven.
De mol heeft geholpen met uitkomen op fles 8. heel makkelijk te beinvloeden. Ik vraag me af of een kandidaat het geschreeuw zou hebben opgemerkt, dat kan op voorkennis wijzen. Laat dat onderdeel lukken, want dan kom je onverdachter over op de boot omdat je immers door kandidaten op de juiste wordt gebracht. Kristof of Yannis meest verdacht hier.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2026, 14:05:46 door Mollem »

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 30-03-2026, 22:37:50 »
Maar wel risicovol dan, want Kristof en Yannis weten niet of bijvoorbeeld alle Wally's gespot zijn.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #24 Gepost op: 30-03-2026, 22:45:10 »
Ik zat te denken aan codetaal, of iets waardoor ze op de boot kunnen weten hoeveel wallys’ er zijn geraden maar dat lijkt me bijna uitgesloten. worst case was €3700 in de pot maar ik denk dat alle wally’s vinden schieronmogelijk was, zoals bleek, en de kandidaten hebben echt hun best gedaan en zich totaal in het zweet gewerkt.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 30-03-2026, 22:52:28 »
Ze gingen toch telkens over de Wally's met de verrekijker. Iets minder chaos en het was gelukt. Onmogelijk lijkt het me alleszins niet.

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 31-03-2026, 13:05:12 »
Mij leek het vinden van die Wally's ook niet zo enorm moeilijk, in ieder geval lang niet onmogelijk. De quizvragen waren goed te doen, zeker met de informatie dat het antwoord een letter-cijfer combinatie moet zijn. Dan is het een kwestie van een ijkpunt zoeken bij dat betreffende vakje en daar scannen met de verrekijker, wat bij de enige gevonden Wally ook best vlot lukt. Het ging alleen al mis bij het beantwoorden van de vragen, waarin met name Yana een negatieve rol vertolkte.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #27 Gepost op: 31-03-2026, 14:27:32 »
Ik zou het statief stiekem strak afstellen. Probeer dan nog maar eens een vloeiende beweging te maken met je telelens.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 31-03-2026, 14:34:11 »

Wat onduidelijk blijft, is wie uiteindelijk bepaalde welke fles van de drie overgebleven opties werd geëlimineerd: de bardame of de heren zelf.

Scenario 1:
De bardame kiest welke fles afvalt. In dat geval had zij ook fles 9 kunnen elimineren. Vervolgens moeten de heren kiezen tussen fles 6 en 8. Die keuze is dan cruciaal, want daarmee kunnen ze het verschil maken tussen goed zitten of niet — en dus ook tussen wel of niet Mols handelen.

Scenario 2:
De heren bepalen zelf welke fles ze elimineren. Dan ligt het voor de hand dat ze fles 6 of 8 laten wegstrepen, zodat ze zekerheid creëren tussen de twee overgebleven opties. Vanuit molperspectief is dat nog enigszins te verklaren: je verliest €500, en daarna heb je geen invloed meer op de uitkomst. Je kunt dan niet alsnog de foute fles doorduwen.

Ik denk dat zij zelf eerst fles 9 kunnen elimineren, net zoals ze ook alle andere flessen hebben geëlimineerd op basis van de info die zij kregen. En daarna kunnen ze nog 500€ betalen aan Pascale om 6 of 8 te elemineren.
I was blind but now I can see

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #29 Gepost op: 31-03-2026, 15:08:42 »
Isabelle toch ook verdacht met haar veel te snelle bewegingen, en zo €1000 mis laten lopen...

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #30 Gepost op: 31-03-2026, 15:31:35 »
Ik zou het statief stiekem strak afstellen. Probeer dan nog maar eens een vloeiende beweging te maken met je telelens.

Isabelle toch ook verdacht met haar veel te snelle bewegingen, en zo €1000 mis laten lopen...

Vind ik ook, maar dat werd wel door GDC in de voice-over nogal uitdrukkelijk benoemd. Dan is die ‘actie’ van Isabel voor mij weer net iets minder verdacht. Maar het effect is hetzelfde: geen Wally gezien, weer 1000 euro niet verdiend.

Oorzaak en gevolg? Wie keek als eerste de hele tijd door die lens totdat Yana en Isabel terug waren? Dat was Maxim. Niks gespot, maar misschien wel een statief wieltje gedraaid?
Wie ging snel de boot zoeken toen het derde antwoord net binnen was en Wally gespot kon worden? Maxim. Lijkt goed bezig, maar die 1000 is wel weg.

Offline HanMic

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 1-04-2026, 11:40:27 »
Ik denk dat zij zelf eerst fles 9 kunnen elimineren, net zoals ze ook alle andere flessen hebben geëlimineerd op basis van de info die zij kregen. En daarna kunnen ze nog 500€ betalen aan Pascale om 6 of 8 te elemineren.

Maar dan ga je er van uit dat zij de optie hadden om een fles aan te geven, want er waren nog meerdere opties. Als de keuze volledig bij Pascale lag, kan het zijn dat 6 en 8 overbleven, waartussen de kandidaten dan moeten kiezen en goed gekozen hebben. Als ze 6 of 8 elimineerde, zal de beslissing makkelijker geweest zijn gezien er dan maar 1 fles over blijft van hun shortlist. We hebben dit niet te zien gekregen, dus het is raden naar wat er gebeurd is en waarom het niet in beeld gekomen is.

Sowieso was het verstandig om de hint te nemen, misschien zelfs nog meer als kandidaat dan als mol. Als mol weet je dat de kans groot is dat met de hint het goede antwoord komt, terwijl wanneer je meer opties laat de kans groter is dat de verkeerde fles gekozen wordt en niets gewonnen wordt. Maar stel dat de mol daar zat, kan ik me evengoed voorstellen dat die blij is met de extra 500 uit de pot en dan op de goede fles te landen om wat punten te scoren. Er was tenslotte nog niets verdiend en er mag wel iets in de pot komen.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 1-04-2026, 13:56:45 »
Maar dan ga je er van uit dat zij de optie hadden om een fles aan te geven, want er waren nog meerdere opties. Als de keuze volledig bij Pascale lag, kan het zijn dat 6 en 8 overbleven, waartussen de kandidaten dan moeten kiezen en goed gekozen hebben. Als ze 6 of 8 elimineerde, zal de beslissing makkelijker geweest zijn gezien er dan maar 1 fles over blijft van hun shortlist. We hebben dit niet te zien gekregen, dus het is raden naar wat er gebeurd is en waarom het niet in beeld gekomen is.

Over hoe het elimineren van een fles in z'n werk ging hebben we inderdaad te weinig informatie.

Op het ogenblik dat ze beslissen om te elimineren staan er nog drie flessen, 6, 8 en 9 (de drie flessen waarvan de andere kandidaten nog niet hadden gezegd dat ze fout waren).
Het meest logische zou zijn dat ze ook nog zelf flessen mochten elimineren door te proeven, dus dat ze zelf eerst fles 9 elimineren en dan Pascale een van de flessen 6 en 8 laten elimineren.
Dat we het niet gezien hebben is volgens mij vooral om ook voor de kijker de spanning er in te houden of het geld al dan niet zou worden verdiend.

Offline HanMic

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 1-04-2026, 19:10:59 »
Het meest logische zou zijn dat ze ook nog zelf flessen mochten elimineren door te proeven, dus dat ze zelf eerst fles 9 elimineren en dan Pascale een van de flessen 6 en 8 laten elimineren.
Dat we het niet gezien hebben is volgens mij vooral om ook voor de kijker de spanning er in te houden of het geld al dan niet zou worden verdiend.

Dat zou ik dan weer niet logisch vinden. Het hele punt van de opdracht was dat ze bestellingen van Carmen moesten zoeken om te mogen drinken en zo flessen te elimineren. Als ze daarna nog van overgebleven flessen mogen proeven die ze niet vrijgespeeld hebben, had het stuk ervoor weinig zin.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 1-04-2026, 20:12:28 »
Dat zou ik dan weer niet logisch vinden. Het hele punt van de opdracht was dat ze bestellingen van Carmen moesten zoeken om te mogen drinken en zo flessen te elimineren. Als ze daarna nog van overgebleven flessen mogen proeven die ze niet vrijgespeeld hebben, had het stuk ervoor weinig zin.

Dat volg ik.  Maar weten we (zeker) of ze fles 9 wel of niet al hadden geproefd?
Mij lijkt het dat alle (zes) flessen werden weggenomen die de andere kandidaten als 'fout' hadden aangeduid.
Maar als ze fles 9 niet hebben geproefd, dan zou het inderdaad vreemd zijn indien ze die zelf al mochten elimineren alvorens Pascale een fles elimineerde.

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 2-04-2026, 19:55:52 »
Als ze simpelweg niet voldoende videofragmenten vonden, dan is er nooit porto geserveerd uit fles 9.

Offline moguraa

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 3-04-2026, 03:34:06 »
Misschien kun je zelfs zeggen dat de mol voorkennis had over op welke cd's de porto bestelling te horen was. In dat geval kun je er zelfs voor zorgen dat dat veel te lang duurt.
De positie op de boot was wel perfect voor een mol, maar het voelt niet alsof daar gebruik van is gemaakt. Wel vreemd dat niemand echt hapte naar die positie na het telefoontje van GDC.

Offline wouterv

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #37 Gepost op: 3-04-2026, 08:28:00 »
Als ze simpelweg niet voldoende videofragmenten vonden, dan is er nooit porto geserveerd uit fles 9.

Er zijn 273 afleveringen van fc de kampioenen. In elke afleveringen komt meerdere keren het café voor.
Ze zullen geen fragmenten te kort komen. (het porto drinken is ook een terugkerend ding, dat was Carmen haar ding. Ze dronk niets anders)
klaar voor de strijd

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 3-04-2026, 11:20:56 »
Ja, maar het kost wel tijd en ondertussen vaart de boot verder. Ze konden dus niet onbeperkt video's blijven bekijken.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 3-04-2026, 13:00:37 »
Er zijn 273 afleveringen van fc de kampioenen. In elke afleveringen komt meerdere keren het café voor.
Ze zullen geen fragmenten te kort komen. (het porto drinken is ook een terugkerend ding, dat was Carmen haar ding. Ze dronk niets anders)

Ja, maar beginnen bij seizoen 1, aflevering 1 vond ik wel niet slim.
In de eerste afleveringen/seizoenen van een sitcom worden uw hoofdrolspelers nog gevormd en hun catchphrases zijn dus vaak nog onbestaande. Als je uit meer dan 20 seizoenen kan kiezen zou ik daarom starten bij seizoen 8 ofzo.
Stel je voor dat het niet FC De Kampioenen was, maar Friends, en je mag Porto bestellen wanneer Joey 'How are you doing' zegt...ik acht de kans heel klein dat dit in seizoen 1 überhaupt één keer wordt gezegd en al zeker niet in de eerste afleveringen.
I was blind but now I can see