Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto  (gelezen 3699 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #40 Gepost op: 3-04-2026, 17:29:50 »
Bij DVD1 afl.1 is heel logisch. Vervolgens snel doorspoelen naar caféscenes. Om met Ellie Lust (je port) te spreken, zoeken met de klok mee; prima. Als de mol in dit duo zit, is het ook om een beetje geld in de pot te krijgen, en om onverdacht te blijven (met mogelijk de aangeschoten staat van het portdrinken als uitstekende dekmante om toch nog een verkeerde port te kiezen.
Als Kristof en Yannis kandidaten zijn, hebben ze het uiteraard best prima gedaan, met hier een daar een verdachte actie -portkeuze, kandidaten op de brug niet horen/verkeerd verstaan- om de ander om te tuin te proberen te leiden.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #41 Gepost op: 4-04-2026, 18:34:41 »
Veruit de beste molpositie vind ik op de brug met het spotten van Wally. Daar is de meeste geld te verdienen en kun je het gemakkelijkst mollen. In de boot met de porto's lijkt een sleutelpositie maar valt erg op als er iets fouts gedaan wordt, temeer omdat de mol niet teveel mag drinken. Het verkeerd vullen van de wijnglazen valt ook erg op en levert slechts enkele honderden euro verlies. De mol zoek ik dan bij:
Isabel   
Karla   
Maxim   
Yana

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #42 Gepost op: 4-04-2026, 19:20:11 »
Veruit de beste molpositie vind ik op de brug met het spotten van Wally. Daar is de meeste geld te verdienen en kun je het gemakkelijkst mollen. In de boot met de porto's lijkt een sleutelpositie maar valt erg op als er iets fouts gedaan wordt, temeer omdat de mol niet teveel mag drinken. Het verkeerd vullen van de wijnglazen valt ook erg op en levert slechts enkele honderden euro verlies. De mol zoek ik dan bij:
Isabel   
Karla   
Maxim   
Yana
Leek mij ook de beste positie, maar..... 
 
Gilles vroeg hierbij naar 4 kandidaten met een scherpe blik. Niks voor een Mol, toch?  ::)
De leepste snor van het land

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #43 Gepost op: 5-04-2026, 00:13:38 »
...
In de boot met de porto's lijkt een sleutelpositie maar valt erg op als er iets fouts gedaan wordt, temeer omdat de mol niet teveel mag drinken.
...

Maar in die positie (op de boot) had de mol toch juist min of meer een 'license to drink'?
Omdat zorgvuldig (lees: veel) proeven van de diverse porto's in deze opdracht is vereist?
Winnaar Klassiekers Pool 2023/2026, Realitynet F1 Manager 2025

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #44 Gepost op: 19-04-2026, 00:27:06 »
Ik ging nog even terug hiernaar en het is toch opmerkelijk dat Yana summiere informatie geeft over wat zij ziet door het kijkgat, benedenaan de brug (Wally's spotten). Van iemand met Junior-brevet paracommando's en heden werkend als adviseur in de IT-sector verwacht ik wel meer dan zo'n summiere omschrijving.

Bij het eerste plaatje zit Yana op de schouders van Isabel en zegt ze alleen "Robot R2" en ziet de invulpuntjes "R2-.." niet en geeft geen omschrijving van de robot aan Isabel. Blijkbaar kent Yana R2-D2 uit Star Wars niet blijkt uit de discussie met Isabel, wat goed zou kunnen, maar dan had ik toch verwacht dat ze robot zou omschrijven aan Isabel. Hoopte Yana dat R2 als rasterlocatie gekozen zou worden en niet D2? Er lijkt ook een stukje discussie te zijn weggeknipt voordat Isabel roept "R2-D2!" op nogal felle toon tegen Yana. Die discussie heeft wellicht toch langer geduurd dan wij zien op beeld. Dankzij Isabel wordt correct D2 gekozen als coordinaat.

Bij het tweede plaatje zit Yana op de schouders van Maxim om door het kijkgat te kijken en zegt ze "Het is een organisatie van landen met de Amerikaanse vlag". In eerste instantie noemt ze geen andere vlaggen die toch ook duidelijk te zien zijn. Ze zegt vervolgens ".. Het is iets met een U of F. Maxim weet het ook niet en dan komt Yana pas met het benoemen van andere vlaggen en dat 't 7 landen zijn. Ook hier lijkt de discussie wel langer te hebben geduurd en is er wellicht in geknipt en lijkt Yana dan "G7" als correct antwoord te geven, maar wellicht is dat Maxim geweest en is dat weggeknipt. Maar misschien hoopte Yana ook hier dat Maxim dan akkoord zou kunnen gaan met F7 of U7 of zoiets.


Winnaar Klassiekers Pool 2023/2026, Realitynet F1 Manager 2025

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #45 Gepost op: 19-04-2026, 01:02:58 »
Ik ging nog even terug hiernaar en het is toch opmerkelijk dat Yana summiere informatie geeft over wat zij ziet door het kijkgat, benedenaan de brug (Wally's spotten). Van iemand met Junior-brevet paracommando's en heden werkend als adviseur in de IT-sector verwacht ik wel meer dan zo'n summiere omschrijving.

Bij het eerste plaatje zit Yana op de schouders van Isabel en zegt ze alleen "Robot R2" en ziet de invulpuntjes "R2-.." niet en geeft geen omschrijving van de robot aan Isabel. Blijkbaar kent Yana R2-D2 uit Star Wars niet blijkt uit de discussie met Isabel, wat goed zou kunnen, maar dan had ik toch verwacht dat ze robot zou omschrijven aan Isabel. Hoopte Yana dat R2 als rasterlocatie gekozen zou worden en niet D2? Er lijkt ook een stukje discussie te zijn weggeknipt voordat Isabel roept "R2-D2!" op nogal felle toon tegen Yana. Die discussie heeft wellicht toch langer geduurd dan wij zien op beeld. Dankzij Isabel wordt correct D2 gekozen als coordinaat.

Bij het tweede plaatje zit Yana op de schouders van Maxim om door het kijkgat te kijken en zegt ze "Het is een organisatie van landen met de Amerikaanse vlag". In eerste instantie noemt ze geen andere vlaggen die toch ook duidelijk te zien zijn. Ze zegt vervolgens ".. Het is iets met een U of F. Maxim weet het ook niet en dan komt Yana pas met het benoemen van andere vlaggen en dat 't 7 landen zijn. Ook hier lijkt de discussie wel langer te hebben geduurd en is er wellicht in geknipt en lijkt Yana dan "G7" als correct antwoord te geven, maar wellicht is dat Maxim geweest en is dat weggeknipt. Maar misschien hoopte Yana ook hier dat Maxim dan akkoord zou kunnen gaan met F7 of U7 of zoiets.



Ik vind het sowieso vrij ongeloofwaardig dat ze zogezegd R2D2 niet kent. Ik heb Star Wars nog nooit gezien maar kende die robot ook bij naam. Maar wellicht was ze aan het testen.

Wat ik wel opvallend vond is dat ze R2 echt probeert door te drukken. Als je medespeler het goede antwoord weet, ga je dan als Mol alsnog door in het foute antwoord?

Aan de andere kant, ik heb bij Yana af en toe wel het gevoel dat ze zich wat dommer voordoet dan ze in werkelijkheid is  (alvast sorry mocht ze niet de Mol zijn). Dus ja ze blijft hoog op mijn verdachtenlijstje staan.   ::vergroot::
De leepste snor van het land

Offline Smilin Jack

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Porto
« Reactie #46 Gepost op: 19-04-2026, 13:44:00 »
Ik ging nog even terug hiernaar en het is toch opmerkelijk dat Yana summiere informatie geeft over wat zij ziet door het kijkgat, benedenaan de brug (Wally's spotten). Van iemand met Junior-brevet paracommando's en heden werkend als adviseur in de IT-sector verwacht ik wel meer dan zo'n summiere omschrijving.

Bij het eerste plaatje zit Yana op de schouders van Isabel en zegt ze alleen "Robot R2" en ziet de invulpuntjes "R2-.." niet en geeft geen omschrijving van de robot aan Isabel. Blijkbaar kent Yana R2-D2 uit Star Wars niet blijkt uit de discussie met Isabel, wat goed zou kunnen, maar dan had ik toch verwacht dat ze robot zou omschrijven aan Isabel. Hoopte Yana dat R2 als rasterlocatie gekozen zou worden en niet D2? Er lijkt ook een stukje discussie te zijn weggeknipt voordat Isabel roept "R2-D2!" op nogal felle toon tegen Yana. Die discussie heeft wellicht toch langer geduurd dan wij zien op beeld. Dankzij Isabel wordt correct D2 gekozen als coordinaat.

Bij het tweede plaatje zit Yana op de schouders van Maxim om door het kijkgat te kijken en zegt ze "Het is een organisatie van landen met de Amerikaanse vlag". In eerste instantie noemt ze geen andere vlaggen die toch ook duidelijk te zien zijn. Ze zegt vervolgens ".. Het is iets met een U of F. Maxim weet het ook niet en dan komt Yana pas met het benoemen van andere vlaggen en dat 't 7 landen zijn. Ook hier lijkt de discussie wel langer te hebben geduurd en is er wellicht in geknipt en lijkt Yana dan "G7" als correct antwoord te geven, maar wellicht is dat Maxim geweest en is dat weggeknipt. Maar misschien hoopte Yana ook hier dat Maxim dan akkoord zou kunnen gaan met F7 of U7 of zoiets.




Yana is in die proef inderdaad heel verdacht (of wordt toch zo voorgesteld).

Ze stelt zelf voor om naar beneden te gaan voor de eerste tip en lijkt Isabel te kiezen om met haar mee te gaan (terwijl Maxim misschien iets logischer was zodat Isabel nog wat kon rusten).
Bij "Robot R2" plaatst ze onmiddellijk haar vinger op het raster in R2, toevallig (?) een perfecte plaats om Wally te zetten (op het puntje van een steiger, D2 is een veel minder logische plaats).
Wanneer Isabel dan met R2-D2 komt houdt Yana zich nog wat van de domme ("Wat zouden we dan hier kunnen zeggen?").
Dus op zich een goed voor te bereiden molactie: ga als eerste naar beneden, kijk door de kijker en zeg 'robot R2', plaats je vinger op R2 op het raster, en klaar is kees.
Maar dat was dus buiten Isabel gerekend.

Ook bij de tweede tip gaat ze mee naar beneden en stelt voor om te kijken (op zich niet onlogisch dat zij op de schouders van Maxim ging zitten ipv omgekeerd).  Eerst zegt ze over de organisatie van landen "iets met U, zeker?  Of F."  Uiteindelijk zegt ze zelf wel dat het 7 landen zijn en komt ze zelf op het juiste antwoord.  Dat hoeft een mol niet te doen.

Alleen doet Yana (indien ze de mol zou zijn) ogenschijnlijk niet veel moeite om zeker bij de 'sherpe blik' te geraken.
Julie kiest als eerste voor 'hoofd gebruiken'.
Dries zegt dat hij geen scherpe blik heeft.
Maxim stelt voor dat hij 'scherpe blik' zal doen, waarop Karla zegt "ik ook", gevolgd door Isabel die zegt "ik ook" en tenslotte Yana die zegt "en ik ook".  Yana kiest dus voor het laatste plaatsje in deze groep.
Daarop zegt Karla: "Dus nog twee voor de boot."  Hierop zeggen Yannis en Kristof dat ze dat wel willen doen.
Hoe Maïté en Wout bij de groep 'hoofd gebruiken' terecht komen krijgen we niet te zien.  Bleven ze nog met twee over, of hebben ze er bewust voor gekozen (en zo ja, wanneer)?