Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Abigail vs. Vincent  (gelezen 3618 keer)

Offline MarcH

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Abigail vs. Vincent
« Reactie #20 Gepost op: 6-04-2026, 01:15:02 »
Kan iemand de juiste volgorde van de stemming nog eens weergeven?

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #21 Gepost op: 6-04-2026, 01:28:13 »
Hoezo een theoretische mogelijkheid? De mol krijgt gewoon daar groen, zelfs als de ander 2 pasvragen had gekregen.
Hoezo de mol krijgt gewoon daar groen? Het moet een faire strijd zijn dus de mol moet ook echt de test invullen, dat je die foutloos maakt wil nog niet zeggen dat de ander hem niet ook foutloos kan maken. Dit is heel anders als met Comfort die een rood scherm had gehad en terug kon keren. Dat was een strijd tegen zichzelf zogezegd, dus niet een echte strijd.
:)

« Reactie #22 Gepost op: 6-04-2026, 02:48:17 »
Kan iemand de juiste volgorde van de stemming nog eens weergeven?
Degene die stemmen op Abigail en - 2000 (Isabel, Dries, Wout, Yannis, Maxim).
Degene die op Vincent stemmen (Yana, Julie). 

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 6-04-2026, 10:27:55 »
Lo heeft gelijk dat er een theoretische kans is dat de niet-mol ook 20 vragen goed beantwoordt.

Ter indicatie: bij 20 vragen met vier keuzemogelijkheden en puur gokken is die kans als ik het goed bereken 0,25^20 = 0,00000000000091. Als die kandidaat twee pasvragen heeft wordt zijn kans op een perfect ingevulde test vergroot tot 0,000000000015. Nu zijn er vragen met meer- en met minder keuzemogelijkheden, maar laten we het erop houden dat de kans zo klein is dat je van praktisch waterdichtheid kan spreken. Bij een waterdichte emmer heb je ook een theoretische kans dat die emmer ineens uit elkaar spat, maar die is net zo verwaarloosbaar als deze cijfers  ;).

Áls de mol via deze route uit het spel zou zijn gegaan en er weer in zou komen zou dat , naar mijn mening, wel met de koffer met mingeld moeten zijn en dat is natuurlijk gebeurd. De kans dat de mol níet bij deze twee kandidaten zat (er wederom van uitgaande dat de molboekjes echt willekeurig getrokken zijn, maar daar ga ik wel vanuit, ik zie weinig meerwaarde om daarmee te sjoemelen), is natuurlijk veel groter dan dat de mol hier wel zat.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 6-04-2026, 11:15:30 »
Heel leuk, die theoretische kansberekening voor een perfecte score van 20 op 20 bij gewoon alle vragen ‘gokken’. Ik kreeg de nullen achter de komma niet geteld, dan weet je dat het zo goed als nooit gaat lukken. Vergeet ook niet dat het selectiecriterium bij een gelijkspel (beiden dezelfde score) in de test de tijd is! Wie van de twee (A of V) de test het traagst heeft gemaakt bij een gelijke stand krijgt het rode scherm.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 11:18:22 door Klaartje76 »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #25 Gepost op: 6-04-2026, 11:29:35 »
Zo kan je je er wel heel makkelijk vanaf maken..... het principe is dat deze opdracht om de mol terug in het spel te forceren aan alle kanten rammelt. Ergo, de mol zit niet bij die twee, ergo Abigail is niet de mol, anders had de opdracht wel ff iets beter in elkaar gestoken (a la Comfort). En dat had makkelijk gekund op het moment dat je weet dat de mol per ongeluk bij de 2 zit.

Vergis je niet, Gilles en zijn maten laten zich altijd voorop staan hoe eerlijk zij het spel spelen, ik kan me dat nog goed heugen van de chat die wij met hem hadden na het jaar van Comfort.
:)

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 6-04-2026, 11:50:37 »
In de ‘discussie’ van wie ze gingen kiezen (A of V) vond ik Yannis iets heel geks zeggen. Hij beweerde dat “Vincent veel zenuwachtiger was dan in de eerste proef”. Pardon Yannis? Hoe zo? Jij hebt hem niet eens gezien in de openingsopdracht! Je zag hem pas na afloop, heel even op het strand, waar Vincent eigenlijk alleen maar op het molboekjesverdict aan het wachten was. Dus ik vind die quote van Yannis een heel vreemde uitspraak, ook sturend richting Abigail en de -2000 en dus vrij Mols.

Voorts viel me op dat Maxim iets zei over Vincents pleidooi (“dat is een wanhoopspoging”). Zoiets heb ik Mol Senne in Sicilië letterlijk ook horen zeggen bij de opdracht met de Ape’s, een vergelijkbare opdracht.

Offline Mollenjager-DT

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 6-04-2026, 12:03:07 »
Hoezo de mol krijgt gewoon daar groen? Het moet een faire strijd zijn dus de mol moet ook echt de test invullen, dat je die foutloos maakt wil nog niet zeggen dat de ander hem niet ook foutloos kan maken. Dit is heel anders als met Comfort die een rood scherm had gehad en terug kon keren. Dat was een strijd tegen zichzelf zogezegd, dus niet een echte strijd.

Zo kan je je er wel heel makkelijk vanaf maken..... het principe is dat deze opdracht om de mol terug in het spel te forceren aan alle kanten rammelt. Ergo, de mol zit niet bij die twee, ergo Abigail is niet de mol, anders had de opdracht wel ff iets beter in elkaar gestoken (a la Comfort). En dat had makkelijk gekund op het moment dat je weet dat de mol per ongeluk bij de 2 zit.

Vergis je niet, Gilles en zijn maten laten zich altijd voorop staan hoe eerlijk zij het spel spelen, ik kan me dat nog goed heugen van de chat die wij met hem hadden na het jaar van Comfort.

Ik vond de opdracht met Comfort die het rode scherm kreeg veel oneerlijker dan deze, maar goed, dat is ieder zijn mening natuurlijk. Deze opdracht was weldegelijk waterdicht, zoals anderen hier ook al aangehaald hebben voor mij. Zelfs al is er een kans dat de andere kandidaat de test ook volledig juist invult, zal de mol altijd doorgaan. Dat is gewoon de definitie van het programma. Daarnaast is het toch hoogst onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk, dat een kandidaat die amper de namen van alle kandidaten kent en niets van de opdrachten heeft meegemaakt de test foutloos invult. Abigail kan 100% zeker nog de mol zijn. De kans dat de mol per ongeluk bij de twee afvallers op het strand zou zeten is vele malen groter dan de kans dat de mol hier nog zou afvallen.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 6-04-2026, 12:45:22 »
Zelfs al vul je de test net als de Mol 20/20 in, je moet niet vergeten dat tijd ook een rol speelt. En je gaat als Mol een test over jezelf natuurlijk veel sneller invullen dan iemand anders dat over jou doet, zeker als er nog zoveel keuzemogelijkheden tussen zitten.

Het probleem wat ik bij deze opdracht zie is het volgende: stel dat Vincent denkt dat Abigail de Mol is. Dan zou het eigenlijk 0% zin hebben om de test op haar in te vullen, omdat je redelijk zeker bent dat je de test van de Mol toch niet gaat winnen. Vincent had dus de enige van de hele groep kunnen zijn die had geweten wie de Mol was, en toch moeten afvallen. Alleen daarom al hoop ik dat de Mol absoluut niet bij de 2 afvallers mocht zitten.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 12:50:56 door Reflektor »
De leepste snor van het land

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 6-04-2026, 13:57:47 »
Ik snap wat jullie allemaal bedoelen en het voelt inderdaad maar heel beperkt eerlijk als Abigail de mol zou zijn en Vincent daarom automatisch af zou vallen. Ik denk wel dat ik het in ieder geval nóg veel oneerlijker zou vinden als er op het strand doorgestoken kaart was en er niet op een eerlijke manier is gekozen uit de boekjes, waardoor de mol automatisch niet op het eiland achterbleef.
Van de twee niet-eerlijke scenario's gaat mijn persoonlijke voorkeur toch wel echt uit naar het idee dat de mol mogelijk uit het spel kon liggen, maar áls dat zou gebeuren, de mol sowieso de test over zichzelf beter zou maken dan de andere afgevallen kandidaat.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #30 Gepost op: 6-04-2026, 14:49:57 »
Volgens mij is het gewoon vrij simpel.
Het was niet het gewenste scenario dat de mol in deze positie zou belanden. Maar als het zou gebeuren, moest de mol er hoe dan ook terug kunnen keren. In dat geval is de test er puur voor de show. Als Abigail de mol is, zou ze hier sowieso een groen scherm krijgen.

Sure, er is een kleine kans dat Vincent per ongeluk alle twintig vragen in no-time goed zou hebben. Maar dat is volgens mij totaal onrealistisch. Ik denk wel dat de mol de test hier zo goed mogelijk zou maken, maar dat hier in principe de 'normale' regels gelden van een eliminatie: de mol krijgt een groen scherm onafhankelijk van hoe goed of slecht hij de test heeft gemaakt. Het is alleen heel zuur voor Vincent als Abigail de mol blijkt. Maar ik kan me voorstellen dat deze opdracht puur diende als back-up voor de mol.

Het rode scherm van Comfort was meer een soort twist, die ze zo eerlijk mogelijk hebben geprobeerd te laten verlopen. Maar ook daar zat een probleem: wat als Comfort de test als een-na-slechtste had gemaakt en degene met het rode scherm daarna voorbij Comfort kwam? Je gaat me echt niet vertellen dat ze de mol naar huis zouden sturen. Dan had ze gewoon een groen scherm gekregen met het minste aantal vragen goed.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #31 Gepost op: 6-04-2026, 15:05:00 »
De discussie in dit topic is precies de reden dat ik dit soort twists niet echt lan waarderen. Ik vind het jammer dat een deelnemer zonder dat hij daar zelf echt iets aan kan doen direct uit het spel gegooid wordt. Los van dat twisten met de test het basisformat (zoek de mol, alleen als je het minste weet verlaat je het spel) zwakker maken. Ik verwacht niet dat Vincent nog een kans krijgt, hij heeft inderdaad al meer meegemaakt dan Jens een paar jaar geleden.

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 6-04-2026, 15:28:52 »
De detailvraag van Maxim aan Vincent: "In hoeveel seconden heb je dat precies gedaan?". En nadien vinden ze het vreemd dat Vincent te veel details in zijn uitleg geeft.  ::)

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #33 Gepost op: 6-04-2026, 15:39:14 »
Je kan als mol inderdaad nog best wel de conversatie sturen. Als je eerst Abigail vraagt hoe ze de kurk los heeft gekregen, kan Vincent daarna alleen nog het antwoord kopiëren. Dan kom je al snel minder geloofwaardig over. En als je het momentum tegen hebt, beginnen de zenuwen en frustraties toe te nemen, wat alleen maar in je nadeel werkt.

Ik vond het heel vergelijkbaar met de Ape's in Italië, waar het liegende team ook duidelijk de overhand had in de discussie. Zodoende dacht ik dat Vincent nog wel een gelijk kon hebben, ookal leek hij slecht te liegen. Slecht liegen en gefrustreerd/ in het nauw de waarheid vertellen lijken heel erg op elkaar.

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #34 Gepost op: 6-04-2026, 16:55:09 »
Er is toch ook wel iets goed mis als je als kandidaat 20 vragen goed kan hebben bij een test met vragen over dingen waar je niet bij was.

Dus ja Abigail kan theoretisch nog steeds de mol zijn. En dan heb je dus pech als jij de ander bent waarvan het boekje is afgenomen.
De kans dat de mol bij de eerste aflevering zijn boekje niet kreeg is ook klein maar was wel aanwezig.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 6-04-2026, 17:17:31 »
Als kijker verwarrend maar bestaat ook niet de mogelijkheid dat als de mol bij deze 2 had gezeten wellicht de opdracht iets anders was ingevuld?

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #36 Gepost op: 6-04-2026, 17:21:10 »
Het lijkt me zeker mogelijk dat de opdracht er anders uitzag afhankelijk van of er wel of geen mol bij de 2 uit de groep zat.
Maar gezien hoe deze opdracht in elkaar zat, vermoed ik dat het wel hetzelfde was.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #37 Gepost op: 6-04-2026, 17:26:16 »
Ik vind de rol van Yana hier eigenlijk best verdacht omdat ze zo stellig op Vincent zat. Juist omdat alles toch al duidde op Abigail terughalen. Lekker de onschuld spelen als mol. Of ze is gewoon iemand met goede mensenkennis. Kan ook.

Karla is het niet en Julie vind ik totaal niet verdacht door haar posities in de opdrachten. Dus dan heeft de mol of Vincent gestemd, of goede sier willen maken bij de groep.
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 6-04-2026, 17:35:18 »
We weten toch niet zeker of de Mol wist wie het koffertje met -2000 euro had? In voorgaande seizoenen liet Gilles de Mol dit altijd weten door een hint, maar heb hier tijdens de aflevering niet op gelet dus wellicht is iemand dat opgevallen.

Of de persoon met -2000 zit altijd in de linkerauto, de Mol zal het op een of andere manier vast hebben geweten.
De leepste snor van het land

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #39 Gepost op: 6-04-2026, 17:37:37 »
We weten toch niet zeker of de Mol wist wie het koffertje met -2000 euro had? In voorgaande seizoenen liet Gilles de Mol dit altijd weten door een hint, maar heb hier tijdens de aflevering niet op gelet dus wellicht is iemand dat opgevallen.

Of de persoon met -2000 zit altijd in de linkerauto, de Mol zal het op een of andere manier vast hebben geweten.
Dat lijkt mij wel ja. Zoiets, of Gilles in zijn woordkeuze, of misschien met het kenteken of zo. De mol zal op een manier vast gebrieft zijn  ::jaja:: De mol moet dit wel weten. Het gaat om +2000 / -2000 anders valt deze proef toch nauwelijks te saboteren. En deze proef is erop gemaakt dat die 2.000 uit de pot kan.
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023