Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Abigail vs. Vincent  (gelezen 3589 keer)

Offline Brtdm

• Forum Moderator
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Abigail vs. Vincent
« Reactie #40 Gepost op: 6-04-2026, 17:39:48 »
Er zat nog wel behoorlijk wat tijd tussen de opdracht en de auto's, dus de mol kan ook eerder gebriefd zijn natuurlijk. Of het was gewoon afgesproken dat de -€2000 links zou parkeren.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #41 Gepost op: 6-04-2026, 20:02:30 »
Als Dries aan Vincent heeft gevraagd of hij 2000 bij heeft en Vincent antwoord geeft, zie je Maxim opzichtig afkeurend bewegen. Dat is veel te vroeg. Maxim kan prima stilzitten/staan als hij dat wil, maar doet dat hier niet. Deze mol heeft alle steun van Yannis en Yana nodig?

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: 6-04-2026, 20:09:15 »
Ik had wel verwacht dat er iets met een test zou komen, de makers moeten iets achter de hand hebben zodat je de persoon in kwestie nooit kan afschrijven. 

Dat gezegd hebbende, verwacht ik niet dat Abigail de mol is. Ze kwam in afl. 1 niet eens van het kruis af, terwijl dat super gemakkelijk zou zijn met voorkennis.

Hoezo is dat gemakkelijker met voorkennis? Als de kandidaat die over zijn/haar hobby praat, toevallig niet hetgeen vertelt wat nodig is als antwoord, kun je als mol niet het goede antwoord geven.

Maar ik denk ook niet dat Abigail de mol is, dan had ze wel veel assertiever gereageerd om haar beurt te pakken om een antwoord te kunnen geven.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 6-04-2026, 20:12:59 »
Deze opdracht sterkt wel mijn vermoeden dat de mol bij de schutters zat. De kans is hier het grootst dat je in 1 keer verzekerd bent van deelname aan de groep, en dit voorkomt een toneelscene waarbij je een kandidaat valse hoop zou geven terug te komen.
Ik zou het namelijk vrij raar vinden als Abigail de mol is en dus Vincent een avond en dag lang in de waan laten terug te kunnen komen terwijl dat niet mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 20:14:30 door Mollenmania »

Offline MadMaster666

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 6-04-2026, 20:15:33 »
In de ‘discussie’ van wie ze gingen kiezen (A of V) vond ik Yannis iets heel geks zeggen. Hij beweerde dat “Vincent veel zenuwachtiger was dan in de eerste proef”.

Heb de aflevering net teruggekeken en het was Maxim die dat zei.
Yannis zei alleen dat 'hij het niet voelde bij Vincent'…

Maxim was sowieso flink aan het sturen bij de keuze tussen Vincent en Abigail…

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 6-04-2026, 20:25:20 »
Heb de aflevering net teruggekeken en het was Maxim die dat zei.
Yannis zei alleen dat 'hij het niet voelde bij Vincent'…

Maxim was sowieso flink aan het sturen bij de keuze tussen Vincent en Abigail…
Klopt volledig wat je zegt, het is Maxim die dat zei. Zag het zelf deze namiddag ook bij terugkijken, maar ik was te lui om mijn bericht aan te passen.  ;)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 6-04-2026, 21:01:04 »
2 Pasvragen is eigenlijk wel heel veel als je maar met zijn tweeën een test invult. Als Vincent ze won maakte hij opeens 4 vragen goed op Abigail. Dat is toch behoorlijk in een test waar je vrijwel alleen maar kan gokken.
Ik denk dat 2 pasvragen juist veel meer waard zijn als je bijvoorbeeld met z'n tienen de test maakt. Je speelt namelijk tegen de slechtste medekandidaat. Hoe meer kandidaten, hoe groter de kans dat er één kandidaat bij zit die de test heel slecht heeft gemaakt. Als ik me niet vergis is het bij De Mol een keer voorgekomen dat een kandidaat bij de eerste test 0 vragen goed had. Ik durf de stelling aan dat 2 pasvragen bij 10 kandidaten bijna net zoveel waard is als een vrijstelling.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #47 Gepost op: 6-04-2026, 21:24:39 »
Gilles zwaaide met zijn hoofd naar zijn links voor +2000 Vincent en naar zijn rechts voor de -2000. Isabel lijkt dit op te pakken en trekt een gezicht. Wout en Yannis missen dit finaal.

Daarna zegt Gilles: jullie hebben veel invloed, en houdt de pasvragen naar zijn rechts, het 2e sein dat de -2000 aan die kant zit.

Isabel eindigt met: De stress kan ook parten spelen (daar had Vincent duidelijk last van). Zichzelf even onverdacht gemaakt met dat opmerkinkje over de stress.
Isabel ook wel lekker gepositioneerd, daar op het hoekje achteraan.

Offline Theepot

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 7-04-2026, 00:12:42 »
We weten toch niet zeker of de Mol wist wie het koffertje met -2000 euro had? In voorgaande seizoenen liet Gilles de Mol dit altijd weten door een hint, maar heb hier tijdens de aflevering niet op gelet dus wellicht is iemand dat opgevallen.

Of de persoon met -2000 zit altijd in de linkerauto, de Mol zal het op een of andere manier vast hebben geweten.
ik weet niet wat de kandidaten te zien kregen, maar voor de mol is er een verwijzing naar Abigail

Spoiler: nog 2 afbeeldingen (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 00:43:35 door Brtdm, Reden: Bijlage verwijderd, inhoud in post geplaatst »

Offline tumtum22

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 7-04-2026, 00:34:18 »
ik weet niet wat de kandidaten te zien kregen, maar voor de mol is er een verwijzing naar Abigail

Sorry, geen zin om vage bestanden te downloaden. Kun je je theorie niet gewoon op het forum kwijt? Daar is het tenslotte ook voor bedoeld.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 00:44:17 door tumtum22 »

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #50 Gepost op: 7-04-2026, 00:39:08 »
Het betreft een paar schermafbeeldingen in een wordbestand.
Ik zal wel even het bericht aanpassen en instructies sturen voor de toekomst.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline tumtum22

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 7-04-2026, 00:44:58 »
Het betreft een paar schermafbeeldingen in een wordbestand.
Ik zal wel even het bericht aanpassen en instructies sturen voor de toekomst.

::ok::

Dank je brtdm

Helaas ontgaat mijn nog steeds een beetje wat de hint naar Abigail zou zijn ... het Mol-logo?
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 00:46:41 door tumtum22 »

« Reactie #52 Gepost op: 7-04-2026, 09:28:42 »
::ok::

Dank je brtdm

Helaas ontgaat mijn nog steeds een beetje wat de hint naar Abigail zou zijn ... het Mol-logo?
De kant dat Gilles de pasvragen vasthoudt, misschien ?

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 7-04-2026, 10:33:55 »
Snap niet dat de kandidaten bij dit soort opdracht niet vragen naar de dagelijkse handigheid van de 2 (onbekende) kandidaten. Welke job iemand doet en of die vaak wijn drinkt lijkt me interessantere info dan te horen hoe de fles uiteindelijk geopend werd (want wie trager was vertelt inderdaad gewoon hoe de ander het deed).

Dat ze beiden gaan zeggen het snelst te zijn leidt tot een coin toss. Als de mol bij de grote groep zit zal die ook wel richting de -€2000 pushen. Je hebt dus een slechte coin toss of in het beste geval een faire coin toss.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 7-04-2026, 12:59:10 »
Hoezo is dat gemakkelijker met voorkennis? Als de kandidaat die over zijn/haar hobby praat, toevallig niet hetgeen vertelt wat nodig is als antwoord, kun je als mol niet het goede antwoord geven.

Maar ik denk ook niet dat Abigail de mol is, dan had ze wel veel assertiever gereageerd om haar beurt te pakken om een antwoord te kunnen geven.

Abigail had 100% kans de kans om een juist antwoord te geven, tot 2 x toe.
De eerste keer was bij het eerste verhaal van Maïté: met welke hobby is ze gestopt voor ethische redenen. Maxim zei hier eerst: 'dat zal drummen zijn.'
Abigail of Isabel (ik weet het niet precies meer) zei toen: ja, maar dat is een medische reden.
Als Abigail de mol is verbetert ze hier gewoon zelf Maxim en zegt 'het bezoeken van de huizen', nog voor Maxim zichzelf kon verbeteren.

De tweede kans was bij de vraag over Isabel: welke kat is dement.
Hier zegt Abigail: 'Dat zal de oudste dan zijn', waarna Maïté de naam van de kat zegt. Abigail had hier dus direct de naam van de kat kunnen zeggen.

Dus ofwel wíl Abigail niet bevrijd worden, omdat ze de koffer met -2000€ in het spel wil brengen, maar dat lijkt me sterk. Ik zie deze kofferopdracht meer als een plan B. Zeker ook omdat er dan 10.000€ verdiend kan worden waar je zelf geen invloed meer op hebt als je jezelf niet bevrijdt.
Ofwel, en dat lijkt mij dus het meest plausibel, is ze de mol niet.
I was blind but now I can see

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 7-04-2026, 13:08:26 »
Ben ik het mee eens hoor.

Mijn punt was meer dat de mol aan voorkennis zelf niet zoveel heeft als de kandidaat in kwestie niet zelf over het goede antwoord praat ;)

Voor Abigail was het idd als ze de mol was heel makkelijk geweest om vrij te komen.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 7-04-2026, 13:23:26 »
Uit de stemming valt alleszins weinig af te leiden.
Isabel laat eerst uitschijnen dat ze Vincent misschien wel gelooft, maar heel duidelijk is het niet. (Ja, dat kunnen natuurlijk ook de zenuwen zijn hé). Ze wordt door Yana als eerste aangeduid om te stemmen en stemt toch voor Abigail. Daarna stemt Dries voor Abigail, Wout voor Abigail en Kristof voor Abigail. Daardoor is de stemming eigenlijk al beslist, want uit de discussie is al gebleken dat Yannis en Maxim zeker ook voor Abigail zullen stemmen. Karla stemt dan als 5de voor Vincent, Julie stemt als 6de ook voor Vincent, Yannis en Maxim stemmen dan voor Abigail en Yana, als laatste stemt ook voor Vincent. Yana is wel consequent, want zij nam het in de discussie ook (licht) op voor Vincent. Daardoor verdenk ik haar niet echt als mol. Anderzijds is zij wel diegene die de kandidaten aanduidt, wat dan weer slim zou zijn als mol: je stemt dan sowieso als laatste en bij een ex aequo heb je de doorslaggevende stem. Maar dan zou je op voorhand geen voorkeur mogen geven als je dit onopgemerkt wil doen.

Ook bij Julie: zij stemt weliswaar voor Vincent, maar als zij De Mol is weet zij dan al dat Abigail terug in het spel komt, want er is nog maar één stem voor Abigail nodig en Yannis en Maxim stemmen zeker op Abigail.
Kortom: de mol kan bij de eerste 3 zitten: als je als mol bij de eerste 3 wordt aangeduid door Yana, dan stem je best voor Abigail, want je weet niet 100% zeker hoe de rest uiteindelijk zal stemmen (buiten Yannis en Maxim).
De mol kan bij diegene zitten die op Vincent stemmen, want het kalf is dan al verdronken.
De mol kan sturend geweest zijn in de discussie: Yannis en Maxim.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 7-04-2026, 14:29:50 »
Uit de stemming valt alleszins weinig af te leiden.
Isabel laat eerst uitschijnen dat ze Vincent misschien wel gelooft, maar heel duidelijk is het niet. (Ja, dat kunnen natuurlijk ook de zenuwen zijn hé). Ze wordt door Yana als eerste aangeduid om te stemmen en stemt toch voor Abigail. Daarna stemt Dries voor Abigail, Wout voor Abigail en Kristof voor Abigail. Daardoor is de stemming eigenlijk al beslist, want uit de discussie is al gebleken dat Yannis en Maxim zeker ook voor Abigail zullen stemmen. Karla stemt dan als 5de voor Vincent, Julie stemt als 6de ook voor Vincent, Yannis en Maxim stemmen dan voor Abigail en Yana, als laatste stemt ook voor Vincent. Yana is wel consequent, want zij nam het in de discussie ook (licht) op voor Vincent. Daardoor verdenk ik haar niet echt als mol. Anderzijds is zij wel diegene die de kandidaten aanduidt, wat dan weer slim zou zijn als mol: je stemt dan sowieso als laatste en bij een ex aequo heb je de doorslaggevende stem. Maar dan zou je op voorhand geen voorkeur mogen geven als je dit onopgemerkt wil doen.

Ook bij Julie: zij stemt weliswaar voor Vincent, maar als zij De Mol is weet zij dan al dat Abigail terug in het spel komt, want er is nog maar één stem voor Abigail nodig en Yannis en Maxim stemmen zeker op Abigail.
Kortom: de mol kan bij de eerste 3 zitten: als je als mol bij de eerste 3 wordt aangeduid door Yana, dan stem je best voor Abigail, want je weet niet 100% zeker hoe de rest uiteindelijk zal stemmen (buiten Yannis en Maxim).
De mol kan bij diegene zitten die op Vincent stemmen, want het kalf is dan al verdronken.
De mol kan sturend geweest zijn in de discussie: Yannis en Maxim.
Mooie analyse.

De kandidaten die nu nog in het spel zitten maken wel de keuze die een Mol ook zou kunnen doen.
Wout en Maxim hadden als enige nog kunnen switchen naar Vincent om zichzelf als Mol onverdacht te maken, maar doen dat niet.

De leepste snor van het land

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 7-04-2026, 15:43:16 »
Mja, Wout zou dan een (klein) risico moeten nemen, want hij was de derde die stemde. Als hij voor Vincent stemt, dan zijn er op dat moment 2 stemmen voor Abigail en 1 voor Vincent. Abigail heeft 5 stemmen nodig. En alleen bij Yannis en Maxim was het overduidelijk op wie ze zouden stemmen. Dat maakt dat je zeker 4 stemmen hebt voor Abigail. Wout moet dan ervan uitgaan dat er nog zeker 1 iemand buiten Yannis en Maxim op Abigail zal stemmen. Als je dit niet met 100% zekerheid kan zeggen is het misschien toch veiliger als mol om dan zelf de doorslag te geven en op Abigail te stemmen.

Maxim als mol kan eigenlijk ook niet meer switchen: je kan niet de hele discussie zeggen dat je Vincent niet gelooft en dan alsnog switchen. Dan valt je switch net harder op dan wanneer je gewoon voor Abigail stemt.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #59 Gepost op: 7-04-2026, 21:54:52 »
Weer heerlijk dit. Keihard. Supersneu voor Vincent. Waar veel het liegen van Abigail vonden opvallen vond ik het zwakke pleidooi van Vincent boekdelen spreken. Als je weet dat jij het gelijk aan je kant hebt (+2000) en je wordt geconfronteerd door een zo hard gelieg, heb je het risico lamgeslagen te worden door de leugen, in het verdedigen raak je sneller geemotioneerd door het onrecht, je staat in feite al met 1-0. De mol hoeft alleen dat ene tikje in de juiste (verkeerde) richting te geven ('Abigail blijft rustig’). De mol in Italië deed het zelfde bij de Apa’s. En net als in de duel-opdracht; psychologische beïnvloeding door kleine sturende expressie, verbaal of non-verbaal.
Maxim en Yannis zijn toch echt opvallend bezig. Of sturend gedrag van de mol is uit de edit gelaten maar dat lijkt me niet.