Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Uitgraven  (gelezen 2485 keer)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Uitgraven
« Reactie #20 Gepost op: 7-04-2026, 14:45:52 »
Het heeft wel een eeuwigheid geduurd voordat ik de vraag "Portugese munt voor de euro" begreep.
Ik dacht de hele tijd 'die hebben daar toch ook gewoon euro?' En überhaupt rare verwoording.

5 minuten geleden viel het kwartje pas. De Portugese munteenheid vóór de euro. Alsin Voorafgaand aan...  ::schaam::
Je hebt wel een hintje te pakken. Er zijn escudo's met daarop Isabel.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 14:48:29 door foxhunter »

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 7-04-2026, 15:08:05 »
Enkele dingen die opvallen:

- Wanneer de boot snel gaat wijkt hij steeds uit naar dezelfde kant. De kandidaat die aan de buitenkant van de bocht zit is hier dus altijd in het nadeel, want diens lichaam wordt het meest geslingerd. Maxim kiest telkens de juiste kant.
- Dries geeft de eerste keer de antwoorden door elkaar, zonder de letter erbij te vernoemen. Hij noemt wel Rio, maar Maxim zegt het niet verstaan te hebben en zegt iets in de trend van 'Suo'.
- Wanneer Wout aan de telefoon is gebruikt hij niet optimaal de tijd die ze hebben. Dries en Karla hadden net alle antwoorden voor vraag 2 opgegraven en Dries wou die antwoorden zo snel mogelijk communiceren, maar Wout geeft onnuttige informatie aan Dries, waardoor de tijd verstrijkt. "Laat mij eerst vertellen: Isabelle en Yana zijn net vertrokken op de boot, ze gaan nu antwoord C geven *Onderbreekt Dries die wil zeggen wat de antwoorden zijn op vraag 2* Klopt, hé? " *verbinding wordt verbroken. Maxim zegt dan om nog maar eens te bellen (wat niet zo raar is, want ze hebben die antwoorden natuurlijk nodig).
Wout belt weer. Dries begint direct de antwoorden te geven 'Antwoord A is sardientjes, antw...' Wout: 'Stop stop stop, is dat vraag 2 of 3?' Tijd zit er weer op.
Opnieuw telefoontje, weer Wout aan de telefoon: Dries begint waar hij is gebleven, maar is dan zelf verward: 'Antwoord C is...Karla...wat is antwoord C? *Karla niest* Dries: antwoord C is Kurk...' Wout: 'Wacht wacht wacht, stop Dries, Antwoord A...' *verbinding wordt verbroken. Dat zijn 3 telefoontjes waar ze nog steeds niet alle antwoorden hebben gekregen, ondanks dat 1 telefoontje had volstaan als Dries gewoon de 4 opties direct kon doorspelen.
- Dries geeft heel zelfzeker het foute antwoord 'worst' door. Van alle mogelijkheden leek dat (en olijfolie) mij de minst logische. Ik snap dat je twijfelt tussen sardines en kurk, maar worst...
- Wout zit bij zijn eerste rit ook op de juiste kant van de boot.
- Zowel Wout als Maxim weten niet wat de munteenheid van Portugal is. Geen van hen stuurt naar een foutief antwoord.
Maxim: Lire, dat klinkt niet als een munt, meer als een Frans werkwoord
Wout: Neen, het is wel een munteenheid, maar niet van Portugal geloof ik.
Wout belt nog eens naar het andere strand om te kijken of Dries en Karla het weten, al geeft hij niet de opties. Dries noch Karla weten dit zo uit het hoofd.
Vervolgens een knip en Maxim en Wout liggen al op de boot. We mankeren hier een beetje cruciale informatie: hoe zijn ze tot het juiste antwoord gekomen? Wie stuurde naar het juiste antwoord? Op de boot gaf uiteindelijk Wout het juiste antwoord door, maar kwam hij ook met het juiste antwoord op het strand? Die info ontbreekt en is wel belangrijk voor de analyse.

Verdacht in deze opdracht:
- Dries: geeft antwoorden door elkaar, komt zelfzeker met een fout antwoord. Zijn positie lijkt op het eerste zicht niet goed, want geen directe invloed op de telefoons, maar als hij warrige antwoorden geeft, er lang over doet om vragen op te graven en foute antwoorden doorgeeft kan hij de proef helemaal doen falen. (ik ben advocaat van de duivel, want ik verdenk hem niet echt)
- Wout: minimum 3 telefoontjes nodig, ik denk zelfs 4, om tot 4 mogelijke antwoorden te komen, omdat hij Dries onnuttige info geeft/Dries continu onderbreekt...
Zit ook bij het laatste duo dat voor de eerste keer op het bootje gaat, wat wil zeggen dat hij al veel telefoontjes kon plegen vooraleer hij op de boot er mogelijks zou afvallen.
- Maxim: zet veel aan om te bellen, belde zelf maar één keer en verstond het juiste antwoord (Rio) niet. Zat steeds in de juiste positie op de boot.

Een opmerking hierbij: bellen is in deze opdracht een noodzaak. Zonder bellen gok je in het donker. Indien ze niet bellen halen ze waarschijnlijk de finnish niet, want dan zou hun tijd op zijn. Ik vind aansturen om te bellen dus niet zo heel mols, want je hebt die info nu eenmaal nodig. Ik vind inefficiënt bellen hier zwaarder doorwegen. 
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 15:15:57 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 7-04-2026, 15:09:38 »
Eventjes, de munt op de vorige foto is een Spaanse escudo, andere tijd, ander land.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #23 Gepost op: 7-04-2026, 15:41:10 »
Eventjes, de munt op de vorige foto is een Spaanse escudo, andere tijd, ander land.
1866 Zilver 40 Centimos de Escudo Portugal Isabel II

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 7-04-2026, 15:55:43 »
Isabel II Por la Gracia de Dios

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #25 Gepost op: 7-04-2026, 16:17:18 »
Het is maar een voorbeeld. Er zijn genoeg escudo's met Isabella erop. Ook in Portugees escudo geld. Ook in spaans escudo's. De link is Escudo - Isabel. Keuze zat.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 7-04-2026, 16:33:40 »
ok, goed gevonden  ::ok::

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #27 Gepost op: 7-04-2026, 22:06:09 »
Het heeft wel een eeuwigheid geduurd voordat ik de vraag "Portugese munt voor de euro" begreep.
Ik dacht de hele tijd 'die hebben daar toch ook gewoon euro?' En überhaupt rare verwoording.
5 minuten geleden viel het kwartje pas. De Portugese munteenheid vóór de euro. Alsin Voorafgaand aan...  ::schaam::

Ik had precies het zelfde  ;D

Rio, Kurk en Escudo... de algemene kennis viel me weer tegen maar het kan ook zijn dat een kandidaat 1) zich niet wil laten kennen 2) de anderen eerst checkt op mols gedrag

Maxim weer verdacht, was op alle goede posities: deed veel mee met bellen, was 4x bij het antwoorden betrokken op de boot en is er 0x keer afgevallen om als een held de kandidaten te kunnen bevrijden. En in de biecht Julie verdacht maken.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 22:35:15 door Mollem »

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #28 Gepost op: 7-04-2026, 22:21:15 »
Ik moet dan ook wel zeggen dat ik ook geen idee had wat de antwoorden waren. Oké, Rio wist ik nog wel vanwege die plaats in Brazilië.
En ik heb ook geen herinneringen aan het pre-euro tijdperk, dus vraag me niet alle valuta van destijds op te noemen. Ik ben al blij dat ik weet dat Nederland de Gulden had, België Frank, Duitsland (en Montenegro) de Duitse Mark.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline fluffy82

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 7-04-2026, 23:16:53 »
Je hebt wel een hintje te pakken. Er zijn escudo's met daarop Isabel.

Spaanse escudos werden gemunt tussen 1864 en 1869. Niemand van ons heeft die ooit gekend, dus als dat een hint zou zijn is het wel een flauwe. Iedereen van ons associeert de escudo met Portugal.

Geen idee trouwens wat dir munt met Portugal te maken heeft. Het is een Spaanse escudo met de Spaanse koningin Isabella II erop. Zij is nooit koningin van Portugal geweest (voor zover ik weet).

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #30 Gepost op: 7-04-2026, 23:23:01 »
Rainha Santa Isabel is bekend als koningin Elisabeth van Portugal. Zij stond op de Portugese escude afgebeeld.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 8-04-2026, 00:32:21 »
Als bankier zou Isabel in elk geval het antwoord op vraag 3 (de escudo) geweten hebben, geld is haar core business. Maar helaas was zij al voor die vraag kwam van het luchtmatras gevallen en uitgeschakeld.

Offline fluffy82

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 8-04-2026, 09:37:23 »
Rainha Santa Isabel is bekend als koningin Elisabeth van Portugal. Zij stond op de Portugese escude afgebeeld.

Dit is niet Santa Isabel van Portugal, dit is Isabella II, koningin van Spanje. Santa Isabel leefde ook zo'n 500 jaar vóór deze munt. Niets mee te maken dus.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 8-04-2026, 10:01:34 »

Periode en land van dit 50-escudos biljet uit de jaren '60 kloppen.
Rainha Santa Isabel is een middeleeuwse Portugese koningin-gemalin.
Ze is bekend om haar vredestichtende rol en staat op deze biljetten uit de 20ste eeuw.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #34 Gepost op: 8-04-2026, 10:23:29 »
Periode en land van dit 50-escudos biljet uit de jaren '60 kloppen.
Rainha Santa Isabel is een middeleeuwse Portugese koningin-gemalin.
Ze is bekend om haar vredestichtende rol en staat op deze biljetten uit de 20ste eeuw.
Het belangrijkste is denk ik dat mol Isabel haar eigen geld heeft. En wat voor munt of biljet je daaronder plakt... Iedere escudo met Isabel erop is uit te leggen als molgeld.

Offline annebeestje

• Winnaar WIDM pool jubileum ´25
  • Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 8-04-2026, 10:31:52 »
Hoewel ik Isabel hoog op mijn lijstje heb staan, heeft het portugese geld vooralsnog geen connectie met de rol van de Mol gekregen.
Dus nog geen hint. Maar wat niet is kan nog komen!

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 8-04-2026, 10:34:36 »
Het belangrijkste is denk ik dat mol Isabel haar eigen geld heeft. En wat voor munt of biljet je daaronder plakt... Iedere escudo met Isabel erop is uit te leggen als molgeld.

In een interview dat hier ergens te lezen is, zegt Gilles dat het verhaal heel belangrijk is...
Vandaar dat details er toe doen. Tijd zal het uitwijzen.
Het blijft goed gevonden van jou, foxhunter  ::zwaai::

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 9-04-2026, 17:40:19 »
Bij het bellen voor de antwoorden van vraag 2 doet Wout zeer vreemd. Wat zit die totaal onnodige uitleg te doen?
En hij zit Dries te onderbreken nadat hij antwoord A heeft gegeven om te vragen of het om vraag 2 of 3 gaat. Hierdoor moeten ze nog eens bellen en dan komt Dries niet meteen op antwoord C. Maar ik zou Dries zijnde ook gek worden van Wout zijn onnodige uitleg.

En waarom kunnen Wout, Kristof, Maxim en Yana niet zelf het juiste antwoord bedenken? Nee nog eens bellen en 200 euro uit de pot.

Ik moet mijn bedenking aanpassen: het laatste telefoontje van Wout om het antwoord op de vraag te kennen is eigenlijk wel logisch omdat ze antwoord C (kurk) en vooral antwoord D (olijfolie) nog niet te horen hebben gekregen van Dries. En op het moment dat Dries het juiste antwoord C zegt onderbreekt Wout Dries opnieuw om het over antwoord A te hebben?

En omdat ze dus antwoorden C en D niet kennen moeten ze nog een naar Dries bellen. En aangezien ze de 2de vraag kennen (Waarvan is Portugal de grootste exporteur?) vragen ze aan Dries wat het juiste antwoord is i.p.v. wat alle antwoorden zijn. We weten niet of Dries antwoorden C en D ook vermeldt maar het kan dat ze deze dus ook niet weten.

En het antwoord van Dries was fout (B worst). En dat A (Sardienen) fout is weten ze via Yana. Maxim en Yana gokken dus op antwoord C (en niet D) terwijl de kans groot is dat ze niet weten dat C kurk is.

Wout: "Wacht antwoord A, antwoord nee, wacht wacht wacht stop stop stop Dries. Fuck het is gedaan."

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #38 Gepost op: 9-04-2026, 20:42:31 »
Mijn mol Julie ging als eerste in een schijnbaar onbelangrijke positie.
Maar ik verdenk haar ervan dat ze stiekem het bootje saboteerde door bv glijmiddel op de handvaten te hangen.
#HetIsTochWaarZeker!?