Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 3 - Eliminatieduel  (gelezen 3424 keer)

Online Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - Eliminatieduel
« Reactie #40 Gepost op: 6-04-2026, 20:42:19 »
Ik vond het heel erg sneu voor Karla dat ze een rood scherm kreeg, maar gelukkig kreeg de aanstichter van de pasvragen ook een rood scherm. Ik begrijp dit gedrag niet. Als iedereen dat doet verlies je met 5-0, heb je allemaal een pasvraag en gaan er 2 naar huis zonder dat er maar één iemand voordeel heeft van die pasvraag.
En dat doorscheuren van die A4'tjes is ook best wel te doen. Je moet alleen goed weten in te schatten hoe dik je de stapel maakt die je in één keer door kan scheuren. Die zou ik voor de zekerheid niet al te dik maken. Pak en rats, pak en rats. Hoe moeilijk kan het zijn. En als je dan verliest, jammer dan, de volgende duellist meer geluk.
Je moet ook niet vergeten dat hoe minder kandidaten de test maken, hoe kleiner de kans dat een pasvraag de doorslag geeft.

Ja helemaal eens hoor. Beetje laf (en niet slim) gespeeld van 3 kandidaten in deze groep. Gelukkig dat Isabel nog in het spel zit.

Online Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 6-04-2026, 20:52:14 »
Toch weet je pas zeker dat er gedrukt wordt als je zelf in het eerste duo zit. En Wout doet het opmerkelijk subtiel. Door eerst tegenover Kristof in het midden te laten of hij wel of niet gaat drukken en vervolgens door Kristof nog een seconde of vier de kans te geven om te drukken. Pas wanneer Kristof dit niet doet, drukt Wout.

Iets wat ik al vaker bij Wout denk te zien: subtiel aanwezig zijn bij beslissingen. (Bij Abigail vs. Vincent is hij stil maar neemt hij wel de leiding wanneer er gestemd moet worden. Bij de strandopdracht drukt hij wat extra telefoontjes door met steun van Maxim.)

Is ook zo.

Wat mij bij Wout weghoudt is dat hij bij het fort zijn eigen boekje niet heeft vrijgespeeld, dan laat je de kans dat je bij de eerste 10 zit wel helemaal aan het lot over.
Ik ga er daarbij vanuit dat het verre van ideaal zou zijn om de mol via de duel opdracht terug te laten komen. Dat de mogelijkheid er is, moet wel, maar lijkt mij dat ze er zoveel mogelijk aan gedaan hebben dit niet te laten gebeuren. Om meerdere redenen.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 20:57:03 door Mollenmania »

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 6-04-2026, 22:34:21 »
Zou je kunnen zeggen dat mensen die als eerste ongevraagd wat van tafel pakken bij het ontbijt minder rekening houden met anderen en dat mensen die afwachten meer rekening houden met anderen? Dan zou je als mol bij de eerste pakkers willen zitten, dus zo gaan zitten dat je makkelijk bij de croissants én de pasteis kan, in de hoop dat je dat eerste groepje kandidaten beter kan sturen om aan zichzelf te denken.
Yannis start, verdenk ik daardoor niet. Maxim en Julie zitten tactisch in het midden en pakken als 2e en 3e, Wout reikt actief naar de croissant, hen verdenk ik alle drie. Yana verdenk ik weer minder, zij zit aan het uiteinde en haar croissant kan van het bordje dat haar aangereikt wordt afgepakt worden. Isabel zit wel in het midden, maar pakt pas als er geen keus meer is.

Online Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 6-04-2026, 22:47:30 »
Toch weet je pas zeker dat er gedrukt wordt als je zelf in het eerste duo zit. En Wout doet het opmerkelijk subtiel. Door eerst tegenover Kristof in het midden te laten of hij wel of niet gaat drukken en vervolgens door Kristof nog een seconde of vier de kans te geven om te drukken. Pas wanneer Kristof dit niet doet, drukt Wout.

Iets wat ik al vaker bij Wout denk te zien: subtiel aanwezig zijn bij beslissingen. (Bij Abigail vs. Vincent is hij stil maar neemt hij wel de leiding wanneer er gestemd moet worden. Bij de strandopdracht drukt hij wat extra telefoontjes door met steun van Maxim.)

Trouwens, ik heb het net even teruggekeken en Wout neemt geen initiatief in de bespreking om voor het drukken te gaan. Yannis als eerst en Maxim daarna, bepleiten waarom ze voor het drukken op de knop zijn.
Mocht er binnen het team al snel de consensus zijn ontstaan om voor het geld te gaan en 1 persoon exit uit elke groep, dan sta je als mol buitenspel en was er zomaar 2500 euro verdiend zonder dat Wout daar invloed op heeft gehad.
Het lijkt me dus een zeer riskante tactiek voor de mol om je hier in de discussie op de achtergrond te houden. Wat mij betreft een typische opdracht waarbij de mol zich wel móet laten horen en als een van de eerste ook, om de groep te kunnen beïnvloeden.

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 7-04-2026, 11:37:49 »
Ja, maar Wout als hij De Mol is hoeft hij natuurlijk niet direct initiatief te nemen hier. Yannis nam hier direct het voortouw. Maxim ging hier direct in mee. En al snel was er ook consensus in de groep. Als Wout (of Julie, of Yana) de mol is, dan hoeft die zich hier niet te laten opvallen door nóg meer olie op het vuur te gooien, want zo val je op. Ik vind dat Yannis meer een type Bart-in-Griekenland is. Iemand die doorheen de afleveringen als bliksemafleider zal dienen voor de mol door steevast voor eigen voordeel te gaan ipv voor de groep. Yannis weet dat velen hem daardoor zullen verdenken, en dat komt hem goed uit.

Vergelijk deze opdracht met de bunkeropdracht in Duitsland: De Mol toen nam ook niet het initiatief om te drukken, maar er was een consensus binnen de groep om te drukken. De Mol kon zelfs opwerpen dat hij het niet eerlijk vond. En daardoor werd hij door de rest van de groep weggezet als naïeve goedzak.

Bij een opdracht als deze, waar een vrijstelling valt te verdienen voor 5 personen, verwacht ik niet dat de mol de groep moet overtuigen om te drukken. Er zullen genoeg anderen zijn die dat in jouw plaats doen. En mocht niemand het initiatief nemen kan je alsnog zelf de discussie starten.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 16:41:13 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 7-04-2026, 12:37:25 »
Ja, maar Wout als hij De Mol is hoeft hij natuurlijk niet direct initiatief te nemen hier. Yannis nam hier direct het voortouw. Maxim ging hier direct in mee. En al snel was er ook consensus in de groep. Als Wout (of Julie, of Yana) de mol is, dan hoeft die zich hier niet te laten opvallen door nóg meer olie op het vuur te gooien, want zo val je op. Ik vind dat Yannis meer een type Bart-in-Griekenland is. Iemand die doorheen de afleveringen als bliksemafleider zal dienen voor de mol door steevast voor eigen voordeel te gaan ipv voor de groep. Yannis weet dat velen hem daardoor zullen verdenken, en dat komt hem goed uit.

Vergelijk deze opdracht met de bunkeropdracht in Duitsland: De Mol toen nam ook niet het initiatief om te drukken, maar er was een consensus binnen de groep om te drukken. De Mol moet kon zelfs opwerpen dat hij het niet eerlijk vond. En daardoor werd hij door de rest van de groep weggezet als naïeve goedzak.

Bij een opdracht als deze, waar een vrijstelling valt te verdienen voor 5 personen, verwacht ik niet dat de mol de groep moet overtuigen om te drukken. Er zullen genoeg anderen zijn die dat in jouw plaats doen. En mocht niemand het initiatief nemen kan je alsnog zelf de discussie starten.
Eens dat je jezelf op de achtergrond kan houden, maar Wout gaat wel als eerste naar het plein toe. Als de anderen zo stellig zijn dat ze voor het duel willen gaan en sowieso gaan drukken, zou ik als Mol dan liever als 2e/3e gaan zodat iemand anders het spel op gang helpt en meer in de spotlights komt te staan.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2026, 12:39:13 door Reflektor »
De leepste snor van het land

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 7-04-2026, 13:32:09 »
Dat is waar. Al hangt dit natuurlijk van de proef af en wie jouw teamgenoten naar voor duwen.
Hier was de proef "kracht". De enige die buiten Wout in aanmerking komt lijkt me Yannis te zijn.
En ik moet de aflevering nog herbekijken, maar ik dacht dat het team had beslist dat dit een opdracht voor Wout zou zijn.

En de keuze om voor de eerste opdracht "kracht" te kiezen, dat is dan weer in handen van de productie.
I was blind but now I can see

Offline Stars Hollow

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 7-04-2026, 14:43:48 »
Wout erg mols door als eerste te drukken. En misschien een opzetje dat hij daar als eerste kwam als "krachtige" speler.
Net niet vind ik. Het was in hun groepje besproken dat ze dit zouden doen, als mol laat je dan net liever de uitvoering aan iemand anders over zodat jij niet te hard in de schijnwerper staat.

Offline fluffy82

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 7-04-2026, 15:36:48 »
Ja helemaal eens hoor. Beetje laf (en niet slim) gespeeld van 3 kandidaten in deze groep. Gelukkig dat Isabel nog in het spel zit.

De Mol blijft tot de laatste aflevering in het spel hoor  >:D

Online Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 7-04-2026, 18:22:55 »

Vergelijk deze opdracht met de bunkeropdracht in Duitsland: De Mol toen nam ook niet het initiatief om te drukken, maar er was een consensus binnen de groep om te drukken. De Mol kon zelfs opwerpen dat hij het niet eerlijk vond. En daardoor werd hij door de rest van de groep weggezet als naïeve goedzak.

Ik snap wat je zegt. Toch valt het nog meer op om tegen een eerste mening in te gaan, dan zelf de discussie te starten. Vandaar dat het me logischer voor de mol lijkt om hierin initiatief te nemen.
Je kan als mol wel op de achtergrond blijven, maar dan moet je denk ik al wel een vermoeden hebben dat de groep voor drukken gaat kiezen. Wie weet dat Wout (of een Yana, die ik zelf wel verdenk) dit al had ingeschat op basis van mensenkennis, of iets dat Yannis / Maxim al stiekem had gezegd toen ze naar hun overlegkamer liepen. Dan is het idd beter om stil te blijven en mee te gaan met hen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #50 Gepost op: 7-04-2026, 22:32:08 »
[...]
Je moet toch wel heel slecht kunnen timen om niet binnen 10% (1 seconde) afwijking te komen.
Ik daag jullie uit om het ook eens te proberen.

Waar ik van uit ga is dat de gemiddelde hartslag op dat moment bij Dries significant hoger ligt dan bij ons bankzitters.
Met een significant hogere hartslag (plus stress en oplettendheid) gaat timing significant omhoog, maw je telt sneller en komt dus eerder bij 10. Ik denk dat zoiets het geval was. Er is eerder zo’n opdracht geweest meen ik me te herinneren.
Hoe dan ook Dries was te laf om het aan te durven.

Opvallend hoe de croissantgroep stuk voor stuk enorm psychologisch heeft ingespeeld op de tegenstanders, steeds consequent. Ik neem aan dat de mol hier belangrijk in is geweest zo de strategie te bepalen. Wout voert denk ik die opdracht van de groep goed uit, maar zou ook de mol kunnen zijn. Hij kan met papieren doorscheuren hebben geoefend. Yannis vond ik het psychologisch spelletje èrg hard spelen. De mol zit bij de croissants. Yannis nam als eerste het in Portugal foute ontbijt. We hebben helaas niet gezien of daar afspraken over waren gemaakt, het leek spontaan.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 8-04-2026, 01:00:05 »
Opvallend hoe de croissantgroep stuk voor stuk enorm psychologisch heeft ingespeeld op de tegenstanders, steeds consequent. Ik neem aan dat de mol hier belangrijk in is geweest zo de strategie te bepalen. Wout voert denk ik die opdracht van de groep goed uit, maar zou ook de mol kunnen zijn. Hij kan met papieren doorscheuren hebben geoefend. Yannis vond ik het psychologisch spelletje èrg hard spelen. De mol zit bij de croissants. Yannis nam als eerste het in Portugal foute ontbijt. We hebben helaas niet gezien of daar afspraken over waren gemaakt, het leek spontaan.
Wout scheurt de 100 bladzijden in 3 keer door. Ik heb even geprobeerd om 2 weekend bijlagen van het AD doormidden te scheuren nadat ik de nietjes eruit heb gehaald en deze in elkaar heb gevouwen. Dat zijn 48 vellen papier en die kon ik moeiteloos doormidden scheuren. Met wat oefenen zou je volgens mij wel een stuk of 50 vellen per keer doormidden kunnen scheuren. Zeker als je voordat je met scheuren begint een schuin randje maakt aan de stapel. Dan scheur je telkens maar een paar vellen tegelijk door. Het zou me ook niet verbazen als je alle 100 vellen één keer door kan scheuren als je het stapeltje maar schuin genoeg maakt.

Verder snap ik niet wat het uitmaakte dat Yannis als eerste het foute ontbijt nam. Er was volgens mij geen verschil of je nou in het pastel de nata of croissant team kwam. En je weet van tevoren niet wie er allemaal hetzelfde pakken als jou, dus wie er in jouw team komt.
Wel maakte het uit of je als eerste drukte of niet. Alleen degene die niet drukte kon een pasvraag kopen door te passen nadat de ander het duel had gespeeld. Als mol zou ik sowieso drukken, maar niet als eerste. Dan kan je daarna altijd nog bekijken of je een goede kans hebt om je tegenstander te verslaan mocht die een matige score hebben neergezet, dan wel voor de pasvraag te gaan als de tegenstander erg goed was. Voor de pasvraag gaan als je weinig kans hebt komt ook wel kandidaats over.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #52 Gepost op: 8-04-2026, 07:42:24 »
Het croissantjesgroepje speelde heel slim, maar er is weinig bijzonders aan. Dit zou iedere groep felle kandidaten doen.
In de andere groep zit iemand die zegt: ‘jij wil een pasvraag pakken, nou ga maar, maar geen pasvraag pakken hè’. Wat denk je dat die kandidaten gaan doen. Ze voelen de pasvraag al in hun zak zitten, voordat ze hem krijgen. Gratis pasvraag. Hier zit DE trigger. De een smaakt het succes, de ander pakt een joker, geen geld in de pot.

Meer was hier niet nodig, dus waarom zou je opvallen, als mol?
« Laatst bewerkt op: 8-04-2026, 11:51:51 door foxhunter »

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #53 Gepost op: 9-04-2026, 20:49:46 »
Mijn mol Julie kon hier mee de groep aansporen om het duel aan te gaan en zo het spelletje in route te steken.
Hierdoor was de kans groot dat er weinig tot geen geld verdiend zou worden.

Zelf bleef ze onder de radar, door geen duel aan te gaan.
#HetIsTochWaarZeker!?

« Reactie #54 Gepost op: 11-04-2026, 04:19:39 »
Dries had makkelijk die opdracht aan moeten gaan, was niet zeker over ze over de 10s mochten gaan, zolang het alsnog het dichst bij zit? Maar kom aan, zoals anderen al hebben gezegd kon het nog gelijk worden door hem..