Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Rallycar  (gelezen 5773 keer)

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Rallycar
« Reactie #20 Gepost op: 14-04-2026, 00:42:16 »
De mol zit op zich het best aan het stuur, want heeft daar de volledige controle (bepaalt hoe snel je rijdt + kan mee zoeken naar het liedje).

Als de mol merkt dat de instrumenten snel, dan kan je op verschillende manieren het spel beïnvloeden:
- trager rijden (bv. voet klein beetje van de gas valt niet op)
- bruuske beweging maken (afleiding van het lied)
- motor goed laten brullen (minder goed hoorbaar maken)
- slechte suggesties maken (afleiding)
- ...

Wil de mol spelen voor de 3000 EUR?
Zowel ja als nee zijn verdedigbaar.
Ik denk in de eerste plaats dat de mol er niet vanuit ging dat er voor geld gegaan zou worden.
Moest Yana/Wout toegeven aan Wout/Yana?
Of wou de mol op veilige afstand blijven en ervan uitgaan dat ze voor het voordeel gingen?

Er zijn vast nog andere theorieën die evengoed even juist/fout kunnen zijn  :)

__
Mijn mening:
De mol blijft op afstand
En dan heb je nog volgende kandidaten aan het stuur:
- Yannis
- Maxim
- Julie

Maxim en Yannis haalden geld binnen (Yannis zelfs nog uit een ogenschijnlijk onmogelijk positie).

Blijft over Julie.
Niet toevallig mijn mol.
Noem het tunnelvisie, maar het is vooral mijn visie  ;)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #21 Gepost op: 14-04-2026, 11:32:38 »
Is dat niet een oliekannetje?
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 14-04-2026, 11:38:03 »
Ik herinner mij een mol die zonder enige reden eigenhandig €1000,- de pot in bracht.
Begrepen heb ik het niet, maar kennelijk kun je iemand niet afschrijven omdat hij of zij een som van €1000,- onnodig de pot in brengt.

Daar heb je gelijk in, vandaar dat ik in mijn post ook de eerste opdracht aanhaalde (en in zijn kandidatentopic een wat uitgebreidere uitleg). Hij verdient in die eerste opdracht al €1.500 en doet daar ondanks een gebrek aan inbreng van Isabel en een nauwe achtervolging nog eens een schepje van €1.000 bovenop. Dat gecombineerd met zijn zeer fanatieke gedrag om een vrijstelling te winnen (2.3) doet mij hem volledig afstrepen.

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 14-04-2026, 11:48:21 »
Ik had gehoopt dat de naam van dit instrument met een U zou beginnen (op zoek naar een mogelijke hint :) ), maar het gaat niks worden vrees ik.

Als je een U wil zou ik gewoon naar de vorm van het circuit kijken. ;D

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 14-04-2026, 12:26:45 »
Aan de andere kant, links in de auto, ligt al een kannetje waarmee je olie kan spuiten. Dat ziet er anders uit.

Alle voorwerpen liggen er gewoon dubbel in, zodat beide kandidaten (links en rechts) dezelfde voorwerpen kunnen nemen.

- twee oliekannetjes
- twee kruissleutels
- twee tangen (of klemmen)
- twee L-sleutels

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 14-04-2026, 12:49:47 »
Alle voorwerpen liggen er gewoon dubbel in, zodat beide kandidaten (links en rechts) dezelfde voorwerpen kunnen nemen.

- twee oliekannetjes
- twee kruissleutels
- twee tangen (of klemmen)
- twee L-sleutels
Ja, ik zie het nu pas. Alle instrumenten liggen er twee keer, al vind ik die twee oliekannetjes wel wat verschillen.

Ik zag dus een kruissleutel, dat kan je ook wielsleutel noemen, want die dient toch om de wielen los te draaien, niet? Eerste letter W
Ik zag een oliekannetje of oliespuit. Eerste letter O
Ik zag een tang. Eerste letter T
Jammer dus dat die L-sleutel (of dopsleutel, zoals GDC die in voice-over noemt) geen andere naam heeft die met een U begint.

Anders hadden we dus als beginletters van die instrumenten W O U T. De naam van de Mol?

Helaas pindakaas. De zoektocht gaat verder! :)

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 14-04-2026, 13:51:46 »
Als je per se tot de naam Wout wil komen met de instrumenten onder de motorkap, dan zou ik gaan voor:

Wielsleutel (ipv L-sleutel)
Oliekannetje
Universele sleutel (ipv kruissleutel, maar dat lijkt me niet helemaal juist)
Tang (maar het lijkt mij eerder een klem te zijn)
« Laatst bewerkt op: 14-04-2026, 13:56:46 door Smilin Jack »

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 14-04-2026, 17:28:41 »
Ik vraag me af of de rallywagen saboteren tijdens het rijden wel veilig (verantwoord) is.
Hetzelfde vraag ik me af voor het saboteren voor het vertrek van de helse rit, want ze reden snel en bruusk, achterna gereden door een echte rallypiloot.

Is het voor de mol niet voldoende om te veronderstellen dat
- het onmogelijk is om de tien ritten uit te doen zonder de juiste technieken; enkel Yannis zou dit kunnen, maar die zou sowieso voor eigen gewin gaan, àltijd, gaf hij al mee.
- of dat de kandidaten toch voor eigen gewin gaan.

Dus kan de mol positie kiezen bij Dr. Bibber en proberen om het beste resultaat neer te zetten, zodat de info over hemzelf bij slechts één andere persoon terecht komt en nog het liefst bij de persoon die hij zelf uitkiest.

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #28 Gepost op: 14-04-2026, 22:15:26 »
Wat ons ook opviel:
Ze ontdekken allen de verborgen tekst over de extra trompetproef.

Waarom blijven de meeste daar met 2 bij staan i.p.v. op te splitsen, 1probeert te trompetteren, de andere probeert de dr. Bibber.

Ze was maar een iemand die dat wel aanhaalde (vrouw, weet niet meer wie, Yana?)

Enige conclusie die ik voorlopig hieruit kan trekken is dat die ene vrouw onmols gedrag vertoond  ::vergroot::
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #29 Gepost op: 15-04-2026, 00:30:08 »
Yana heeft geen dr bibber gedaan. Was het niet Isabel? Of het onmols is? Niemand ziet je, dus je kunt daar doen wat je wilt.

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 15-04-2026, 08:27:17 »
Ik vraag me af of de rallywagen saboteren tijdens het rijden wel veilig (verantwoord) is.
Hetzelfde vraag ik me af voor het saboteren voor het vertrek van de helse rit, want ze reden snel en bruusk, achterna gereden door een echte rallypiloot.
Wat we konden zien was dat de auto niet meer kon starten, dat is één kabeltje onderbreken.
Onveilig is dat niet.

Offline Fernandel

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 15-04-2026, 08:48:22 »
Wat we konden zien was dat de auto niet meer kon starten, dat is één kabeltje onderbreken.
Onveilig is dat niet.

Na 8 rondes staakt de auto.
Dan gebeurt de eventuele sabotage kort hiervoor, maar niet voor de start, anders houdt de auto het niet zo lang vol?
Als dit sabotage is, kan de co-piloot dit niet doen, dit zou dan toch te opvallend zijn? Die kabel zit niet in de buurt van de co-piloot, toch?

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 15-04-2026, 09:49:43 »
Het enige wat we weten is dat Wout de motor niet terug gestart kreeg nadat deze was stilgevallen.

Dat is op zich heel makkelijk te saboteren, daarvoor volstaat het inderdaad om één draadje te onderbreken.  Voor een co-piloot zal het niet zo eenvoudig zijn om dat te doen, tenzij de auto er op voorzien is ...

Maar op het moment dat Wout de auto probeert te starten hoor je wel een 'startgeluid'.  Dus ik denk niet dat er enkel een draadje is losgetrokken.

Ik sluit niet uit dat dit soort auto's voorzien zijn van een beveiliging waarbij met de spreekwoordelijke druk op de knop bijvoorbeeld de brandstoftoevoer kan worden afgesloten.  Dat is iets dat een co-piloot zou kunnen doen.

Allemaal speculatie, natuurlijk.    ;D

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 15-04-2026, 11:16:31 »
Na 8 rondes staakt de auto.
Dan gebeurt de eventuele sabotage kort hiervoor, maar niet voor de start, anders houdt de auto het niet zo lang vol?
Als dit sabotage is, kan de co-piloot dit niet doen, dit zou dan toch te opvallend zijn? Die kabel zit niet in de buurt van de co-piloot, toch?
Niet perse kort voor het stilvallen, eender wanneer nadat de motor draait zou de sabotage gebeurd kunnen zijn.
Kabelboom en zekeringen lopen wel degelijk langs het handschoenkastje compartiment.

Nu ik verdenk geen van beide kandidaten, maar het zou wel een leuke actie kunnen zijn om achteraf te tonen. Dus ik houd het toch maar in het achterhoofd als deze 2 de finale halen.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 15-04-2026, 11:27:40 »
Niet perse kort voor het stilvallen, eender wanneer nadat de motor draait zou de sabotage gebeurd kunnen zijn.
Kabelboom en zekeringen lopen wel degelijk langs het handschoenkastje compartiment.

Nu ik verdenk geen van beide kandidaten, maar het zou wel een leuke actie kunnen zijn om achteraf te tonen. Dus ik houd het toch maar in het achterhoofd als deze 2 de finale halen.
Ja je ziet veel kabels en dergelijke lopen op de plek waar Yana zit. Maar als ik het goed begrijp, om de sabotage te laten lukken MOET de auto tot stilstand komen eerst? Daar heeft Yana geen controle over.

Verder zien we niet echt hoe de beslissing tot geld is gekomen. Het wordt geknipt zodat het lijkt alsof Wout die beslissing maakte, maar het kan net zo goed dat Yana hem daarvan overtuigd heeft zonder dat wij dat te zien kregen. Na de proef wordt Wout erg verdacht gemaakt door de regie, eerst door Yannis (je schakelde verkeerd) en daarna door Isabel in de biecht. Minpunten voor Wout.

De optie dat kandidaat Yana haar Mol Wout in de laatste auto wilde hebben sluit ik ook nog niet helemaal uit, dan zou Yana het fantastisch hebben gespeeld want ze dwingt Wout dan tot een mol-actie.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2026, 11:42:02 door Reflektor »
De leepste snor van het land

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 15-04-2026, 12:22:43 »
Ja je ziet veel kabels en dergelijke lopen op de plek waar Yana zit. Maar als ik het goed begrijp, om de sabotage te laten lukken MOET de auto tot stilstand komen eerst? Daar heeft Yana geen controle over.

Niet alleen tot stilstand komen, maar de motor moet ook afslaan.

Dat Pedro er in zou slagen om ze bij te halen en door middel van een tikje in de bandenmuur zou kunnen doen belanden stond in de sterren geschreven.  Kans dat de motor dan stilvalt is erg groot.  ;)

« Reactie #36 Gepost op: 16-04-2026, 02:20:48 »
Isabel heeft het toch mooi voor mekaar.
Yannis, met kartervaring, wordt niet vertrouwd, zeker in combinatie met Isabel, en rijdt de laatste ronde niet.
Yannis legt nog even uit aan Wout, meer tractie in de bochten in de eerste versnelling.
Kortom, de mol is het op slinkse wijze gelukt om de opdracht te laten mislukken.

Yannis had de coureur voor kunnen blijven, maar ja, hij reed niet in de laatste ronde.

Ja ja, onze bankier heeft dossierkennis.
Ik begrijp je niet. Het is Yana dat zorgt dat Yannis niet in de laatste auto zit...

Wat ons ook opviel:
Ze ontdekken allen de verborgen tekst over de extra trompetproef.

Waarom blijven de meeste daar met 2 bij staan i.p.v. op te splitsen, 1probeert te trompetteren, de andere probeert de dr. Bibber.

Ze was maar een iemand die dat wel aanhaalde (vrouw, weet niet meer wie, Yana?)

Enige conclusie die ik voorlopig hieruit kan trekken is dat die ene vrouw onmols gedrag vertoond  ::vergroot::
Dat was Isabel.

Het enige dat tegenspreekt voor Wout en Yana. Als ze voor het geld kiezen, zorgen ze wel dat de info beland bij 2 andere kandidaten. Als Wout of Yana de mol is, dan willen ze toch liever dat die info naar jouw auto-partner gaat en naar 1 persoon en niet naar 2 personen. Onmols toch ook ergens wel, niet ?

Als ik mag wil ik 1x delen, zal niet meer herhaald worden, een grote belofte.

https://be.wieisdemol.com/forum/2026/?topic=76191.0

Om te vragen en jullie eens te laten kijken en een conversatie op starten in het op zoek gaan naar de mol 2026 daar.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2026, 10:50:42 door Brtdm, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #37 Gepost op: 16-04-2026, 07:44:01 »
Het is Yana dat zorgt dat Yannis niet in de laatste auto zit...
Yana zorgt dat Isabel niet in de laatste auto zit. Weet Yana veel dat het om Yannis gaat.
En kun je wat vriendelijker zijn? Dank u.

« Reactie #38 Gepost op: 16-04-2026, 09:56:31 »
Yana zorgt dat Isabel niet in de laatste auto zit. Weet Yana veel dat het om Yannis gaat.
En kun je wat vriendelijker zijn? Dank u.
Euh, ben ik dan onvriendelijk ? Sorry als het zo overkomt, want dat is echt niet de bedoeling.

Yannis zegt dat hij goed kan karten, waarop Yana zegt dat ze Wout vertrouwt en kiest. Yana negeert Yannis zijn advies dus dat hij goed kan karten.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 16-04-2026, 10:43:58 »
Het enige dat tegenspreekt voor Wout en Yana. Als ze voor het geld kiezen, zorgen ze wel dat de info beland bij 2 andere kandidaten. Als Wout of Yana de mol is, dan willen ze toch liever dat die info naar jouw auto-partner gaat en naar 1 persoon en niet naar 2 personen. Onmols toch ook ergens wel, niet ?
Denk dat 3000 euro uit de pot voor een Mol belangrijker is dan info die waarschijnlijk toch dubbelzinnig gaat zijn.
Sarah won volgens mij vorig jaar een proef waarbij je info kon winnen over de Mol, maar achteraf zei Sarah dat ze heel verbaasd was dat ze die won en dat dat niet volgens plan was.

Ik denk juist: zouden 2 kandidaten in die auto niet altijd voor info over de Mol gaan?
1. Als je dat niet doet, hebben 2 andere kandidaten info en loop je als kandidaat dus achter.
2. Het is nog maar aflevering 3, dan is info over de Mol veel belangrijker voor een kandidaat dan 3000 euro. In deze fase van het spel zijn de kandidaten nog te onzeker om al voor het geld te kiezen.

Hier kiezen voor het geld is dus eigenlijk alleen om je onverdacht te maken, zeer mols dus. Daarnaast betreft het Yana en Wout, die in aflevering 2 nog vol voor zichzelf kozen en daar vrij makkelijk mee weg kwamen.
De leepste snor van het land