Weeral een originele opdracht om een vrijstelling te verdienen.
Alweer kan je twee kanten op redeneren:
De Mol draait zijn stoel direct! Bruno, Hanne en Issa (kan het helaas niet meer zijn maar wat ziet ze heerlijk mols uit hier!) of de Mol leest eerst de vragen, geeft misschien wat foute antwoorden. Is alleen maar voor de show, voor de kijkers want de kandidaten zien dat niet van elkaar.
En ofwel is de Mol getipt over wie de vrijstelling in handen had. Ofwel is die er zelf achtergekomen aan tafel. En als de Mol de vrijstelling niet zelf had lijkt het mij beter om actief verdenking op iemand te plaatsen, of tenminste openlijk een kant te kiezen.
Tijdens het moment dat ze allemaal naar elkaars reactie kijken, kon je meteen horen dat het Hanne was. Zij was de enige die de hele tijd naar zichzelf keek met reacties als "kijk ik hoe marginaal" en "met mijn bek open". Dus of het goed gespeeld is van Hanne als Mol durf ik te betwijfelen. Tuurlijk heeft ze het supergoed gedaan want ze heeft de vrijstelling binnengehaald, daar kan ze zelfs heel fier op zijn. Maar het cliché van iemand die liegt werd wel weer bevestigd: spraakwaterval Hanne die het debat opent en meteen de vinger wijst naar Cathy.
Los van het feit dat Cathy écht rood werd, denk ik dat zij gewoon echt geïrriteerd reageerde omdat ze weeral werd geïsoleerd als de slechterik.
Let ook eens op Bruno, hij had het beste paard. Hij gaf daarnaast de indruk dat zijn paard meedeed maar het kan net zo goed dat zijn paard niet meedeed. Toch reageerde/acteerde hij ergens in het midden van de race alsof zijn paard verloren had. Dat bleek achteraf handig, want niemand geloofde nog dat hij de vrijstelling zou kunnen hebben. Ik zag het wel nog zo uitdraaien dat de kandidaten net hem gingen viseren als ze dat zouden zien. Het resultaat zou hetzelfde geweest zijn.
Wat een beetje tegen Bruno ingaat is dat hij deed alsof hij ging opstaan. Ofwel ligt hij echt zo goed in de groep dat hij zo'n grap kan uithalen. Vind het soms nogal een nonchalante speelvogel. Waar de anderen een beetje hetzelfde blijven zag ik deze aflevering Bruno's gedrag een beetje veranderen. Eerst stemmen voor een terugkeer van Ruth, als eerste uit het slachthuis, van niet geïnteresseerd in vrijstelling naar eerste die zijn stoel draait 'als niemand het ziet'.
Een aantal kandidaten bleef verrassend stil. Gilles, Stijn en Thibaud ook nog wel bleven meer op de achtergrond. Gilles sprak openlijk zijn vertrouwen uit voor Issabel. Thibaud tegen Issa. En Stijn keek de kat uit de boom en stemde Issa. Het vreemde aan heel het verhaal vind ik dat ze allemaal meteen meegaan in de verdenking die Hanne uitspreekt. Daaropvolgend Cathy die Issabel verdacht maakt ... Waarom spreekt de rest hun verdenking niet uit? Het kan toch niet dat ze allemaal hetzelfde denken. Zeker niet met de drie haaien nog in het spel. Van Gilles, Cathy en Thibaud werd alleen Cathy ervan verdacht haar stoel het snelst te hebben gedraaid (snelste paard), terwijl dat helemaal niet het geval was. Nu, ze deed ook niet echt haar best om hen te overtuigen van hun ongelijk. Er waren nog tal van andere opties om erachter te komen wie welk paard had.
De enige onzekere factor is: wist de Mol wie die vrijstelling had of niet? Dat bepaalt hoe je kijkt naar het debat. Bruno ging last-minute wel nog even twijfel zaaien "of het effectief tussen hun getweeën ging" en richting Hanne wijzen, als hij als Mol zou weten dat zij de vrijstelling heeft plaatste hij haar hier even in een heel oncomfortabele positie waardoor zij zich wel eens zou kunnen verspreken. Maar dat zou dan wel betekenen dat het geld werd verdiend als ze erachter waren gekomen. Al was het kalf al verdronken bij de discussie tussen Issa en Cathy. Dus veel haalde dat manoeuvre van Bruno niet meer uit. De rest bleef verrassend stil naar Hanne toe. De Mol laat Hanne natuurlijk gewoon doen.
Trouwens, deed de Mol zijn paard wel mee? Ik vermoed van niet. In dat geval kon hij volledig vrij meegaan in het debat en er mee voor zorgen dat iemand wordt aangeduid die de vrijstelling niet heeft. Het was aan de kandidaten om degene met de vrijstelling te vinden. Niet die van de Mol. Wat zou dan het handigst zijn, Issa stemmen of Cathy. Dan denk ik toch wel Cathy want die blijkt nog steeds erg verdacht bevonden door de groep. Moet dan wel meteen denken aan Gilles die al in de bus begon, in het begin van de aflevering, "Ik kan wel meer dingen bedenken die Cathy heeft gedaan." en zelfs vlak voor het debat trok hij Cathy's acties nog maar eens in twijfel. En ik zag hem ook loeren naar Cathy met Issa, alsof ze al meteen hun pijlen hadden gericht op Cathy. Maar Bruno deed natuurlijk ook handig mee. Hoe dan ook, de Mol had het volgens mij helemaal niet zo moeilijk deze opdracht.