Daar zaten we dan, stomverbaasd. Ik had de ontknoping wel even anders zien uitpakken! Zelfs tijdens de finale groeide er bij mij de goede hoop dat Annelies zich als de verraaier ging bekendmaken ...
En hoezo, Annelies wou de Mol niet zijn?! Ik geloofde mijn oren niet toen ik dat hoorde en dacht dat het weer de zoveelste mindfuck was die ze met ons uithaalden. Zoveel jaar gewacht, de kans hebben om mee te doen aan De Mol en dan nee antwoorden op de ultieme vraag! Ik geloofde haar zelfs niet meer toen ze nee antwoordde. Ze dacht het niet te kunnen terwijl ze met vlag en wimpel geslaagd is voor die moltest hoor.
Had toch wel verwacht dat ze tenminste hier ja zou antwoorden, en toch bleef ik in haar geloven als Mol ... zelfs de foto van klein Anneliesje vond ik er een beetje stout uitzien, maar natuurlijk gebruiken ze voor Eline net de braafste foto van allemaal.
Alles leek te kloppen maar toch weer net niet ...
Ik had dus een veel te romantisch beeld van Annelies. Het oudste groepslid dat de jonge snaken even op een vernuftige, meesterlijke wijze in de luren ging leggen.
Ik heb wel eindeloos respect voor Annelies, ze is dus altijd zichzelf geweest. Ze heeft na haar paniekaanval haar eigen zak nog opgedoken! Ze liet zich vallen ook al hoorde ze bij de niet-durvers ... Ze drukte niet op de knop en gunde iedereen een plek in het programma! En gewoon omdat ze Eline al begon door te krijgen tijdens aflevering 1, mede dankzij de vraag die zij voor Eline uitkoos waardoor ze haar op het spoor is gekomen! Een paar dagen later pushte ze Eline naar de zangproef. Haar finaleplaats heeft ze dus vooral helemaal zelf verdiend! Nogmaals, wie de Mol ontmaskert verdient ons eindeloos respect. Dan ben je gewoon goed!
Haar black-out bleek ook echt te zijn en daar heeft ze misschien wel de winst uit handen gegeven. Tijd maakte niet meer uit, maar ze noemde al een antwoord uit de test dat ze fout had van die bewuste proef. Naderhand bekeken is het wel erg voor Annelies dat we niet alles zomaar serieus konden nemen, zo'n paniekaanval en black-out zijn geen lachtertje, zeker niet in een spel als De Mol. Maar gelukkig voor haar stond ze al een stuk verder in haar zoektocht naar de mol dan de anderen. Ze was Eline al voor haar black-out op het spoor. Ik hoop alleen dat in latere seizoenen de reacties wat minder hard zijn. Want wat voor bagger Annelies over zich af heeft gekregen, dat wens ik geen enkele toekomstige kandidaat toe. De media deed hier gretig aan mee, daar ben ik toch een beetje door teleurgesteld. Maar Annelies stond wel haar mannetje. De grens naar negativiteit is maar dun, soms vroeg ik me af of men zo het programma niet kapot maakt.
Vond het heel fijn dat we Annelies de laatste twee afleveringen in een positiever daglicht kregen te zien. Als tegengif tegen alle lompe reacties. Eerst met haar hilarische pannenkoekenmepper. Vond het bv. fantastisch om haar eens bezig te zien als juf. Dat was haar biotoop, fijn voor haar en ons allemaal dat ze zo haar programma mocht afsluiten. Tegelijk ook fantastisch om haar eens bezig te zien als juf.
Annelies mag terecht best wel fier zijn op zichzelf. Los van de negatieve reacties moet het wel plezant zijn dat je heel de serie lang als Mol bestempeld wordt door jan en alleman. Dat is toch, samen met meedoen aan het programma en ook nog de finale halen, de droom van elke kandidaat die meedoet. Die droom is gelukkig voor haar na al die jaren wel gewoon uitgekomen.
Ook al was ze niet de Mol, het was wel plezant kijken naar alles wat ik dacht dat ze bewust misdeed.
Merci Annelies! Eindelijk ontmaskerd als meesterlijke kandidaat. Nu al een molicoon om later met veel plezier op terug te kijken ...