Ik vind onze editie deze keer veel beter dan de Belgische, terwijl het vorig jaar omgekeerd was. Misschien zijn de Belgische opdrachten dit keer minder, of is de sfeer minder overrompelend. En met Sanne en Jochem is het psychologisch spel onovertroffen. Dus: helaas Belgen, Nederland wint dit keer.
Dat vind ik echt niet en vele anderen hier op het forum zullen mij hier zeker in bijstaand, daar ben ik zeker van. De opdrachten zijn zeker niet minder en zijn meestal zelfs nog veel beter dan vorig jaar, vind ik, en ook de groep is minstens even interessant als vorig jaar, heel anders, maar op die manier ook weer heel speciaal en leuk. Hier (in België) zijn er trouwens ook heel wat speciale kandidaten (zoals Jochem en Sanne) en (tegenover vorig jaar) zijn er ook veel meer potentiële en/of verdachte mollen, wat het spel nog spannender, interessanter, specialer en leuker maakt. Daar komt dan ook nog eens bij (en dat moet je nu toch echt wel toegeven) dat de Nederlandse WIDM (!na 17 seizoenen!) toch echt wel een beetje afgezaagd begint te worden. Omdat België nu nog maar pas aan zijn 5de seizoen (en zijn 2de seizoen van De Mol 2.0) bezig zit, is er nog veel meer inspiratie en vernieuwing dan momenteel in Nederland (en ook dat moet je wel toegeven). Ik vind trouwens ook dat er in Nederland veel te veel vrijstellingen en jokers (pasvragen bij ons in België) aan te pas komen, terwijl dat in België veel minder wordt gebruikt en er dus zo ook veel zuiniger mee omgesprongen wordt door de makers, wat het gebruik van vrijstellingen en pasvragen in België dus zo ook veel spannender en specialer maakt, net omdat het zo weinig gebruikt wordt in het programma. Wat trouwens ook leuk is aan de Belgische 'De Mol' is dat het wel nog altijd met (de veel interessantere) onbekende Vlamingen is en dat er in de 5de aflevering nog altijd bezoek van de kandidaten komt, wat ook veel leuke en spannende mogelijkheden biedt voor het programma. Volgens mij is de Belgische 'De Mol' dus echt nog altijd wel heel veel beter dan de Nederlandse WIDM (van momenteel).