Ik vond het wederom een fantastische aflevering! Knap hoe de makers er constant in slagen zoveel lagen in het spel aan te brengen. Bij het duikspel: de mol wil absoluut zijn eigen bagage terughebben en zal deze opdracht goed doen, ook kandidaten willen hun eigen bagage terughebben, dus feitelijk werken de mol en de kandidaten aan dezelfde kant (zie dan de mol maar eens te vinden!). Het enige wat de mol kan doen is zorgen dat het bedrag niet verdubbeld wordt of andere kandidaten in de war brengen met betrekking tot hun kleuren. Als actieve sportduiker vond ik de proef erg spannend om te zien en durf ik echt 100 % zeker te zeggen dat de paniekaanval van Annelies echt was. (Wel denk ik dat ze in het begin paniek veinsde, omdat geen enkele reddingsduiker iemand 2 minuten lang in paniek onder water laat zitten.)
En dan de hartslagproef: mooi om te zien hoe de kandidaten ieder de proef op hun eigen manier aanpakten. Als mol zorg je er natuurlijk voor dat je de vragen slecht beantwoordt (geen van de kandidaten kan controleren hoe je dat hebt gedaan). De proef daarna was echt adembenemend. Voor de mol omdat hij/zij echt geen enkel geluid mocht maken en zich niet uit de tent mocht laten lokken. Voor de kandidaten omdat ze aangeraakt werden door iemand in het duister. Ik ben nooit zo'n fan van meet-the-mole-opdrachten, maar deze vond ik echt heel bijzonder! Alleen jammer dat de kandidaten die geld hadden verdedigd dit niet mochten houden, dat had de opdracht mijns inziens beter gemaakt.
Ook bij de slaapproef werkten verschillende belangen tegen elkaar in. Een kandidaat wil dat zijn antwoord op de vraag 'slaapt de mol in de caravan' juist is en probeert zijn mol dus uit alle macht in of buiten de caravan te houden. Als mol wil je denk ik in de caravan zitten om te zorgen dat de 10 minuten rijden zonder slapende kandidaat niet gehaald wordt, terwijl je als kandidaat daarin wilt zitten om te voorkomen dat jouw mol erin slaapt (het meest gegeven antwoord). De proef was mooi opgezet, maar ik vond hem verder niet zo spannend eigenlijk.