Als ik tijdens het terugkijken zonder geluid een beetje op Olcay let, dan valt het ontzettend op dat zij op veel momenten haar medekandidaten nauwlettend in de gaten houdt, zeker zodra de focus niet op haarzelf ligt maar op iets of iemand anders. De eerste keer dat dit mij opviel, was tijdens de eerste ontmoeting met Art. Tot 3 keer toe kijkt zij dan als enige naar de rest als Art iets zegt, m.i. om hun reacties meteen te peilen. Gisteravond aan de brunch tijdens het kruisverhoor leek ze hetzelfde te doen. En dan niet per se als ze zelf aan het woord is, maar ik geloof wel dat zij veel beter en nauwlettender observeert en gezichtsuitdrukkingen probeert op te vangen dan het in eerste instantie lijkt.
Viel het trouwens meer mensen op hoe ongelooflijk ongemakkelijk ze bij de aankomst in Tblisi het geld aan Art overhandigt? Ook dat zag ik pas goed toen ik de tweede keer keek, maar tijdens het loopje naar hem toe, het aangeven van het geld, en tijdens het weglopen heeft ze te allen tijdens zijn blik krampachtig ontweken. Het zag er heel raar uit, omdat ze echt haar best moest doen in deze situatie om hem niet (even) aan te kijken. Alsof ze hem letterlijk niet onder ogen durfde te komen.
Het kan -en zal- wat spanning zijn waarschijnlijk, maar ik vond het wel een opmerkelijk moment.