Auteur Topic: [kandidaat] Jolien  (gelezen 71272 keer)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #100 Gepost op: 30-03-2020, 00:10:36 »
Zo direct na aflevering 4 blijf ik bij Jolien als Mol. En toch voelt het heel dubbel: aan de ene kant is het het afstrepen van de anderen en zijn het maar kleine reacties en dingen van Jolien die me bij deze molkeuze houden en aan de andere kant heb ik haar weer niet op een echte molactie kunnen betrappen.

Kleine dingetjes waar ik op doel: ze lijkt wat zenuwachtig als ze ervoor pleit om als "volksvertegenwoordiger" gekozen te worden. Haar reactie naar Bart toe om de redenen die Alina ook al gaf. En ook omdat ze zichzelf er weer als onschuldig mee neerzet en tegelijkertijd de grimmige sfeer bevordert (die gunstig kan zijn voor de Mol vanuit de gedachte dat er minder samengewerkt zal worden).

Als ze inderdaad de Mol is had ze het wel erg lastig deze aflevering met de posities waar ze in is gezet door Dorien en Salim. Bij het golfen en de fitness was het gewoon wat lastiger mollen dan bij de andere groepjes denk ik.

Uit Gilles' "ça va" in het dagboek van de Mol maak ik op dat de Mol er echt doorheen zat en onzeker over zichzelf was. Nu hoeft dat niet meteen op Jolien te wijzen, maar ik zie haar dan wel eerder voor me dan bijvoorbeeld een Dorien of Bart.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #101 Gepost op: 30-03-2020, 00:43:55 »
Zo direct na aflevering 4 blijf ik bij Jolien als Mol. En toch voelt het heel dubbel: aan de ene kant is het het afstrepen van de anderen en zijn het maar kleine reacties en dingen van Jolien die me bij deze molkeuze houden en aan de andere kant heb ik haar weer niet op een echte molactie kunnen betrappen.

Ja, ik zit hier ook mee. Enerzijds kan ik de redenatie volgen dat de mol waarschijnlijk bij de 5 parachutespringers zat en dat de mol niet een deal wilde sluiten, anderzijds vind ik dat Jolien - als ze de mol is - hier en daar vreemde, onmolse keuzes maakt.. zoals de kist bewaken waardoor sowieso niemand die kan openen en het geld wordt verdiend of op het einde van de roeitocht haar metgezellen in de raft aansporen om de andere raft toch in te halen. Ook viel mij deze aflevering op dat zij fel tegen was om Dorien, die de zwaarste handicap had, het balletje dat 30 cm van halte 2 verwijderd was daartegenaan te laten schieten. Doriens slag had de grootste faalkans en Salim en Bart waren er wel voor om Dorien dit te laten doen... Dorien miste ook... Ik vind het toch vreemd als zij als mol zou aangeven niet te willen dat Dorien op dat moment tegen de bal aanslaat. Ook viel me in aflevering 2 op dat zij zei dat ze geen matje mee wilde nemen tijdens de wandeltocht nadat Els hierover begon. Ze was zelfs voorstander van op de grond slapen.. Dit terwijl extra bagage slechts voor extra vertraging zorgt. Zou een mol zoiets zeggen? Verder is in aflevering 1 ook geen molactie van haar te bespeuren..

Maar goed, de anderen doen ook onmolse dingen. Ik weet het niet met haar, ik ben nog niet overtuigd van dat zij de mol is. Als ze het is, mag ze toch wel iets meer gaan saboteren en iets minder onmolse dingen doen.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2020, 00:54:21 door Saskiaax95 »

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #102 Gepost op: 30-03-2020, 11:12:44 »
Ben het helemaal met je eens Saskia. Je verwacht toch meer van een mol. Er lijken tot nog toe geen aansprekende molacties van haar te zijn. Dat vind ik dus van de anderen ook- behalve Bart die er met zijn speltactiek erg uitspringt èn aanspreekt- iedereen doet wel eens wat verdachts , er is niet één iemand die toch wel opvalt als  mogelijke mol. De mol moet natuurlijk niet teveel opvallen, maar je wilt toch ook geen kleurloze mol zijn? ::)

Offline Annini

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #103 Gepost op: 30-03-2020, 12:07:12 »
Het is inderdaad waar dat haar molacties niet opvallen maar past wel bij wat ze zegt tegen Gilles als ze de mol is. Dat ze haar best doet om te mollen maar dat het soms niet lukt. Op dit moment wordt er zelfs wat lacherig gedaan over de slechte mol. Niet dat ik zo zeker ben over Jolien hoor. Salim en Alina vind ik ook in hetzelfde bedje ziek. Het is vooral Bart die goed kan mollen maar het waarschijnlijk niet is.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #104 Gepost op: 30-03-2020, 13:41:04 »
Zo direct na aflevering 4 blijf ik bij Jolien als Mol. En toch voelt het heel dubbel: aan de ene kant is het het afstrepen van de anderen en zijn het maar kleine reacties en dingen van Jolien die me bij deze molkeuze houden en aan de andere kant heb ik haar weer niet op een echte molactie kunnen betrappen.

Kleine dingetjes waar ik op doel: ze lijkt wat zenuwachtig als ze ervoor pleit om als "volksvertegenwoordiger" gekozen te worden. Haar reactie naar Bart toe om de redenen die Alina ook al gaf. En ook omdat ze zichzelf er weer als onschuldig mee neerzet en tegelijkertijd de grimmige sfeer bevordert (die gunstig kan zijn voor de Mol vanuit de gedachte dat er minder samengewerkt zal worden).

Als ze inderdaad de Mol is had ze het wel erg lastig deze aflevering met de posities waar ze in is gezet door Dorien en Salim. Bij het golfen en de fitness was het gewoon wat lastiger mollen dan bij de andere groepjes denk ik.

Uit Gilles' "ça va" in het dagboek van de Mol maak ik op dat de Mol er echt doorheen zat en onzeker over zichzelf was. Nu hoeft dat niet meteen op Jolien te wijzen, maar ik zie haar dan wel eerder voor me dan bijvoorbeeld een Dorien of Bart.
Ik heb hetzelfde.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #105 Gepost op: 30-03-2020, 14:00:35 »
Het is inderdaad waar dat haar molacties niet opvallen maar past wel bij wat ze zegt tegen Gilles als ze de mol is. Dat ze haar best doet om te mollen maar dat het soms niet lukt. Op dit moment wordt er zelfs wat lacherig gedaan over de slechte mol. Niet dat ik zo zeker ben over Jolien hoor. Salim en Alina vind ik ook in hetzelfde bedje ziek. Het is vooral Bart die goed kan mollen maar het waarschijnlijk niet is.

Ik heb Jolien tot nu toe ook verdacht maar ik begin heel erg te twijfelen over haar na deze aflevering. In het dagboek van de mol komt toch een soort strijdbaarheid naar voren over de dan komende (parachute)opdracht, waar ze zaken wel weer rechtgezet kunnen worden. Jolien doet.... helemaal niets om voor die gemiste geldklapper te zorgen. Ze is niet degene die gaat marchanderen met de volksvertegenwoordigers, ze is niet degene die tijdens het spel reuring trapt (pas achteraf gaat ze weer los op Bart, heel vervelend gedrag van haar vind ik zelf). Ik zie hier gewoon geen actieve mol in...
Zelfs als je in kunt brengen dat ze als mol al geweten had middels het "zopas" van Gilles dat held geld al niet meer te winnen viel. Tuurlijk kan ze het nog steeds zijn, maar dan is ze toch niet goed bezig momenteel denk ik.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #106 Gepost op: 30-03-2020, 15:01:18 »
Haar irritatie was te slecht geacteerd (of te oprecht) om de mol te kunnen zijn.

Geen opvallende sabotages maar wel opvallend de ideale kandidate.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #107 Gepost op: 30-03-2020, 15:05:42 »
Huh? Hoe kan je iets te slecht geacteerd en tegelijk te oprecht vinden? :D

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #108 Gepost op: 30-03-2020, 15:58:36 »
Ik heb nog eens nagedacht hoe ze zich gedroeg bij het maken van de beelden. Ze kwam binnen en zei: ah, ze hebben onze hoofden nagemaakt. Dat is vreemd, hoogstens uit je een vermoeden. Daarmee liet ze zien dat ze er meteen een aantal herkende. Daarna zei ze twee keer iets dat klopte, en toen iets dat niet klopte. Dat is een taktiek om de anderen mee te krijgen en vertrouwen te krijgen in haar deskundigheid. Het werkte alleen niet, want de anderen zagen dat het niet klopte.

Ik ben haast 100% zeker dat ze het is. Ik denk dat ze de anderen heeft onderschat of dat het gewoon sterke kandidaten zijn.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2020, 16:23:45 door Run »

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #109 Gepost op: 30-03-2020, 16:27:22 »
Maar als zij de mol is, heeft ze in principe helemaal niks gedaan tijdens de pilotenopdracht. Ze zegt in het dagboek dat juist die opdracht de groep wel even helemaal op de kop zal zetten, maar zij doet daar eigenlijk 0% is. Dan komt het door de opzet van het spel en door het gedrag van de kandidaten, niet door de invloed van de mol. Dan heeft ze, als ze de mol inderdaad is, het deze aflevering wel heel erg slecht gedaan.
EDIT: Of is zij diegene die de groep aanspoort om allemaal te gaan liegen? dat zou wel verdacht zijn.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2020, 16:30:36 door Reflektor »

Offline Retuow

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #110 Gepost op: 30-03-2020, 17:55:14 »
Ik heb er lang over nagedacht, maar ik ben deze aflevering geswitcht van Dorien naar Jolien.
a) de twijfel van de mol over zijn/haar succes, b) de 'zopas' bijzonder goed te combineren met Jolien.

Tijdens de opdracht van het Syntagma-plein is er weinig dat ze kan doen; de hele dag met zo'n kl*te stick op je hoofd, Dorien die veel minder dan jijzelf doet, en dan Bart die alles weer fantastisch slaat. Te laat komen lukt ook al niet.. Mollen lukt gewoon niet..
[bij de Calorieën-race opdracht: 5000 caloriëen met 5 personen is niet bijster veel mijns inziens. ben benieuwd of ze daar heeft kunnen mollen]

De 'zopas': als Jolien als mol weet dat er pasvragen zijn gekozen, dan is er sowieso geen geld in de pot. Missie is al geslaagd - zonder enige effort van haar. Waarom zou zij nog een dealtje met Selim en Dorien willen sluiten?
Mijns inziens is het dus juist mols om géén deal te sluiten, en zodoende niet teveel op te vallen. Er is namelijk geen extra geld te verdienen/verspillen. Het is juist de ideale situatie om de fanatieke kandidaat te (blijven) spelen: liegen, geen krimp geven.

En dan dus het verwijt naar Bart toe, waarin de frustratie van het niet-kunnen-mollen even meekomt. In tegenstelling tot andere kandidaten, moet zij (als mol) nog een extra stap zetten in haar hoofd om echt kandidaats te denken, en in te zien dat Bart heel logisch handelde om zijn eigen pasvragen zeker te stellen.
Bij Laure bijvoorbeeld zag ik wel die relativering van Bart's (egoïstisch) handelen.

Conclusie: ik ben verplaatst naar de Jolien-tunnel. :)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #111 Gepost op: 30-03-2020, 18:09:49 »
Ik blijf ook steeds bij Jolien uitkomen maar er borrelen (bij terugkijken) ook steeds weer vragen op. Waarom die golfbal niet ook een mep de verkeerde kant op geven? We zien maar één slag van Jolien die niet zo goed is terwijl we haar wel ook de eerste hole goed zien voltooien.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #112 Gepost op: 30-03-2020, 18:13:00 »
Ik Ben het eens dat je als mol best een keer een serieuze actie moet hebben, maar als de ondervragers al het geld hebben weggegooid door voor pasvragen te gaan , wat moet je als mol dan gaan doen.

Zorgen dat je niet opvalt.

Een stem in me zegt steeds dat de enige die in deze opdracht echt molt, enkel Salim of Dorien zijn, maar dat zorgt enkel dat ik Salim nog bewuster meeneem in mijn verdenkingen.  Dat stomme dagboek, met zijn insinuerende tekst alsof de mol niet op de vlieger kon zitten.

Is jolien echt boos op Bart of gespeeld, of frustratie om niks te kunnen mollen.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #113 Gepost op: 30-03-2020, 19:06:33 »
Huh? Hoe kan je iets te slecht geacteerd en tegelijk te oprecht vinden? :D
Of, niet en.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #114 Gepost op: 30-03-2020, 19:39:28 »
Ik bedoel: je vindt het of slecht geacteerd of juist een oprechte reactie. Allebei kan niet.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #115 Gepost op: 30-03-2020, 21:45:01 »
De stoelpoten van jolien als mol wankelen bij Heinz, maar ook bij mij . Eerst werd he5 nog een beetje in toom gehouden door laure. Maar zonder de steun van laure ( letterlijk bij het bewaken van de kist) blijft het maar een fragiel evenwicht.

Meer een vermoeden op basis van kleine zaken en een niet kloppend spelbeeld bij haar persoonlijkheid. Vaak verwijtend naar anderen. Maar geen grote molacties en die begin ik wel meer en meer te zien bij anderen .

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #116 Gepost op: 30-03-2020, 22:21:38 »
Net de aflevering nog eens teruggekeken (geen straf! :D) maar Jolien is ook degene die de golfbal tegen een van de doelobjecten slaat... Is dat nou nodig als mol? Plus ze is er fel op als Bart en Salim Dorien een belangrijke bal dichtbij doel willen laten slaan; iets wat je als mol zou aanmoedigen, niet ontmoedigen. Tijdens de fitnessopdracht is Jolien ook degene die tegen Alina oppert dat de telefoon bij het nieuwe fitnessapparaat dat ze ontdekken kan worden opgeladen. Weer zoiets; als mol ga je juist afleiden of je houdt je stil. Terwijl net op het moment dat het belangrijke word "Bad" in het Billish Eilish liedje klinkt en wordt weggepiept, Salim de groep afleidt door te roepen "Nee, niethet kaasplankje!", naar het scherm wijzend. Begin te hopen dat Jolien het niet is.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #117 Gepost op: 31-03-2020, 18:31:51 »
Het volgende aan opvallende acties heb ik op de kandidatenpagina van Jolien gezet. Aanvullingen en verbeteringen zijn welkom.

Aflevering 1:

  • Biedt 400 euro voor de vrijstelling
  • Komt met de oplossing van het klokkenraadsel
  • Valt niet van de Aquaspeed Extreme af (en gaat met de traagste snelheid door de bocht)
Aflevering 2:

  • Vraagt zich af wat er zou gebeuren als ze met de hele groep de (inhoud van de) doos van Pandora bekijken
  • Bewaakt samen met Laure de doos van Pandora en verzwijgt dit/liegt hierover tegen de groep
  • Verliest samen met Dorien het armworstelen tegen de reus
  • Plaatst zich na Salim in "team special act", danst aan de zijkant van de rij vrouwen en wordt eruit gepikt waardoor ze geen 500 euro verdient
Aflevering 3:

  • Bouwt samen met Alina een toren van stenen ter waarde van 500 euro met een nadeel voor het andere team erin maar omdat het andere team eerder stop roept, wordt er om de inzet van de andere toren (1400 euro, geen nadeel) gespeeld
  • Moedigt haar teamgenoten in de blauwe raft aan om de rode raft toch proberen te passeren waarna de blauwe raft maar net als tweede over de finish komt en dus ruim binnen de tien seconden waardoor de opdracht slaagt en er 1500 euro verdiend wordt
  • Zegt dat de vlaggetjes met vraagtekens bij de graafopdracht waarschijnlijk tips of pasvragen aanduiden
  • Antwoordt Bart dat ze voorlopig nog niks met de vraagtekens gaan doen
  • Lijkt ondanks haar studie geschiedenis geen voorwerp met zekerheid op de tijdlijn te kunnen leggen
  • Wil de zandloper laten staan terwijl Alina terecht aan de verkeerde plaatsing ervan twijfelt
  • Gaat direct mee met Bart die zegt af te willen kloppen terwijl niet alle objecten (zandloper en bril) goed blijken te liggen waardoor er geen 1500 euro verdiend wordt
  • Herkent het fetabeeld van Els en dat van Laure en wijst het fetabeeld van Bart als dat van Salim aan
  • Raakt geïrriteerd over de gang van zaken in de opdracht met de Minotaurus waardoor ze minstens haar eigen hartslag verhoogt
  • Praat veel door de porto om de lopers te kalmeren, maar mogelijk met tegengesteld effect
  • Geeft Kerberos door en volgt niet Barts advies om zich met het puzzelstuk te laten pakken maar keert nog voor het puzzelstuk en zonder de Minotaurus gezien te hebben terug (want "zo kan ik tenminste wel uitleggen hoe de route eruitziet")
Aflevering 4:

  • Slaat met de golfclub aan haar helm bevestigd de winnende slag in hole 1 (ter waarde van 1000 euro, de golfers komen op tijd aan)
  • Sluit geen deal met ondervragers Dorien en Salim en houdt zich aan de afspraak om te liegen over wie er niet gesprongen heeft
  • Reageert fel op Bart die aan zijn deal met Dorien en Salim twee pasvragen overhoudt

(Joliens precieze opmerking naar Bart toe heb ik onder het kopje "quotes" gezet op haar kandidatenpagina.)
« Laatst bewerkt op: 2-04-2020, 10:15:25 door Heinz »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #118 Gepost op: 31-03-2020, 20:51:00 »
Ik bedoel: je vindt het of slecht geacteerd of juist een oprechte reactie. Allebei kan niet.
Ja, dat zeg ik. Daarom gebruik ik het woord "of".

Offline Retuow

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #119 Gepost op: 31-03-2020, 21:05:35 »
Met betrekking tot aflevering 1, lettend op de handelingen van Jolien, zag ik: (één echte aanvulling: c))
a) Ze zorgt inderdaad voor de oplossing van het klokkenraadsel. (onmols; narrator zegt dat ze er een potje van hebben gemaakt, maar het is slecht te zien hoe moeilijk het nog was)
b) Ze zit in het groepje met de vrije Gilles, die ze nog een tijdje bij hun eigen groepje houden
c) Geeft een verkeerd pictogram over zichzelf door (studentenvereniging), in tweede instantie pas de mellowcake. (mols)
d) Telt het juiste bedrag op van de postcodes. (mijns inziens niet mols/onmols)
e) Van haar abseilen zien we weinig, behalve dat ze tegen een plantje aankomt.

f) Ze zit niet bij het duo van de grote algemene kennis, en valt inderdaad niet van de boot af. Context is wel dat de boot met de laagste snelheid door de moeilijke bocht ging.
g) De 400 euro voor de vrijstelling vind ik zelf niet mols of onmols. (want: bewezen kandidaat Bruno bood een dikke 7000 euro, bewezen kandidaat Gilles bood 0 euro)

Volgens mij is een quote van Jolien over de doos van Pandora begin aflevering 2: "Iedereen moet dat voor z'n eigen beslissen, denk ik."
Verder viel me op dat zij in aflevering 2 relatief snel lacht om de pijl van de Griekse schutter bij Bart, maar mogelijk is haar reactievermogen gewoon een stuk sneller dan die van Els, Selim en Laure.
 :)