Ik weet dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt, maar toch een vergelijk met de NLse mol. Wat mij opvalt is hoe anders de opdrachten zijn en hoe anders de
manier van speuren daardoor wordt. Doordat de proeven veel meer bestaan uit deelopdrachten zie je dat verschillende kandidaten in een proef echt een andere rol hebben. Daardoor kun je moeilijker vergelijken. Als in de Nederlandse alle kandidaten over dezelfde brug lopen, kun je relatief goed vergelijken wie "verdachter" is. Maar hoe vergelijk je de torens-van-Hanoi-spelers met de topografisch-raadsel-oplossers?
Dus dat vind ik eigenlijk wel mooi, dat het ook voor het speurwerk zo
anders is allebei. Ik denk natuurlijk meteen in molpunten en vind het best lastig om acties te kiezen anders dan "die zat in dat groepje".
De twist met de vrijstelling vind ik niet heel bijzonder, het was eigenlijk vrij recht-toe-recht-aan de hoogste bieder, maar het zorgt wel voor wat reuring in de groep. De kist met de mol volgende week heb ik heel veel zin in. (Ik denk dat gewoon alle namen daar in zitten, en daarmee dus ook de naam van de mol.)
het is gewoon net alsof je naar een film zit te kijken
Ik had - en dat had ik voorgaande seizoenen niet - bij het intro "Alpha: het begin" heel erg het gevoel dat ik in een adventure game zat en dat dit de eerste "wereld" was of zoiets. Die vormgeving heeft het een beetje.
Dit programma kijk je allang niet meer om de opdrachten, maar meer om het gedrag van de kandidaten.
Wat ik zo mooi vind aan De mol is dat het
first en foremost gaat om het gedrag van de kandidaten. Dit is een psychologisch spel. De proeven zijn slechts een vehikel. Het spel is de zoektocht naar de mol. Wat de opdrachten zijn, maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar de opzet met deelopdrachten maakt dat kandidaten
elkaar moeten inschatten, en wij ook meer bezig zijn met gedrag, en dát vind ik wel de essentie van dit spel.
Dus ik ben blij
En wie de mol zou kunnen zijn heb ik nog geen idee van.
Edit: en oh ja. Gilles is fantastisch. Allebei, maar ik bedoel de presentator.