Tunnelvisie bracht op 2 januari een
dubbelinterview met Sarah en Sinan. Dit is wat hij zei over zijn tactiek:
Had je een tactiek bedacht? En heb je hier wat aan gehad? Sinan:
"Ik heb niet echt tactiek bedacht. Ik heb me vooral op m’n instinct dat ik gebruik in oorlogsgebieden geconcentreerd en tactisch en goed geobserveerd. Ik keek de kat uit de boom en waar nodig heb ik toegeslagen."Welke eigenschappen van je kwamen goed van pas?Sinan:
"Geduld. En dat ik nogal stressbestendig ben. Dus je krijgt me niet snel gek. Verder kan ik heel erg competitief zijn. En strategisch en tactisch. Dat zijn de eigenschappen die goed van pas kwamen."Je zou zeggen dat de productie niet op een observerende mol zit te wachten die alleen toeslaat op momenten dat het er toe doet. Aan de andere kant wordt er ook dit seizoen weer vreselijk veel genepmold. Waarom zou je jezelf als mol in de gevarenzone begeven als de kandidaten zelf al hun best doen om geld uit de pot te houden? Dat dat voor de kijker niet heel erg spannend is staat als een paal boven water. De vraag is dus of de productie zo'n tactiek aanvaardbaar vindt.
En ja, ook ik vroeg me af waar Sinan gisteravond mee bezig was. Hij leek totaal zichzelf niet. De vorige afleveringen nam hij in discussies steeds het voortouw en forceerde hij beslissingen. Was er steeds als de kippen bij om anderen verdacht te maken. Dat ontbrak in aflevering 5 volledig. Of hij nu wel of niet de mol is, waar kwam die lethargische houding ineens vandaan?
Verder viel me op dat #watdoetsinan haast een vooropgezet plan lijkt van de productie. Tijdens de auto-opdracht vraagt Merel door de porto aan Niels:
"En wat gaat Sinan doen?" Tijdens de test van aflevering 4 mijmert Merel ook al over Sinan:
"Maar ik twijfel ook een beetje of ik Sinan mee moet nemen. Sinan observeert ons de hele tijd. Sinan...Ja, wat doet Sinan?"Stel dat Sinan de finale haalt. Waarom zou je als productie een kandidaat die niet de mol is zo belachelijk maken dat diegene totaal niet meer verdacht wordt? Je wilt toch juist dat alle finalisten zo verdacht mogelijk overkomen? Betekent dit dat hij er snel uitvliegt? Die indruk heb ik namelijk helemaal niet, gezien de verdachtmakingen van Merel en Rick Paul. Ik vermoed nog steeds dat we een finale met Merel, Sinan en Rick Paul krijgen.
Ook opvallend dat de kandidaten zonder Sinan ineens een bak geld verdienen. Als Sinan niet de mol is, dan heeft de echte mol er niet echt veel van gebakken.