Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker  (gelezen 5635 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #40 Gepost op: 1-04-2021, 21:06:04 »
Maar het is wel sympathieker als hij in de winnende groep zit, want dan is de executie net iets minder bruut.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #41 Gepost op: 1-04-2021, 21:06:12 »
Als mol zou ik mij op de achtergrond houden. Hij weet immers dat Gilles met die tip over de doos komt en ze de code zullen daardoor vinden. Het maakt voor de mol ook niets uit wie als eerste de rode knop indrukt.

Ik denk dat de mol hier niets weet. Hij wil denk ik ook gewoon in de groep zitten die wint, zo hebben kandidaten meer kans om door te gaan.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #42 Gepost op: 2-04-2021, 16:18:37 »
Ik denk dat de mol hier niets weet. Hij wil denk ik ook gewoon in de groep zitten die wint, zo hebben kandidaten meer kans om door te gaan.
Dat de mol niets weet kan, maar de kandidaten maken niet meer of minder kans wanneer de mol in het winnende of verliezende team zit. Er vallen die avond sowieso 2 kandidaten af.
De mol wil natuurlijk wel dat er uiteindelijk op de rode knop gedrukt wordt, maar van zodra duidelijk is dat de groep dit wil (en dat is bij beide zo) kan de mol perfect op de achtergrond blijven.


Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #43 Gepost op: 2-04-2021, 20:20:11 »
...
De mol wil natuurlijk wel dat er uiteindelijk op de rode knop gedrukt wordt, maar van zodra duidelijk is dat de groep dit wil (en dat is bij beide zo) kan de mol perfect op de achtergrond blijven.

Minimaal 1 van de twee teams moet er nog wel in slagen om de code te vinden natuurlijk, anders wordt er 3000 euro verdiend. Alleen maar op de achtergrond blijven is zodoende geen garantie op de gewenste uitkomst voor de mol.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #44 Gepost op: 3-04-2021, 13:54:05 »
Ik denk dat de makers de 'verspreking' van Philip heel handig hebben uitgebuit, door daarna het prijzengeld te verhogen naar 5000 euro. Zo komt Philip in een verdacht daglicht te staan, terwijl hij waarschijnlijk niets wist. (Ze hadden het bedrag immers ook kunnen verhogen naar 6000 euro of 4500 euro ofzo, dus dat ze 'door' zijn gegaan met 5000 euro zegt denk ik wel iets.)

Wat gaat de rol van de mol zijn in deze? Ik denk dat de mol heel hard zijn best gaat doen om op die knop te gaan drukken. Dan is er immers géén 3000 of 5000 euro te verdienen én zit hebben zijn medekandidaten een kans van 2 op 5 om af te vallen ipv een kans van 2 op 4. Ik denk dat we de mol idealiter dus moeten zoeken bij de vrijgestelde groep, maar er kan natuurlijk altijd iets mis zijn gegaan dus zeker is dat niet. Wel ga ik ervan uit dat de mol zeer actief is.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #45 Gepost op: 3-04-2021, 14:21:58 »
Ik denk dat de makers de 'verspreking' van Philip heel handig hebben uitgebuit, door daarna het prijzengeld te verhogen naar 5000 euro. Zo komt Philip in een verdacht daglicht te staan, terwijl hij waarschijnlijk niets wist. (Ze hadden het bedrag immers ook kunnen verhogen naar 6000 euro of 4500 euro ofzo, dus dat ze 'door' zijn gegaan met 5000 euro zegt denk ik wel iets.)

Dat denk ik niet. Het team overlegt over elk detail uitgebreid en zal niet ineens het te winnen bedrag veranderen om een kandidaat verdacht te kunnen maken. (Gilles gaf als voorbeeld in het interview dat ik gisteren in het media-topic plaatste dat ze bij de montage zelfs eindeloos kunnen discussiëren over waar in beeld het woord "groepspot" moet komen. ;D)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #46 Gepost op: 3-04-2021, 15:48:57 »
Het kan ook zijn dat eerder gezegd werd dat de groene knop €5000 opleverde voordat Philip zich 'versprak' of - nog waarschijnlijker - dat Philip zich gewoon vergiste.
Dat er 2 kandidaten afvallen komt de mol goed uit, dan is men meer geneigd op de rode knop te drukken dan bij één afvaller. De mol hoefde dan niet veel te doen.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #47 Gepost op: 5-04-2021, 23:08:02 »
Minimaal 1 van de twee teams moet er nog wel in slagen om de code te vinden natuurlijk, anders wordt er 3000 euro verdiend. Alleen maar op de achtergrond blijven is zodoende geen garantie op de gewenste uitkomst voor de mol.

Goed punt. In dit licht vond ik tijdens het herbekijken van deze opdracht het volgende wel opvallend:

Gilles zegt op een moment in de voiceover dat Jasmien en Annelotte (codekamer) van plaats hebben gewisseld. Jasmien zit nu in de codekamer bij de kartonnen doos. Het wordt alleen gezegd, de wisseling zelf is niet in beeld. In de andere groep wordt ook gewisseld en we zien in beeld dat Philip naar de codekamer gaat

Dan volgt via de intercom de dienstmededeling van Gilles:

"Opgelet, jullie hebben nog tien minuten om de code te vinden IN de kartonnen doos."

Philip zien we (nu met Dami samen in de codekamer) in beeld hierop reageren en zeggen "IN de kanonnen doos." Philip en Dami zien we de doos scheuren om op zoek te gaan.

Vervolgens zien we een shot van Jasmien en Katrien (die de doos ook al hebben opengescheurd) en zegt Jasmien "Jaja we hebben ze." (daarmee de code bedoelend)

Philip, Jasmien en Katrien zijn (met de exit van Dami) nu de enigen die kunnen garanderen dat de code gevonden. En zodoende zijn deze drie voor mij het meest verdacht hier omdat ze tot het laatst in de codekamer zijn.

Voor aflevering 3 ben ik voor Annelotte als mol gegaan, maar op basis van het bovenstaande denk ik nu dat ze het niet is. Doordat ze niet (meer) in de codekamer is, heeft ze geen invloed meer op dat er geen 3000 euro wordt verdiend.


« Laatst bewerkt op: 5-04-2021, 23:10:05 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #48 Gepost op: 5-04-2021, 23:11:17 »
Dit is inderdaad een van de redenen dat ik Katrien ben gaan verdenken. Zij is betrokken bij het vinden van de code maar veel onopvallender dan Jasmien en Philip deze opdracht.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #49 Gepost op: 5-04-2021, 23:23:50 »
En toch is er ook de mogelijkheid dat een van de andere kandidaten (Annelotte, Lennart, Samina) in de deuropening is gaan staan, om aan te geven dat het misschien in de doos zelf zit. Iedereen kon de aankondiging van Gilles horen. Dat "Ja ja, we hebben ze" klinkt als een bevestiging op iets.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #50 Gepost op: 6-04-2021, 00:31:19 »
Daar had ik nog niet aan gedacht Molest. Goed om deze mogelijkheid niet uit te sluiten. De beelden nog eens bekijkend denk ik echter dat dat "Jaja..." van Jasmien toch een reactie naar Katrien is op het vinden van het gescheurde stukje karton met de code.

Dit is inderdaad een van de redenen dat ik Katrien ben gaan verdenken. Zij is betrokken bij het vinden van de code maar veel onopvallender dan Jasmien en Philip deze opdracht.

Ik verdenk juist Jasmien hier meer. Mede omdat je als mol ook zeker wil zijn (lijkt mij) dat er in jouw groep consensus komt over het feit dat er sowieso op die rode knop gedrukt gaat worden, moet je daar ook invloed op hebben. I.t.t. Katrien is Jasmien zowel in de codekamer op een cruciaal moment  en ook nog degene aan de telefoon die direct met Philip (andere groep) communiceerde. Jasmien zegt op een gegeven moment: "Je hebt daar een Sven en Philip, die gaan so-wie-so drukken...". Die opmerking leek haar groep definitief over de streep te trekken om ook te gaan drukken.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #51 Gepost op: 6-04-2021, 08:32:53 »
En Jasmien zei meteen nadat ze de hoorn oplegde: Philip liegt dat ie barst. (Iets van die strekking). Dat verankert de consensus nog extra. Mols dus.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #52 Gepost op: 6-04-2021, 08:38:19 »
Het is waar dat Jasmien het voortouw nam maar daar kan je als stillere Mol natuurlijk optimaal van profiteren. En een Mol die al in aflevering 2 zo duidelijk het voortouw neemt zie je minder vaak dan een stillere profiteur/manipulator die onder de radar blijft.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #53 Gepost op: 6-04-2021, 10:15:12 »
De aankondiging van Gilles: 'Opgelet. Jullie hebben nog 10 minuten om de code te vinden in de kartonnen doos'.

Voor de Mol was het alleen van belang dat de code gevonden werd. 10 minuten is nog ruim de tijd. Ik ga er dus niet vanuit dat de Mol op dat moment in de codekamer moest zijn. Het is mooi als degenen die zich daar bevonden al op het juiste idee komen, maar anders had de Mol nog wel een voorzetje kunnen komen geven.
Wel is het handig als de Mol al eens in de codekamer geweest is, want er moest ook gebruik gemaakt worden van een decodeer-lijstje. Ik weet niet hoe opvallend dat lijstje was. Maar iemand die nog nooit in de codekamer was geweest, kon van het bestaan ervan niet weten.

Dus mijn verdachten hier zijn: Jasmien, Katrien, Philip en Annelotte.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - De Atoombunker
« Reactie #54 Gepost op: 8-05-2021, 14:53:20 »
Heb deze opdracht nog eens herbekeken. Voor mij voelt deze opdracht toch als de eerste ''sleutelopdracht'' voor de mol. Om de groep wat op te schudden, te saboteren enzovoort.
En het viel me heel hard op dat Lennart een van de weinigen in de groep is die lichtjes aanstuurt op het NIET drukken van de knop.
Zo geeft hij het argument ''maar 2 v/d 5 afvallers, jongens toch'', en geeft hij aan of ze er niet even over na moeten denken.
Compleet onmols dus, terwijl hij mijn mol is. Maar waarom zou hij dit als mol zeggen. Wellicht in de wetenschap dat de groep later toch zal drukken en hij zichzelf hierdoor het lieve jongetje van de groep kan maken.

Toch speelt de mol hier ook niet een sleutelpositie, die is vooral voor Jasmien en Philip. Sven stuurt hier wel mols aan mee en Annelotte is vooral bezig met het ontcijferen. (Hint volgens mij wel op het feit dat de code IN de doos zit).