Ik verbaas me toch over de positiviteit eigenlijk. Ik vind dan, als je in de Nederlandse mol tegen veilingopdrachten bent, dan moet je dat hier ook zijn. Gelijke monniken gelijke kappen. Deze veiling was gewoon een enorme misser. Moeten ze niet doen. Heeft het programma niet nodig.
Ik vind het nu wat veel van het goede worden met die twists en die pasvragen en vrijstellingen en dat kandidaten tegen mekaar op zetten. Die klacht hebben we veelvludig geuit op de NLse mol; als je het optelt komt het hier aardig in de buurt.
Het concept van het programma is dat de kandidaten opdrachten volbrengen en daarmee geld proberen te verdienen, en dat de mol het geld saboteert en de kandidaten de mol zoeken. Zodra kandidaten die niet de mol zijn , niet meer hun best doen voor het geld, valt het format uit elkaar. Dan is het niet meer "wie is de mol" maar "wie is de kandidaat die we toevallig vooraf hebben geselecteerd".
Vrijstellingen en veilingen horen gewoon niet in het concept van de mol. Het kan een extra laag zijn, maar het moet iets toevoegen aan dat basisconcept en dat doet het hier naar mijn idee op geen enkele manier. Dat geldt voor de NLse, en dat geldt evenzeer voor de Vlaamse. Ik vond het een totale kul-opdracht in een verder subliem seizoen. Zonde. En ja, ik snap dat er verschillen zijn qua diepgang en lagen tussen beide veilingopdrachten. Maar kandidaten moeten naar mijn idee niet tegen elkaar worden opgezet om voor zichzelf te gaan ten koste van datgene waar naar mijn idee het spel om draait: het geld. Als je daar aan gaat rommelen, dan kun je wat mij betreft net zo goed de test vervangen door een loting. Het komt daar namelijk gevaarlijk dicht bij op deze manier.
Zéker van de vlaamse mol verwacht ik beter. De andere twee opdrachten (en de andere 5 afleveringen for that matter) laten zien dat ze dat kunnen.
(Nou was ik al gespoild op de goplay website, dus ik wist al dat er iets met Lennart en vrijstelling en -10.000 euro was, dat dat zo pontificaal op de website stond vlak onder waar ik de aflevering moest aantikken, was wat mij betreft de tweede grote misser van deze week.)