We hebben toch niet alles gezien? Er kwamen 3 kokers van Yens-zijde en 1 van Emanuelle, dus er waren er nog 2. We hebben een koker in het water zien drijven en een op de grond zien liggen. Er blijft een hoop onopgehelderd. Vermoedelijk is het een van de kandidaten gelukt een goede koker bij de 6 te leggen. Er waren uiteindelijk 8 kandidaten en maar 2 mollen. Die 8 moeten toch wel IETS goed gedaan hebben ondanks de voorkennis dus de voorsprong van de mollen?! En ja, ik had het ook slim gevonden eens de afgekeurde kokers te openen om te zien wat daar eigenlijk inzat, waarom niet?
Toch nog één keer over dit en dan houd ik erover op.
De vriendin van Yens is de enige die kokers van 1.000 euro zegt gevonden te hebben. De uiteindelijke koker van 1.000 euro komt dus of (a) van de vriendin van Yens of (b) het is een koker waarvan de kandidaten dachten dat het 10 euro was (en die dus waarschijnlijk door de bezoeker van de mol op de verkeerde plek is gezet).
Als Yens de mol is, betekent mogelijkheid (b) dat ze over beide 1.000 euro kokers liegen en daarbij ook nog eens de 500 euro koker omwisselen. Op het moment dat ze de 500 euro koker omwisselden, wisten ze dat niemand anders 1.000 euro kokers gevonden had en dat het heel goed dat er geen andere 500 euro kokers gevonden zouden worden. Mogelijkheid (b) betekent dus dat ze het risico namen dat Gilles bij het einde van de opdracht doodleuk 6 kokers van 10 euro zou openen en dat het verschil rechtstreeks naar Yens zou wijzen (omdat alle drie kokers waar zogenaamd geld in zou zitten door Yens waren binnengebracht). Als Yens de mol is, speelt hij het hier agressief, maar ik denk niet dat hij het zo agressief zou spelen. Ik laat me graag verrassen maar ik zou me erg verbazen als dat bij de ontknoping wordt onthuld.
Ik acht mogelijkheid (a) veel waarschijnlijker zelfs als Yens de mol is. Het werkt ook voor de programmamakers omdat ze de molactie kunnen laten zien dat Yens 1.500 aan kokers heeft omgewisseld (en daarnaast vast nog wat geklooi op de glijbaan en wat verwisselingen in het park zelf). Dus ik zie in de opdracht genoeg reden waarom Yens de mol zou kunnen zijn.
Alleen vind ik het eigenlijk een zwakke molactie. De programmamakers verzwijgen dan namelijk wel even dat Yens en zijn vriendin 2.500 euro aan geld binnenbrachten voordat ze 1.500 euro er weer uit haalden. Hoe je dat wendt of keert, betekent dat voor mij nog altijd dat ze 1.000 euro opleveren en dat eigenlijk de volledige verdiensten van de opdracht op hun conto geschreven kan worden.