Duitsland staat bij mij iets lager dan bij de meeste anderen omdat die groep me net wat minder aansprak en omdat de opening me ook na Jens' terugkeer in seizoen 10 niet helemaal lekker zit. Wel fantastisch in beeld gebracht en prachtige thematiek, opdrachten en twists dat seizoen. Wat Gilles zegt over het gebrek aan dilemma tussen geld of troeven viel dat seizoen inderdaad ook wel op. De 10.000 euro van Lennart was heel goed uitgevoerd en neem ik hem zeker niet kwalijk, maar ben ik toch ook geen grote fan van. Alsnog een topseizoen hoor, maar dan komen andere seizoenen bij mij toch net wat hoger uit.
Mexico staat ook niet in mijn top 3, wel gewoon hartstikke leuk verder.
Zuid-Afrika en Vietnam krijgen sowieso mijn stem. Zuid-Afrika maakte na de glorieuze reboot in 2016 echt nog dat extra stapje waardoor het geheel allemaal nóg beter tot zijn recht kwam. Vietnam was een prachtig land en had leuke opdrachten, maar dat staat vooral zo hoog voor mij vanwege de Mol. Niet alleen was de twist rondom de onvoorbereide Mol perfect in het seizoen verwerkt, maar Elisabet was dan ook nog eens een van de meest verbluffende Mollen die ik ooit gezien heb.
Argentinië, Griekenland, Canarische Eilanden en Arizona zijn allemaal eigenlijk kanshebbers voor mijn derde stem. Argentinië was de perfecte comeback met een geweldige groep. Griekenland blonk uit in thematiek en ook weer een fantastische groep en Mol. Op de Canarische Eilanden zijn ze zo perfect omgegaan met alle tegenslagen dat het een heel bijzonder en uniek seizoen heeft opgeleverd, zo'n seizoen gaan we nooit meer zien. Die locatie sprak me wel iets minder aan. Arizona had als vanouds weer alle magnifieke ingrediënten die een seizoen van De Mol maken wat het is. Voor mij waren de groep en de opdrachten, de belangrijkste ingrediënten, ijzersterk dit jaar. En ik weet dat het misschien geen populaire mening is, maar ik vond de Mol met het rode scherm - ook al was dat niet per se gepland van tevoren maar slechts een mogelijkheid - juist een fantastische toevoeging aan het seizoen en het programma. De oplossing van een 'mysterie' dat bij veel fans na al die jaren nog bleek te bestaan en de bevestiging voor komende seizoenen dat we niemand zomaar kunnen uitsluiten op basis van een twist, positie of iets symbolisch als een rood scherm. Voor nu heb ik mijn derde stem even op Arizona gezet, me ervan bewust zijnde dat recency bias waarschijnlijk een rol speelt
De eerste drie seizoenen heb ik natuurlijk niet live meegemaakt, maar wel allemaal teruggekeken. Daar heb ik ook heel erg van genoten, maar voor mij zijn de nieuwere seizoenen toch van hogere kwaliteit. Dat zal er zeker ook mee te maken hebben dat ik die allemaal wel zelf op het moment van uitzenden heb kunnen ervaren. Seizoen 2 vond ik het leukst van de eerste 3.