Auteur Topic: Bokito...  (gelezen 3863 keer)

Offline Megan

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Bokito...
« Gepost op: 23-05-2007, 17:46:06 »
Citaat
nam vrijdagmiddag een sprong over de barrière en het schrikdraad met 7000 volt, trok zich op de kant en viel een vrouw, een vaste bezoekster, aan. Hij sleepte haar over 45 meter mee en verwondde haar ernstig. Hij liep over een terras, tussen honderden mensen door, naar een restaurant. Hij vernielde niets, maar duwde mensen wel aan de kant.

Zijn groep beschermen is de eerste taak van een gorilla-mannetje. Toen de verdoving werkte, kon het 180 kilo wegende dier terug naar zijn verblijf worden gebracht.

En nu zit hij binnen, logisch, tot het buitenverblijf aangepast en veiliger is.

Maar goed... die vrouw gaat nu dus een schadeclaim indienen. Wat ik ook ergens wel kan begrijpen omdat een aap natuurlijk niet zou mogen ontsnappen (geen enkel dier trouwens), maar heeft ze het niet zelf ook een beetje uitgelokt?

Volgens een etholoog is de Rotterdamse gorilla hogelijk door de vrouw geïrriteerd. De vrouw kwam bijna dagelijks naar de gorilla kijken en meende dat de aap tegen haar lachte:

"Dat is een grote, fundamentele fout. Dieren lachen nooit. Lippen optrekken is een dreiging. De gorilla, die in zijn puberjaren is, heeft zich met toenemende ergernis afgevraagd waarom deze vrouw zich niet bij zijn eigen harem voegde."

"Toen hij de vrouw vrijdag weer zag en ook nog met steentjes werd bekogeld, heeft hij besloten dat ze een afstraffing verdiende. Daarom heeft hij haar uit een grote groep mensen gehaald, maar niet gedood. Als hij dat had gewild, was ze in twee seconden dood geweest",

"Dierentuinen moeten er gewoon voor zorgen dat er zoveel fysieke afstand tussen bezoekers en dieren is, dat het geen zin heeft eten, stenen of stokken te gooien. Als dat contact niet ontstaat, gaan de apen gewoon hun gang. Die hebben namelijk helemaal geen behoefte aan mensen kijken"

Bovendien waarschuwde een oppasser van Diergaarde Blijdorp het slachtoffer al, de dierverzorger vroeg de vrouw enkele dagen voor de aanval afstand te houden en de aap niet recht in de ogen te kijken.

Het is best rot allemaal en eng ook, maar is het ook niet een beetje 'eigen schuld'?

Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Bokito...
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2007, 17:56:24 »
Deze laatste zin "Bovendien waarschuwde een oppasser van Diergaarde Blijdorp het slachtoffer al, de dierverzorger vroeg de vrouw enkele dagen voor de aanval afstand te houden en de aap niet recht in de ogen te kijken." Doet mij vinden dat het inderdaad voor een deel de eigen schuld is van de mevrouw.

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2007, 17:59:43 »
Het is sws niet de schuld van Bokito. Hij heeft gewoon gehandeld naar zijn instinct.

Ik denk ook niet dat het echt de schuld van die vrouw is geweest omdat zij waarschijnlijk gewoon niet op de hoogte was van de "taal" van apen. Zij verwarde zoals hierboven is gezegd mensentaal met dierentaal. Zij dacht waarschijnlijk leuk contact te hebben met Bokito terwijl ze hem eik constant aan het uitdagen was. In andere dierentuinen hadden ze dat al eerder door, want daar hangen al bordjes met de waarschuwing apen niet aan te kijken omdat dat als bedreigend kan worden ervaren.

Ik denk dat er dus vooral schuld bij de dierentuin ligt. Zij dachten dat het publiek veilig was, maar daar hebben ze een inschattingfout gemaakt. Bokito heeft kunnen ontsnappen en dat had nooit mogen gebeuren. Natuurlijk probreren dierentuinen tegenwoordig een zo goed mogelijk leefklimaat voor de dieren te maken waarbij het contact met het publiek zo goed mogelijk blijft. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de veiligheid voor mens en dier. En dat is mi hier wel gebeurd.  
Geniet nooit met mate...

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2007, 18:13:58 »
Ik denk ook niet dat het echt de schuld van die vrouw is geweest omdat zij waarschijnlijk gewoon niet op de hoogte was van de "taal" van apen. Zij verwarde zoals hierboven is gezegd mensentaal met dierentaal. Zij dacht waarschijnlijk leuk contact te hebben met Bokito terwijl ze hem eik constant aan het uitdagen was. In andere dierentuinen hadden ze dat al eerder door, want daar hangen al bordjes met de waarschuwing apen niet aan te kijken omdat dat als bedreigend kan worden ervaren.

Hier ben ik het dus niet mee eens! Iedereen mag toch wel snappen hoop ik, dat het niet leuk is om dieren te treiteren achter een ruit of waar dan ook. Of het nu Bokito is of dat het nu een Zuid-Afrikaanse stuisvogel is. Als ik jou in het echt treiter, en jij geeft een glimlach, mag ik er toch ook niet vanuit gaan dat je het wel leuk vind? en dus driftig doorgaan met wat ik doe. En als je me dan waarschuwt en zegt, Ik vind die niet leuk wil je ophouden, en ik ga vervolgens toch door. Dan houdt het voor jou toch ook een keer op. Omdat het beest zelf niet kan praten, hebben ze een verzorger. Ik denk dan, luister gewoon en doe niet of je inmens grappig bent.

Ik zal je een ander voorbeeld geven. Ik ben in de dierentuin. Loop richting het lama verblijf en denk, He verdomd lama`s die rochelen en spugen altijd als je in de buurt bent, laat ik ze eens gaan onder rochelen. Ik loop naar een lama, neem een flinke haal en rochel die lama vol in z`n bek. Die lama wordt pissig, en rochelt mij terug in mn bek! Vervolgens ga ik naar het dierentuinbestuur en dien een schadeclaim in, want een lama heeft mij in mn bek gerocheld, omdat ik alleen maar leuk wilde zijn. En er stond ook geen bordje bij de Lama`s .. Niet rochelen, want dat vinden de lama`s zelf zo leuk. Bijna ieder mens in de wereld heeft gezond verstand gekregen. Dus houdt het niet in, dat je dan maar kunt doen en laten wat je wilt, zonder er voor gestraft te worden.

Citaat
Ik denk dat er dus vooral schuld bij de dierentuin ligt. Zij dachten dat het publiek veilig was, maar daar hebben ze een inschattingfout gemaakt. Bokito heeft kunnen ontsnappen en dat had nooit mogen gebeuren. Natuurlijk probreren dierentuinen tegenwoordig een zo goed mogelijk leefklimaat voor de dieren te maken waarbij het contact met het publiek zo goed mogelijk blijft. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de veiligheid voor mens en dier. En dat is mi hier wel gebeurd.

Ik ben wel met je eens dat de dierentuin het nooit had mogen laten gebeuren dat Bokito is ontsnapt. Je staat daar natuurlijk wel voor je veiligheid e.d. En verwacht niet dat er beesten op je afkomen rennen, ondanks wat er ook gebeurd. Daar heeft de dierentuin wel schuld aan. Maar, in mijn ogen; Een actie vraagt om een reactie. Logisch nadenken is een must tegenwoordig, dieren zijn niet achterlijk!
« Laatst bewerkt op: 23-05-2007, 18:16:45 door Guikie »

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #4 Gepost op: 23-05-2007, 19:23:00 »
De schuld kun je in geen geval bij Bokito leggen. Die schuld ligt, zoals Megan aangeeft, zowel bij die vrouw, als bij de dierentuin.

Dierenbelangenverenigingen zullen zeggen, dat een dier helemaal niet opgesloten dient te zijn, zelfs niet in een relatief ''natuurlijk'' aandoend verblijf. Maar die mensen vergeten, dat het juist de dierentuinen zijn, die door middel van fok- en uitleenprogramma's ervoor zorgen dat bepaalde diersoorten er nog zijn. En ook dat mensen, die nu in principe overal heen kunnen reizen waar ze maar willen, bepaalde diersoorten vlak bij huis kunnen zien, in plaats van naar hun natuurlijke omgeving te reizen.

Wat ik vanmorgen ergens hoorde: een of andere radio-reclame, waarin sprake was van ''stoom afblazen''. Hierin gebruikte de reclamemaker de naam Bokito. Het zal wel grappig bedoeld zijn, maar ik zag er de humor niet van in.
« Laatst bewerkt op: 23-05-2007, 19:36:34 door Bodejos »

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2007, 19:33:55 »
Hier ben ik het dus niet mee eens! Iedereen mag toch wel snappen hoop ik, dat het niet leuk is om dieren te treiteren achter een ruit of waar dan ook. Of het nu Bokito is of dat het nu een Zuid-Afrikaanse stuisvogel is. Als ik jou in het echt treiter, en jij geeft een glimlach, mag ik er toch ook niet vanuit gaan dat je het wel leuk vind? en dus driftig doorgaan met wat ik doe. En als je me dan waarschuwt en zegt, Ik vind die niet leuk wil je ophouden, en ik ga vervolgens toch door. Dan houdt het voor jou toch ook een keer op. Omdat het beest zelf niet kan praten, hebben ze een verzorger. Ik denk dan, luister gewoon en doe niet of je inmens grappig bent.

Ik zal je een ander voorbeeld geven. Ik ben in de dierentuin. Loop richting het lama verblijf en denk, He verdomd lama`s die rochelen en spugen altijd als je in de buurt bent, laat ik ze eens gaan onder rochelen. Ik loop naar een lama, neem een flinke haal en rochel die lama vol in z`n bek. Die lama wordt pissig, en rochelt mij terug in mn bek! Vervolgens ga ik naar het dierentuinbestuur en dien een schadeclaim in, want een lama heeft mij in mn bek gerocheld, omdat ik alleen maar leuk wilde zijn. En er stond ook geen bordje bij de Lama`s .. Niet rochelen, want dat vinden de lama`s zelf zo leuk. Bijna ieder mens in de wereld heeft gezond verstand gekregen. Dus houdt het niet in, dat je dan maar kunt doen en laten wat je wilt, zonder er voor gestraft te worden.

Maar ik zei dus dat ik denk dat die vrouw niet bewust Bokito heeft bedreigt maar eerder onbewust. Ik ga er vanuit dat zij niet door heeft gehad wat de consequenties waren van haar gedrag ondanks de waarschuwingen van de oppassers. Maar goed, ik ben er niet bijgeweest dus dat weet ik ook niet zeker.

Mocht zij zich wel bewust zijn geweest van de consequenties van haar gedrag dan ligt natuurlijk wel een gedeelte van de schuld bij haar, maar ondanks dat blijft mi het grootste gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de dierentuin liggen. Zij hadden moeten voorkomen dat dit uberhaupt had kunnen gebeuren.
Geniet nooit met mate...

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
« Reactie #6 Gepost op: 23-05-2007, 21:37:31 »
Ik ben al dikke vrienden met Bokito  ::tandpastasmiley::  ::)
The sun came up and reality set in.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 23-05-2007, 21:50:10 »
Bokito doet zijn relaas.
Gorilla Bokito die afgelopen vrijdag een vrouw zwaar verwondde, doet vanuit zijn verblijf in Blijdorp zijn relaas. De 23-jarige Laaglandgorilla uit Berlijn zegt dat hij heerlijk lag te relaxen in het zonnetje toen zijn dag werd verpest door een 57-jarige vrouw uit Zoetermeer. "Ik lag dus heerlijk in het zonnetje toen dat wijf weer voor mijn verblijf stond. Kijk, normaal hou ik wel van een teefje dat mijn aandacht wil, maar van 57-jarige mensen ben ik dus niet gediend he. Ik heb wel een reputatie die ik hoog moet houden."

Bokito neemt de vrouw verder niets kwalijk. Hij is wel gewend dat hij moeilijk van vrouwelijke aandacht af komt. "Maar ja, vrijdag ging ze dus iets te ver. Plotseling gingen er een paar kleine ventjes stenen naar mijn kop gooien. Ik had al vaker bij de directie aangekaart dat er eens gesproken moest worden over een dierentuinwet, maar ja, veel gelul in de politiek, maar voorlopig blijft dat stenen gooien maar doorgaan. Nou zag ik dus ook nog eens dat wijf weer naar me lachen en dat was de spreekwoordelijke druppel."

Bokito nam een enorme aanloop en sprong 3,5 meter over de sloot die hem van het publiek moest scheiden. "ja, leuk zo'n greppel, maar ik had dus al lang door dat ik daar wel overheen zou komen. Luister, die verzorgers zijn allemaal toffe peren, snijden je appeltjes, wassen wat bananen, dus ik blijf al jaren netjes op dat eiland zitten. Maar ja, Feyenoord had ook al een kutseizoen, dus ik was net wat geprikkelder dan normaal. En als je dan hoort dat ze Co Adriaanse willen halen, zo'n griet je lastig blijft vallen, die dierentuinwet op zich laat wachten en van die koters stenen gooien, dan ga je! Je bent een Rotterdamse zilverrug of niet!"

Na zijn sprong greep Bokito de 57-jarige vrouw en verwondde haar ernstig. "Ernstig, ernstig, kijk, zij wil aandacht van een gorilla. Dan geef je die op een gorillawijze, is het weer niet goed. Toen ik door had dat ze niet zo goed reageerde op mijn antwoord ben ik netjes van haar afgestapt en naar de kantine gelopen om een pilsje te drinken. Toen ik daar aankwam bleek dat ze de tap hadden dichtgegooid. Ja, dan breekt er echt iets."

Bokito werd door een dierenarts verdoofd, nadat hij eerst een chaos had aangericht in het cafetaria. "Ook weer zo'n reactie. Als ze me nou netjes hadden gevraagd of ik terug naar dat eiland had willen lopen had ik dat ook wel gedaan. Nee hoor, schieten ze gelijk weer zo'n pijl in je reet."

Bokito is erg boos en overweegt een schadeclaim in te dienen. "Luister, ik ben helemaal niet moeilijk. Maar je moet goed begrijpen, eigenlijk hoor ik in het regenwoud in Afrika te wonen, daar heerst een hele andere cultuur. Dat moet je respecteren. Maar goed, ik ben redelijk geintegreerd. Maar dat vrouwen zo respectloos met je omgaan doet pijn, heel veel pijn. Ik overweeg dan ook een flinke claim in te dienen voor de opgelopen emotionele schade."

Ook diergaarde Blijdorp zal meer van Bokito horen. "Ja, ook hen neem ik het een en ander kwalijk. Ik vind dat ze best een limiet mogen stellen op de kwantiteit en kwaliteit van de bezoekers die langs komen. Het is toch van de zotte dat sommige mensen iedere dag langskomen? Op den duur word je daar toch knettergek van. Het is dat mijn schoonmoeder nog ergens in Kameroen door de bossen rent, maar voor je het weet staat die hier ook voor de deur."

En ook Feyenoord kan een claim verwachten. "Ja, zij ook. Het is al geen lolletje om hier te zitten in dat druilerige Rotterdam, maar dat wanbeleid in de Kuip is ook niet normaal. Dat maakt de zondag, als het al drukker is in de diergaarde, niet leuker. Steeds meer Feyenoorders gaan op zondag liever naar Blijdorp dan naar de Kuip. Bedankt! En dan mag ik wel een uit het regenwoud komen, van Bosz hou ik niet!"
Keep calm and eat chocolates!

Offline mirtjee

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2007, 21:53:16 »
Als die vrouw daadwerkelijk door een oppasser is gewaarschuwd, is het voor een deel haar eigen schuld ook. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat zij ook daadwerkelijk werd gewaarschuwd. Ze dacht zelfs dat ze er goed contact mee heb. Mensen met verstand zouden begrijpen dat haar gedrag tov de aap juist voor ergernis zouden zorgen en dat de signalen die Bokito gaf, juist niet goed waren. Ik heb echter het idee dat deze vrouw verstandelijk niet helemaal goed is. Men kan het haar dan ook niet kwalijk nemen, ze wist waarschijnlijk niet wat ze deed. Daarnaast is het de dierentuin die er voor moet zorgen dat zulke gevaarlijke beesten gewoon niet kunnen ontsnappen. Helemaal niet als je een dier hebt dat al een paar keer eerder is ontsnapt. Dan moet je daar zeker rekening mee houden. Het mag gewoon niet gebeuren dat die aap kan ontsnappen, onder welke omstandigheid dan ook.
Dat die vrouw een schadeclaim heeft ingediend, vind ik terecht. Je mag er namelijk vanuit gaan dat dieren in een dierentuin niet kunnen ontsnappen.

P.s. als er daadwerkelijk een oppasser is geweest die haar verschillende malen heeft gewaarschuwd, vind ik dat de vrouw meer schuld heeft, maar dan nog had Bokito niet mogen kunnen ontsnappen!
I'm a real big goblin..

Offline Suzy89

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 23-05-2007, 21:59:09 »
ik had gelezen dat de vrouw daar erg vaak kwam en naar de gorilla keek.. en dacht dat toen hij z'n tanden liet zien naar haar lachte.. maar ieder normaal mens weet dat apen zich dan eigenlijk bedreigd voelen.. en je tanden laten zien gewoon subjectief is ;) en ze dus dacht dat de gorilla haar maatje was ofzo..

De dierentuin wist daarentegen dat Bokito al 'ns in Berlijn is ontsnapt en dus hadden ze daar rekening mee moeten houden omdat hij daar ook al 'ns heel hoog heeft gesprongen om te ontsnappen :)
zusje van Mirtjee :D

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 23-05-2007, 23:40:14 »
Hmmm, wie treft er schuld? het dier?,de vrouw? de zoo? de verzorgers? ik zou het niet weten  ::ohno::

Offline Suzy89

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2007, 10:32:43 »
het dier niet, dat voelde zich bedreigd
de vrouw voor een deel, omdat ze niet op de hoogte was hoe een gorilla zich gedraagt terwijl bijna iedereen weet dat een dier z'n tanden laat zien als hij zich bedreigd voelt, en dus niet lacht, zoals de vrouw dacht.
En de dierentuin, omdat zij er ook al van op de hoogte waren dat Bokito in de dierentuin in Berlijn ook al 'ns ontsnapt was, maar daar gewoon niet agressief was.. en gewoon aan de hand van de verzorgers mee naar z'n kooi kon teruglopen.. hij voelde zich hier dus gewoon bedreigd, anders had ie zich zo niet gedragen.

De familie gaat me eigenlijk te ver. De dochter van de vrouw zei gisteren in een programma dat ze het niet vond kunnen dat er zo'n hype was gekomen, maar ze komt wel gewoon naar zo'n programma.. en het zal heus niet alleen zo zijn dat ze daar haar verhaal wil vertellen. Als je juist geen hype wil, moet je juist je hoofd niet laten zien op tv ::)

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 24-05-2007, 20:33:53 »
...en natuurlijk slaat men er al geld uit  :o T-shirts enzo die te koop zijn  :-\\ :-\\

Offline Suzy89

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 24-05-2007, 21:02:34 »
...en natuurlijk slaat men er al geld uit  :o T-shirts enzo die te koop zijn  :-\\ :-\\
King Kong has gone wrong ::)

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2007, 08:41:29 »
De familie gaat me eigenlijk te ver. De dochter van de vrouw zei gisteren in een programma dat ze het niet vond kunnen dat er zo'n hype was gekomen, maar ze komt wel gewoon naar zo'n programma.. en het zal heus niet alleen zo zijn dat ze daar haar verhaal wil vertellen. Als je juist geen hype wil, moet je juist je hoofd niet laten zien op tv ::)

heb het niet gezien, maar ben met je eens ::ok:: zoveel mogelijk centjes eruit slepen ::)

hoorde gisteren op de radio wel iets grappigs, dat er borden rond Rotterdam staan:

'kom naar Blijdorp en laat je meeslepen door de beesten'

Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #15 Gepost op: 25-05-2007, 09:21:28 »
Nu is dit nog maar in Nederland gebeurd. ALS er al een schadevergoeding wordt toegewezen, bedraagt die niet meer dan 1500 euro, ofzo.

Kom daar eens mee aan in Amerika. Daar eisen handige harry's meteen 3 miljoen of nog meer. Waarvan de advocaat weliswaar 30 procent opstrijkt, maar dan blijft er nog altijd ruim 2 miljoen over voor de aasgierhet slachtoffer zelf.

Citaat
Meneer de rechter, die man keek me op ZO'N bedreigende manier aan, dat ik die winkel niet meer in durf. Ik wil 5 miljoen schadevergoeding

Offline Suzy89

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2007, 15:13:14 »
je hebt gelijk Bodejos,

en door zoveel op tv te komen, zullen ze de familie steeds zieliger vinden waardoor ze dus steeds meer steun zal krijgen en dus zal ze zeker iets hoogs gaan eisen ;)