Yep basispotjes als afwisseling zijn zeker welkom.
Ik vind dat claimen bij het spel hoort. Het staat zelfs in de spelregels van beide weerwolven versies die ik bezit. Plus dat is in elk potje dat we hebben gespeeld op RN ook gedaan op een bepaald moment. Meestal is dat moment wanneer er al veel mensen uit zijn en het de burgers helpt om jezelf bekend te maken, want dan kan je afstrepen. En zoals ik in elke post gezegd heb, waren er dus te veel goede rollen, waardoor het al meteen profijtelijk was voor de burgers om je rol bekend te maken. Vandaar dat er niet te veel unieke rollen in een kleine groep moeten zitten.
Komt nog bij dat ik m'n rol claimde omdat ik dacht dat ik aangevallen was en de volgende dag dood zou zijn. Dan kon ik maar best nog iets bijdragen voor de burgers voordat ik stierf. Sanmol lokte vervolgens de ziener uit de tent, waardoor Daisy zich genoodzaakt zag haar rol te claimen en daarna heeft Sanmol ook de heks geclaimed om aan mij duidelijk te kunnen maken dat ik helemaal niet aangevallen was, maar hen henzelf redde. Dus het was meer een samenloop van omstandigheden dan dat drie mensen ineens dachten "Nou ga ik eens meteen claimen en alles vergallen!"
Anyway, voor eventuele volgende potjes: ik heb een versie waar plus- en minpunten bij de rollen staan. Als je die punten bij elkaar optelt zou je ongeveer op 0 moeten zitten en dan is het een gebalanceerd spel. Ik wil die punten gerust wel eens ergens posten zodat er later rekening mee gehouden kan worden bij het samenstellen van nieuwe spellen?
Voor dit potje was het:
2 wolven = -12
Ziener = +7
Heks= +4
Genezer/bodyguard = +3
Jager = +3
-> Dit totaal was al +5 en daar moeten de dorpelingen nog bij opgeteld worden.
Als er nog een Cupido in zat, was dat -3. En dan nog 3 dorpelingen die elk +1 zijn, dus dan zou het totaal op +5 blijven.
Als er geen Cupido was, zouden er dus nog 4 dorpelingen, zijn en zou het totaal zelfs +9 zijn.
Dief zit niet in in het spel dat ik heb, dus kan i kgeen punten van kijken. Waarschijnlijk doordat dat de balans van het spel weer kan laten omslaan. Als de dief bvb kan kiezen tussen een ziener en een wolf, dan heeft dat een grote impact (ofwel -6 ofwel +7).