Goed geknipt en geplakt Nu nog een oorspronkelijke gedachte.
Om het op zijn Nederlands te zeggen: "Achteraf kijk je de koe in de kont. "
Ik denk dat ze zoiets bedoelen.
Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk. Slaapgebrek is een grote factor geweest, denk ik. En wellicht had er bij de casting nog beter gekeken kunnen worden of de mol de druk aan kan. Toch zijn bepaalde dingen niet te voorzien.
Het blijft lastig om in te schatten wat onzekerheid kan doen met een mens. Het blijft spijtig dat Philippe de gedachte niet kon loslaten dat iedereen hem verdacht (wat niet zo was). Dat was iets waar de Nederlandse mol ook last van had dit jaar, maar blijkbaar had hij in dat opzicht toch wat steun van de ex-mollen: dat hielp. Ik hoop voor Philippe dat alles oké met hem is.
Het lijkt mij ook dat de makers Philippe er graag bij wilden, om zijn persoonlijkheid. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat Philippe het fantastisch zou doen als onontdekte mol; dat is in het begin ook goed gelukt.
Al met al denk ik dat de makers heel erg in hem geloofden als mol. En dat is ook terecht, vind ik: hij deed het in het begin ook erg goed, tot de onzekerheid toesloeg. Maar als de mol er zelf niet in gelooft, dan kan er een vicieuze cirkel ontstaan, wat Lucy ook aangeeft, denk ik.