Auteur Topic: [De Mol] Philippe  (gelezen 15085 keer)

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #200 Gepost op: 15-04-2022, 16:10:25 »
Goed geknipt en geplakt  ::ok:: Nu nog een oorspronkelijke gedachte.

Om het op zijn Nederlands te zeggen: "Achteraf kijk je de koe in de kont. "
Ik denk dat ze zoiets bedoelen.  ;)

Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk. Slaapgebrek is een grote factor geweest, denk ik. En wellicht had er bij de casting nog beter gekeken kunnen worden of de mol de druk aan kan. Toch zijn bepaalde dingen niet te voorzien.

Het blijft lastig om in te schatten wat onzekerheid kan doen met een mens. Het blijft spijtig dat Philippe de gedachte niet kon loslaten dat iedereen hem verdacht (wat niet zo was). Dat was iets waar de Nederlandse mol ook last van had dit jaar, maar blijkbaar had hij in dat opzicht toch wat steun van de ex-mollen: dat hielp. Ik hoop voor Philippe dat alles oké met hem is.

Het lijkt mij ook dat de makers Philippe er graag bij wilden, om zijn persoonlijkheid. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat Philippe het fantastisch zou doen als onontdekte mol; dat is in het begin ook goed gelukt.

Al met al denk ik dat de makers heel erg in hem geloofden als mol. En dat is ook terecht, vind ik: hij deed het in het begin ook erg goed, tot de onzekerheid toesloeg. Maar als de mol er zelf niet in gelooft, dan kan er een vicieuze cirkel ontstaan, wat Lucy ook aangeeft, denk ik.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #201 Gepost op: 16-04-2022, 12:29:05 »
Als de makers één ding hiervan leren, dan hoop ik dat dat is om de mol tijdens de reis meer tijd voor zichzelf te gunnen. Maximaal vijf minuten op een dag waarin je even je masker af mag zetten, maar ondertussen óók gebriefd moet worden, én je molbiecht moet doen, én je gewone kandidatenbiecht, is niet genoeg als je nood hebt om even echt je hart te luchten.

Even later sta je weer buiten en moet je je pokerface weer ophouden. Echt tijd om informatie rustig te verwerken is er bijna niet. Geen wonder dat het dan lastig is om Philippe te overtuigen dat hij wel degelijk goed bezig was. Ook kon hij niet in detail treden over zijn geestelijke gezondheid, waardoor het probleem misschien wel later aan de oppervlakte kwam dan nodig.

De Nederlandse oud-mollen zeiden deze week in de media dat het biechtmoment even een moment was op de dag om jezelf te zijn. In Nederland duur biechten ongeveer een kwartier, ik denk dat dat al scheelt. Kan men in een volgend seizoen niet iedere kandidaat 15 minuten per dag voor zichzelf (met de crew) geven?
...óf niet!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #202 Gepost op: 16-04-2022, 12:32:39 »
Enigszins offtopic, maar wil toch even reageren op bovenstaand bericht van Pac. Daarnaast in de Nederlandse mol hebben de kandidaten toegang tot hun telefoon / informatie uit de buitenwereld. Ze mogen tijdens de opnames contact hebben met hun vertrouwenspersoon / -personen. Dat maakt het heel wat 'gemakkelijker'.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #203 Gepost op: 16-04-2022, 12:36:51 »
Enigszins offtopic, maar wil toch even reageren op bovenstaand bericht van Pac. Daarnaast in de Nederlandse mol hebben de kandidaten toegang tot hun telefoon / informatie uit de buitenwereld. Ze mogen tijdens de opnames contact hebben met hun vertrouwenspersoon / -personen. Dat maakt het heel wat 'gemakkelijker'.
Nee hoor, goede aanvulling op het punt dat ik wil maken ::ok:: Ik denk dat de makers vanaf het begin erg gebrand zijn geweest op het creëren van een 'cocon' voor de kandidaten waarin alleen het spel bestaat, maar ik denk ook dat dat met de kennis van nu misschien toch te ver doorgetrokken is.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #204 Gepost op: 17-04-2022, 11:28:38 »
Een cocon creëren snap ik wel. Bij WIDM vond ik het eigenlijk wel vreemd dat sommige Nederlandse kandidaten dan wel actief zijn op de socials (al zal natuurlijk ook een deel dat hebben uitbesteed misschien). Ik meen mij te herinneren dat een kandidaat zei dat ze werd gewaarschuwd omdat er een zekere hint circuleerde...  ::vergroot:: Het lijkt mij dat je dit soort situaties niet wil hebben als programmamaker. Want in zo'n geval beïnvloedt de buitenwereld het spel.

Contact mogen onderhouden met een vertrouwenspersoon lijkt mij erg verstandig; of je nu kandidaat bent of mol. En voor een mol is het natuurlijk wel fijn dat er even gelegenheid is om stoom af te blazen. Bij WIDM had de mol overigens best veel tijd om envelopjes te plakken terwijl de kamergenoot aan het biechten was; het lijkt mij dan ook er voor de mol meer tijd wordt genomen dan die 5 minuten. Dat scheelt denk ik wel, wat Pac ook zegt.  :)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #205 Gepost op: 17-04-2022, 15:45:31 »
Dat met die hint is natuurlijk ook alleen maar in dit specifieke geval dat er tijdens de opnames al bekend gemaakt werd wie er meededen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #206 Gepost op: 17-04-2022, 17:54:12 »
Dat met die hint is natuurlijk ook alleen maar in dit specifieke geval dat er tijdens de opnames al bekend gemaakt werd wie er meededen.

Ja, dat is ook zo.

Hoe dan ook, de druk die op een mol staat, lijkt mij immens. En bij sommige mollen lijkt het allemaal zo makkelijk af te gaan, dat je dat als kijker misschien snel vergeet.
Ik denk dat het van Philippe en de makers een goede en menselijke beslissing is geweest om te stoppen. Alle respect daarvoor.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [De Mol] Philippe
« Reactie #207 Gepost op: 14-05-2022, 15:13:50 »
Ik was benieuwd welke aanvaller Philippe vorig jaar was in het maïsveld en hoe ver hij was gekomen. Toen ik de achter de schermen compilatie bekeek viel me op dat er een aanvaller aan het woord komt die me doet denken aan Philippe. Toen ik de compilatie voor het eerst zag dacht ik dat de aanvaller in kwestie een vrouw was, maar nu denk ik Philippe's stem erin te horen, zijn postuur en motoriek erin te herkennen en denk ik dat de handen van deze aanvaller sowieso van een man zijn.

De aanvaller zegt: 'Ik baal wel echt. Ik vind het zo jammer. Het was echt een unieke kans geweest. Volgend jaar kom ik terug. Volgend jaar ben ik erbij. Hopelijk.'
Het is hier te zien vanaf 17.19:
https://www.goplay.be/video/de-mol-achter-de-schermen/de-mol-achter-de-schermen-s1/de-mol-achter-de-schermen-s1-compilatie-1#autoplay

Zie ik spoken, of is dit inderdaad Philippe?


Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Philippe
« Reactie #208 Gepost op: 14-05-2022, 16:09:44 »
Ik weet niet of je spoken ziet. Zelf vind ik de aanvaller die daarvoor in beeld is (die vertelt morsdood te zijn door een schot op zijn hoofd) qua taalgebruik en intonatie meer op Philippe lijken. Zou wel gaaf zijn om nog een keer van Philippe zelf te horen hoe hij die opdracht als aanvaller vond en hoe het voelde om daarna geselecteerd te worden (als mol ook nog).

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [De Mol] Philippe
« Reactie #209 Gepost op: 14-05-2022, 18:57:26 »
Ik weet niet of je spoken ziet. Zelf vind ik de aanvaller die daarvoor in beeld is (die vertelt morsdood te zijn door een schot op zijn hoofd) qua taalgebruik en intonatie meer op Philippe lijken. Zou wel gaaf zijn om nog een keer van Philippe zelf te horen hoe hij die opdracht als aanvaller vond en hoe het voelde om daarna geselecteerd te worden (als mol ook nog).

Daar sluit ik mij bij aan. De persoon die  zegt 'morsdood' te zijn is 99% zeker Philippe. De manier van praten sluit aan op de manier van praten van de Philippe die we nu kennen, maar ik vind vooral het optrekken van de schouders erg kenmerkend. Benieuwd of we hem (met de kennis van nu) kunnen herkennen tijdens de aanval. Waar liep hij en hoe groot was de kans dat hij vorig jaar meeging naar Duitsland. Ik duik er nog eens in!

EDIT: Niet te vergeten het lachje aan het eind van de zin is erg herkenbaar.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2022, 19:00:06 door DeMol! »

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [De Mol] Philippe
« Reactie #210 Gepost op: 15-05-2022, 22:39:35 »
Vandaag is Philippe nog meer in mijn achting gestegen. Eerst durfde ik de andere soort montage en storytelling in de eerste helft nog een beetje als reden te geven dat hij niet mijn hoofdverdachte was, maar een aantal van zijn (geplande) sabotages heb ik ook echt niet doorzien.

Gewoon een goede Mol dus die helaas door onvoorziene omstandigheden niet verder kon. Chapeau! ::bravo::

Fijn ook dat het goed met hem gaat :)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.