Er is evident wél iets mis gegaan in de casting, anders was dit niet gebeurd. Het feit dat niemand dit zag aankomen is geen verwijt, maar een feit.
Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor Philippe, maar óók voor het programma. Het is niet meer dan begrijpelijk dat Gilles er een sympathieke punt aan probeert te draaien, maar dit moment komt naar mijn smaak écht te laat in het spel. Het is dat De Mol zelfs zonder mol een ontzettend leuk programma is, anders zou men haast kunnen beweren dat alles tot aan het einde van deze aflevering voor de kat zijn viool is uitgezonden.
Over de laatste zin: Dat is het toch ook? Alles wat gebeurd is tot nu, alles wat wij als kijkers dachten, je hebt er niks meer aan. Aan de vorige afleveringen hebben we niks, behalve dat we kunnen zien hoe Philippe gemold heeft, en hoe kandidaten zich vanaf nu anders gedragen. Maar het spel op zich klopt gewoon niet meer.
Hadden ze dit seizoen dan moeten cancelen? Er is veel om te filosoferen of dat de beste keuze was geweest voor het programma. Want het is niet meer hetzelfde, ervan uitgaande dat er geen twist meer is.
Aan de andere kant: Een nieuwe mol, het is ergens wel leuk om opnieuw opzoek te gaan. Ik zal positief blijven. Dit is gewoon een uitzonderlijk geval waarin we te zien krijgen wat nu echt het B-plan van de makers is in zo'n speciaal geval.
FEIT blijft ook dat dit een spel is, een programma met echte mensen is, en dat er situaties kunnen voortkomen waar niemand op rekent. Dat is de realiteit, en daar blijft het programma wel altijd bij.
En tot slot: Ik hoop dat Philppe hier goed op terug kan kijken, want het lijkt me echt een hele fijne gouden vent.