Dit kreeg 3e meeste stemmen en aangezien we de andere 2 al gespeeld hebben, gooi ik nu deze erin. Ook dit spel kan je op zich spelen wanneer je wil. Normaal is er wel interactie dat je bij elkaar een slang moet tekenen maar dat gaat nu moeilijk (en ik hou het ook liever gewoon open, zonder inschrijvingen en regelen wie bij wie een slang moet tekenen etc) dus we doen de solo versie waarbij je zelf een slang op je veld moet tekenen.
ConceptIk rol telkens drie dobbelstenen. Ieder plaatst de getallen die gegooid zijn op zijn veld om zo de meeste punten te scoren. Dat stellen bergen, gebouwen, piramides en jungles voor die je in de vallei van Wiraqocha hebt ontdekt.
Hoe?- Ik post hier wat ik met
drie dobbelstenen gooide. (alle dobbelstenen gaan van 1 t/m 5 en nr 6 is per dobbelsteen een ander symbool)
- Ieder schrijft een getal in 1 of meerdere vakjes. Je moet het getal
altijd schrijven
in een vak aangrenzend aan een ander vak dat reeds een getal heeft. (Behalve de 1e ronde, dan moet je ergens aan de zijkant begin: de plaats waar jouw expeditie start)
- Het nr dat je opschrijft kan het nr zijn van één van de dobbelstenen, of de som van 2 dobbelstenen of zelfs van alle drie. Je mag zelf kiezen.
- Elk geworpen resultaat mag maar één keer gebruikt worden. Dus je kan in één beurt hoogstens 3 vakjes invullen. Je hoeft niet alle gegooide resultaten te gebruiken, maar je
moet altijd minstens één veld invullen.
- Daarna gooi ik opnieuw en start een nieuwe beurt.
Voorbeeld:
Stel ik gooi 2, 3 en 5. Dan heb je de volgende opties: vul 2, 3 en/of 5; 7 (2+5); 7 en 3; 8 (3+5); 8 en 2 of 10 (2+3+5) in.Speciale zijdesElke dobbelsteen heeft dus een speciale zijde:
Penny Papers: Als dit gegooid wordt, mag je
een nummer naar keuze van 1 t/m 15 volgens de reguliere regels invullen.
Slang: Als dit gegooid wordt, worden de andere dobbelstenen genegeerd. Iedereen MOET een slang in zijn veld invullen (wederom: aangrenzend aan een vakje dat reeds een getal heeft). LET OP: een slang is negatief. Aan het einde van het spel verlies je het aantal punten gelijk aan het hoogste aangrenzende nummer (horizontaal, verticaal én diagonaal). Je kan echter wel een slang weer doorkruisen als je een 9 gebruikt (bvb door 5 en 4 bij elkaar op te tellen of Penny Papers te gebruiken als een 9).
Dakota Smith: Als dit gegooid wordt,
mag je één van drie mogelijke gebouwen tekenen. Elk gebouw kan maar 1 keer getekend worden. Als je er een tekent, vink je het af op je blaadje.
De gebouwen leveren aan het einde van het spel punten op:
- De hut: 2 punten per aangrenzend "jungle" veld (ook diagonaal)
- Het standbeeld: 2 punten per aangrenzend "stads" veld
- De mijn: 2 punten per aangrenzend "berg" veld
Cartografie en oude beschaving blootleggenJe moet ondoordringbare jungles trotseren, resten van oude steden onderzoeken, maar ook imposante gebergtes overwinnen en magnifieke pyramides ontdekken.Nadat elke speler 1 t/m 3 nummers heeft ingevuld, mag iedereen
één van volgende ontdekkingen aanduiden op zijn kaart. Je mag meerdere ontdekkingen van hetzelfde type doen doorheen het hele spel, maar per beurt dus hoogstens één. De vorm van de ontdekkingen maakt niet uit BEHALVE bij de pyramide!
-
JUNGLE: ontdek je met
vijf aangrenzend vakken met elk een verschillende waarde. Je trekt er een soort hoobelige kring rond om aan te duiden dat dat jungle is. Aan het einde van het spel is elke jungle 5 punten waard.
-
STAD: ontdek je met
4 aangrenzende vakken met identieke waardes. Elke stad moet uit verschillende waardes ontstaan (dus je mag niet bvb 2 steden met elk 4 vakjes met nummer 5 erin hebben). Je trekt er een rechte rond om aan te duiden dat dat een stad is. Aan het einde van het spel is elke stad 6 punten waard.
-
GEBERGTE: ontdek je met
3 aangrenzende vakken met waardes van 6 of hoger. Je trekt rond elk van de getallen een kring om aan te duiden dat dat gebergte is. Aan het einde van het spel is elk gebergte 7 punten waard.
-
PYRAMIDE: ontdek je met
4 aangrenzende vakken met waardes 10 of hoger en ze moeten een pyramide vormen (dus een basis van 3 vakken en een vak in het midden bovenop die basis. Het mag wel in eender welke rotatie staan). Je trekt er een driehoek rond om aan te duiden dat dat gebergte is. Aan het einde van het spel is elk gebergte 15 punten waard.
OPMERKING: elk veld kan maar deel uitmaken van één ontdekking!
Het is vast veel om te lezen. Ik post in de volgende post de puntentelling en geef wat voorbeelden.
Hierbij alvast het blaadje dat je gebruikt om mee te spelen: