Zo, dit wat betreft Schiffers.fm. Morgen zal ik met zinnigere argumenten komen waarom ik denk dat Eva de Mol is. Dan zal ik een overzichtje maken van haar mogelijke Molacties.
Ok, komt ie dan:
Aflevering 1, opdracht 2. Eva, Alex, Liesbeth, Nadja en Paul denken dat het eerste filmpje (gehaktballen) bij Renate hoort omdat zij het die morgen over gehaktballen heeft gehad. Het filmpje hoorde bij Menno. Dick denkt Inge en Sander denkt Nadja. De zeven kandidaten vallen meteen af.
Aflevering 1, opdracht 3.Eva's acties in deze opdracht zijn opvallend. Bij de eerste vraag, de sudoku, neemt ze de leiding en lost ze de sudoku goed op.
Vervolgens zaait Eva verwarring over wat Sander gezegd heeft bij de vraag over de dieselmotor. Sander zei dat bij een dieselmotor de groep naar rechts moest en bij een benzinemotor de groep naar links terwijl Eva even later zegt dat Sander links zei bij een dieselmotor. Renate springt hier meteen op in: "Daarnet zei je toch links?" Sander: "Nee, rechts." Eva: "Nee, nee, nee als het een diesel was moesten we links zei je." De kandidaten gaan toch naar rechts en lopen goed.
Daarna doet Eva weer wat goed: Eva zegt (als een van de weinigen) dat ze denkt dat Alex het antwoord op de vraag 'Hoe heette Thailand voordat het Thailand heette' (Siam) niet weet. (Doordat Menno er zo van overtuigd is dat hij het wel weet, weet ze de groep hier niet van te overtuigen.) Eva blijkt Alex goed te hebben ingeschat. "Ik zei toch dat hij het niet wist!" Haar Alex-kennis kan ze later deze opdracht nog goed gebruiken..
Het cruciale moment in deze opdracht moet dan namelijk nog komen: het geld/vrijstelling dilemma. Als hier de verkeerde beslissing genomen wordt komt er geen geld in de pot. Eva speelt een belangrijke rol in het nemen van de verkeerde beslissing (1 x op de gong slaan): Liesbeth is de eerste die voor 1 keer op de gong slaan kiest nadat Alex zijn verhaal heeft gedaan. Eva sluit zich hierbij aan, dan Nadja, dan Renate, Inge twijfelt maar zegt dat ze mee gaat met de meerderheid, Paul zegt als enige 2 en Sander zegt 1. De meerderheid zegt dus 1 en Eva klopt beschaafd op de gong. Wat Eva dus (als ze de Mol is) doet, is het juiste moment afwachten. Meteen als eerste zeggen dat je 1 x wilt slaan is verdachter dan met iemand meegaan in de verkeerde beslissing. Vervolgens zet Eva er druk achter door meteen aan de andere kandidaten vragen wat zij denken.
Uitspraak Eva in afl. 1: Eva (in een biecht): "Ik kan heel koppig zijn maar voornamelijk ben ik heel vaak wel iemand die probeert heel erg de sfeer goed te houden in een groep. (..) Ik ben heel goed in de boel saboteren."
Aflevering 2, opdracht 1.Thaise letters zoeken. Eva neemt een sleutelpositie in door in de controlroom te gaan zitten met Dick en Nadja. Eva vertelt volgens Alex (in een biecht) niet dat er een tijdslimiet is (en dat er 3000 euro met de opdracht te verdienen is). Eva, Nadja en Dick gidsen de drie groepjes lang niet goed genoeg. De opdracht mislukt flink.
Deze opdracht is door verschillende fanatieke molfans geanalyseerd. Waaronder Dikke Controleur. Ik quote hem even (hij postte dit op het forum van .nl):
Het was de taak van Dick om de bestemmingen te vinden op de kaarten. Ideaal om te mollen. Kwestie van de teams naar een zo ver mogelijke bestemming sturen. Siam Square was dicht bij Menno en Renate, maar Alex en Inge werder er heen gestuurd. De pier lag dicht bij Alex en Inge, maar Menno en Renate moesten daar heen. De tweede bestemming van Menno en Renate, je weet wel Bangkok Noi, kon ook niet verder van de pier af liggen. Nee, Bangkok Noi lag juist weer heel dicht bij de startplek van Paul en Liesbeth. En tenslotte dit: De eerste bestemming van Paul en Liesbeth (die school) ligt wél heel dicht bij hun startpunt. En juist die bestemming kan Dick niet vinden op de kaart. Terwijl het rode framepje op de laptopkaart toch echt heel klein is, en de juiste plek aanwijst."
Dikke Controleur denkt dat Dick de kandidaten naar een zo ver mogelijke locatie heeft gestuurd. Zou kunnen. Maar het zou ook kunnen dat Eva (of Nadja) hier een rol in speelde. In ieder geval lijkt het er sterk op dat de Mol in de controlroom zat.
Uitspraak Eva in afl. 2: Eva bespreekt de eerste opdracht met Dick en Paul op hun hotelkamer. "Ik denk dat de conclusie van vandaag is dat we de Mol behoorlijk in actie hebben gezien, of dat er iemand is die ons enorm op het verkeerde been heeft gezet." Paul vraagt hierop of ze denkt dat de Mol in haar groepje zat en Eva antwoordt dat ze denkt van wel. (Denk aan George die ook zei dat hij dacht dat de Mol in het groepje met de denkers zat.)